Proga se vije med gorami in rekami, skozi gozdove in ob robu fjordov. Foto: Uradna turistična stran
Proga se vije med gorami in rekami, skozi gozdove in ob robu fjordov. Foto: Uradna turistična stran
Slovesnost ob odprtju železnice. Foto: Wikipedia
Na koncu poti vas pričaka pravljično mesto na nabrežju - Bergen. Foto: MMC RTV SLO/Kaja Sajovic

Nekje na poti, na apokaliptični planoti Hardervigga, ste na eni od najvišje ležečih odsekov železniških tirov na svetu. Norvežani, kot se obiskovalci hitro naučijo, se ne šalijo, ko gre za vožnjo od točke A do točke B.
Gore, narejene iz navidez neprepustnega gnajsa, so preprosto še ena prepreka, prek katere se je treba prebiti. Kjer koli drugje bi bila Bergensbanen ali Bergenska linija oglaševana kot svetovno čudo. Tu je samoumeven način povezave med najpomembnejšima mestoma v državi. A nedvomno gre za čudo. In v nasprotju s številnimi drugimi stvarmi na Norveškem se to lahko doživi že z razmeroma majhnim proračunom.

Nemogoče? Ne za Norvežane
Bergensbanen teče slabih 500 kilometrov, za prečkanje enega od najbolj negostoljubnih evropskih terenov pa potrebuje šest ur in pol. Železnica je bila zgrajena med letoma 1875 in 1909, in kot je pričakovati od proge, ki se povzpne na 1.200 metrov, njena gradnja ni bila lahka.
V gnajs so morali urezati 182 predorov, bojevati so se morali z zimskimi nevihtami in tudi nameščanje temeljev, kar se zdi nemogoča naloga, je bilo težko. Toda inženirji in kopači, ki so delali pri projektu, so našli način.
November je lep čas za vožnjo na železnici - vsepovsod okoli vas jesenske barve, hladen zrak pa pomeni, da se vsi zavijejo v slovite norveške volnene puloverje. Sonce sije jasno in bleščeče in največje znamenitosti Osla, od čudovite nove operne hiše do muzejev Bygdøya, so videti fantastično. Vsesplošno godrnjanje glede Osla so le stroški. Je drago mesto, še posebej, če ste nagnjeni do obedovanja in pitja zunaj - do poštenega obroka težko pridete pod 35 evri na osebo.
S sonca v sneg
Iz Osla vas vlak vodi prek Drammena v večjo divjino. Vlak sledi toku dolin in rek, za katere se zdi, da postajajo iz ovinka v ovinek še bolj divje in hitreje tekoče. Na obzorju začenjajo vznikati gore in kmalu ne veste, na katero stran bi gledali, da ne bi česa zamudili.
Če boste imeli srečo, vlak ne bo popolnoma zaseden in boste lahko med potjo zamenjali strani za najboljše razglede.
Tudi če iz Osla odpotujete v soncu, vas na poti kmalu pričakajo alpske razmere. Z vzpenjanjem vlaka je snega okoli njega vse več in mlajši potniki se na postankih začnejo kepati. Na Finseju, najvišji postaji proge, ste na 1.222 metrih. Proga se povzpne na 1.237 metrov in razgled na zasneženo planoto se razteza na kilometre daleč. Ko ste enkrat prek vrha in na poti navzdol, se podnebje osupljivo spremeni.
Myrdal je očitno na morski obali Norveške, milejši in vlažnejši. Edina veja proge na tej poti, od Flåmsbana do Flåma, se odcepi tu. To je ena od postaj proge, do katere ne vodi nobena cesta. Številni potniki tu presedejo na drug vlak, nato pa uporabijo kombinacijo ladje in avtobusa, da pridejo mimo bobnečih slapov, skozi zelene gozdove in ob robu dramatičnih fjordov do Bergna.
Bergenska proga je potovanje, ki se vam še dolgo vtisne v spomin. Če se niste peljali po njej, ne morete zagotovo reči, da ni najlepša vožnja z vlakom na svetu. Res pa je, da se železniški tiri nadaljujejo še naprej proti severu Norveške. Eno potovanje vodi do drugega.