Nošenje mask na letalih bo najverjetneje stalnica prihodnosti. Foto: Shutterstock
Nošenje mask na letalih bo najverjetneje stalnica prihodnosti. Foto: Shutterstock

Na Tajskem so tako prepovedali strežbo hrane in pijače na letalih, vsi potniki morajo nositi maske, poroča Reuters. Po drugi strani sta se Malezija in Indonezija odločili za drugačen ukrep: polovično zasedenost letal oz. vsaj en prazen sedež med dvema potnikoma. V ZDA in Evropi ponekod priporočajo, da je srednji sedež prazen, vendar to (za zdaj) ni obvezno.

Na Kitajskem praktično ni omejitev glede števila potnikov (a za zdaj delujejo le notranji poleti), morajo pa vsi nositi maske, na letališčih so vzpostavili stroga varnostna in zdravstvena preverjanja, vključno z merjenjem telesne temperature.

Z vprašanjem, kako je s pravili na letalih družb, ki bodo letele z ljubljanskega letališča, smo se obrnili tudi na Fraport Slovenija, kjer so nam pojasnili, da letalske družbe ukrepe določajo same. Prvi polet po nedavni sprostitvi mednarodnega letalskega prometa naj bi opravila AirSerbia 29. maja.

Ukrepi na ljubljanskem letališču

Ustrezna varnostna razdalja
Potniki bodo morali ohranjati razdaljo 1,5 metra v vseh delih terminala. Razdalja bo označena s talnimi oznakami, trakovi in oznakami sedežev v čakalnicah.

Razkuževanje rok
Razkuževanje rok bo obvezno za potnike in zaposlene pred vsakim vstopom v potniški terminal. Razkužilna mesta bodo ustrezno razporejena tudi drugje po terminalu.

Uporaba mask
Uporaba maske ali druge vrste zaščite ustno-nosnega predela bo za potnike v terminalu obvezna.

Omejitev števila potnikov, usmerjanje, razmejevanje
Število potnikov v terminalu in na avtobusih bo manjše, nameščajo se trakovi in oznake za usmerjanje in razmejevanje potniških tokov. Kapaciteta terminala in avtobusov se bo zmanjšala za približno polovico. V potniški terminal bodo lahko vstopali izključno potniki in zaposleni, obiskovalcem in spremljevalcem vstop ne bo dovoljen.

Merjenje telesne temperature
Merjenje telesne temperature bo najverjetneje obvezno vsaj za del potnikov. Ukrep (protokol) se še dogovarja z pristojnimi inštitucijami, v kakšnem obsegu se bo izvajal, bo odvisno tudi od zahtev letalskih prevoznikov.

Razkuževanje, čiščenje in zračenje prostorov
Izvajali se bodo pogostejše zračenje prostorov, čiščenje z razkuževanjem, posebej delov in predmetov, ki so bolj izpostavljeni (kljuke, pipe, ograje, stikala itd.).

Zaščitna stekla
Vsa delovna mesta pri prijavi na polet in na izhodih na letala so opremljena z zaščitnimi stekli.

Obvezna uporaba zaščitnih sredstev za zaposlene:
• pri spremstvu in pomoči potnikom (služba za oskrbo potnikov) maske in rokavice za enkratno uporabo;
• za prenos potnikov v letala in iz njih (gasilci) maske, rokavice za enkratno uporabo, zaščitna očala in zaščitna obleka;
• za pregled potnikov in drugega osebja na varnostnih kontrolnih točkah (varnostniki) maske, rokavice za enkratno uporabo in zaščitna očala;
• za natovarjanje in raztovarjanje ter čiščenje kabine letala oziroma na splošno za opravljanje nalog na/v letalu maske.

Vir: Fraport Slovenija

Navodil oz. priporočil skoraj toliko kot držav, bi lahko rekli. Ko se bo letalsko potovanje po svetu znova vzpostavilo, bo to za potnika zaradi zelo različnih pravil, ki jih imajo posamezne države, izjemen izziv, kar bo ljudi zagotovo odvračalo od letenja, ugotavljajo poznavalci. "Že tisti trenutek, ko se bo letalski promet popolnoma vzpostavil, bomo v zaostanku, saj je prisoten latenten strah pred potovanji," v pogovoru za Reuters opozarja vodja združenja azijsko-pacifiških letalskih družb Subhas Menon in dodaja: "Vsekakor potovanje ne bo potekalo gladko ‒ že zaradi vseh ukrepov, ki bodo uvedeni."

In ti ukrepi se razlikujejo od letalske družbe do letalske družbe, od letališča do letališča, od države do države. Uradnik z japonske agencije za civilno letalstvo je tako poudaril nujnost usklajenega delovanja ‒ pa naj bo to glede praznih sedežev ali strežbe hrane, saj se sicer vzpostavlja nelojalna konkurenca: "Ključno je, da države, iz katerih letala poletijo, uskladijo ukrepe vsaj s tistimi državami, kamor ta letala priletijo."

Kljub pozivom k enotnim standardom namreč nekatere države za zdaj predpisujejo pravila le za tiste letalske družbe, ki imajo sedež v njihovi državi, spet druge države so pravila postavile za vse letalske družbe, ki pristajajo in vzletajo z njihovih letališč.

Glede tega, ali bi morali razdaljo med ljudmi vzdrževati tudi na letalih, potekajo burne razprave. Foto: Shutterstock
Glede tega, ali bi morali razdaljo med ljudmi vzdrževati tudi na letalih, potekajo burne razprave. Foto: Shutterstock

Na problematiko je v nedavnem pogovoru v organizaciji Slovenske turistične organizacije (STO) opozoril tudi direktor Evropske potovalne komisije Eduardo Santander, ki je poudaril nujnost vzpostavitve naddržavnih, globalnih protokolov delovanja letališč, letalskih družb, vstopanja v državo. Santander je sicer prepričan, da bodo ljudje še kar nekaj časa potovali bolj po tleh: "Potovanje se bo vrnilo nekaj desetletjih nazaj, ko so ljudje potovali pretežno z vlaki, avtobusi, avtomobili, kar je trenutno varneje." Letalski promet na daljših relacijah bi se sicer po njegovi oceni lahko vzpostavil do konca leta, a je pričakovati, da si veliko družb od udarca, ki ga je povzročila pandemija, ne bo opomoglo.

Najglasnejša je sicer debata o praznih sedežih ‒ v tem primeru bi namreč lahko letala napolnili le do največ dveh tretjin, zaradi česar bi letalske družbe zagotovo pristale v minusu, Če ne bi zvišale cen, jasno. "Ne smemo pozabiti, da letala že po naravi niso kraj, kjer bi lahko vzdrževali razdaljo do drugih ljudi. Zato moramo tveganja zmanjšati na druge načine, na primer z obveznim nošenjem mask," je prepričan prvi mož finskega letalskega prevoznika Finnair Topi Manner.

Zanimivo, da novi koronavirus spreminja tudi pravila glede premožnejših, torej tistih, ki načeloma letijo v poslovnem ali prvem razredu prestižnih letalskih družb, kot so Emirates, pa tudi Air Canada in British Airways, še ugotavlja Reuters. Medtem ko so številne družbe pretekla leta kar tekmovale, kdo bo svojim najbogatejšim potnikom ponujal bolj ekskluzivno ponudbo hrane (med drugim so najemali svetovno znane chefe, ki so kuhali zanje), so zdaj svojo ponudbo na hitro oklestili na običajno predpakirano. Spet drugi letalski prevozniki pa so prehrano na letalih z namenom izogibanja širjenja okužb popolnoma ukinili.