Sloviti beneški Rialto, kjer se vsak dan tare turistov. Foto: EPA
Sloviti beneški Rialto, kjer se vsak dan tare turistov. Foto: EPA
Ribja tržnica ob vznožju mosta stoji že tisoč let. Foto: Uradna spletna stran
Stara tržnica je pomemben del pristnih Benetk, ki jih včasih med trumo turistov niti ne opazimo. Foto: EPA
Ponudba na ribji tržnici. Foto: EPA

"Če želimo ljudje, ki še vedno živimo tu, zaščitili to mesto, moramo biti enotni, in mislim, da se to končno dogaja," je povedala vodja vse številčnejše združbe prebivalcev 40xVenezia.
Ta zmaga bo sicer pri milijonih turistov, ki vsako leto obiščejo Benetke, ostala neopažena, a to ne zmanjša njenega pomena za domačine. "Razumejo, da smo bili resni," je dejala 44-letna grafična oblikovalka Scibilia. "Smo odločno proti vsem odločitvam, sprejetim, ne da bi se prej posvetovali z Benečani." In zadnja zmaga je bila šele začetek, trdijo.
Ribji tržnici so grozili načrti za razširitev dokov za ogromne križarke, ki se kot nebotičniki dvigajo nad Trgom svetega Marka. To bi prisililo glavne dobavitelje Rialtove tržnice, da bi zapustili Benetke. Ob besnem odzivu prebivalcev pa si je župan Giorgio Orsoni naglo premislil. Na tiskovni konferenci prejšnji teden je priznal: "Ribja tržnica na Tronchettu se ne bo selila."
Matteo Secchi, vodja protestne skupine Venessia.com, je pojasnil: "Po mestnem svetu so krožili načrti za razširitev terminala križark na Tronchettu, blizu postaje. Za to bi morali premakniti celotno ribjo tržnico na celino, rialtska tržnica pa bi ostala brez dobaviteljev." Za Secchija je bila ideja Rialta, da bi skušal prodajati zamrznjene ribje palčke domačinom, smrtna kazen za tržnico, ki jo je nekoč naslikal že Bellini. Pomenila bi tako izgubo za italijansko dediščino kot nedavno sesutje stavb v Pompejih. "In zakaj? Dobili bi še več 300-metrskih križark, ki bi povzročale kaos v kanalu Giudecca."
Benetke kot tematski park
Scibilianina organizacija je le ena izmed številnih beneških spletnih skupin, ki združujejo tamkajšnje trgovce in stokovnjake, ki so mestnim veljakom predali seznam zahtev, za katere menijo, da lahko zajezijo objesten turizem in zaustavijo padec mestne populacije.

Venessia.com je poskrbela za vrsto glasnih - in pogosto zabavnih - akcij, s katerimi skušajo opozoriti na mučno stanje beneškega prebivalstva, ki je v zadnjih letih močno upadlo. Leta 2009 je 100 aktivistov, ki jih podpira več kot tisoč članov, po Canalu Grande spustilo krsto, ko je beneško prebivalstvo padlo pod 60.000.
Novembra so se člani skupine oblekli v like iz risank in blizu postaje postavili burko "Veniceland", da bi turistom pokazali, kako neobrzdana rast hotelov ter izginotje malih trgovin in dostopnih bivališč potiskata prebivalstvo iz Benetk, mesto na kolih pa spreminjata v tematski park. "Žal je mnogo turistov mislilo, da smo zares odprli tematski park," obžaluje Secchi.
Nov zagon
A po zmagi za Rialto so beneški spletni aktivisti dobili zagon in zdaj pišejo manifest za prihodnost, vključno z zahtevami, kakršna je ta, da bi nekdanjo mestno ladjedelnico Arsenal predali nazaj prebivalcem. "Hvala bogu je mestna hiša zdaj zavrnila načrte za gradnjo še enega hotela. Kaj pa, če bi ustanovili šolo, ki bi med počitnicami otroke učila, kako krmariti gondolo in beneške ladje?" predlaga Scibilia.

Nogometni navdušenci na strani Venessia.com pozorno spremljajo tudi nove ruske lastnike beneške nogometne ekipe, ki načrtujejo selitev ekipe na celino. Ostro protestirajo tudi proti predelavi starih barak Caserma Manin. Mestni svet je namreč obljubil 38 stanovanj za domačine, a jih bodo namesto njih zdaj uporabljali le gostujoči študenti. Najemnine so se povzpele v nebo in stari beneški obrtniki si jih ne morejo več privoščiti.
A po besedah Scibilie nov občutek enotnosti navdihuje tamkajšnje aktiviste. Secchijeva skupina skrbi za bučne proteste, skupina 40xVenezia pa privablja bolj zadržane profesionalce. "To je v redu. Mi smo kot Rolling Stones njihovim Beatlom," konča Secchi.