Osredinili so se na 21., 23. in 28. december, ki naj bi bili eni najbolj obremenjenih potovalnih dni v Evropi. Foto: EPA
Osredinili so se na 21., 23. in 28. december, ki naj bi bili eni najbolj obremenjenih potovalnih dni v Evropi. Foto: EPA

V decembru, ko se tudi Slovenci odpravijo na božično in novoletno potovanje, je Greenpeace primerjal stroške železniškega in letalskega potovanja med Ljubljano in 12 evropskimi destinacijami – Amsterdamom, Berlinom, Brusljem, Budimpešto, Københavnom, Hamburgom, Londonom, Parizom, Prago, Rimom, Varšavo in Zürichom.

Osredinili so se na 21., 23. in 28. december, ki naj bi bili eni najbolj obremenjenih potovalnih dni v Evropi. Zračna razdalja vseh analiziranih poti je krajša od 1500 kilometrov, kar v svetu letalstva pomeni polete na kratke razdalje. Analiza je za vsako od 12 poti upoštevala tri vožnje v obe smeri. Rezultati analize nazorno kažejo, da je prevozni sistem še vedno močno nagnjen v korist letenju.

Po besedah Greenpeacea je potovanje z vlakom do podnebja najprijaznejši motoriziran način prevoza. Foto: BoBo
Po besedah Greenpeacea je potovanje z vlakom do podnebja najprijaznejši motoriziran način prevoza. Foto: BoBo

Vlak je bil vedno cenejši od letala le na štirih analiziranih relacijah

Cena poti z vlakom v Ljubljano in iz Ljubljane je namreč v povprečju 24 odstotkov višja kot enaka pot z letalom. Na relaciji Ljubljana–London je bil vlak v povprečju celo 3,5-krat dražji od letala. Vlak je bil vedno cenejši od letala samo na štirih analiziranih relacijah.

"Trajnostna železniška potovanja so za mnoge še vedno cenovno nedostopna, kar ohranja nepravično in okolju škodljivo naklonjenost v korist letenju, ki je najbolj onesnažujoča oblika prevoza," je povedala Lena Penšek, zagovornica pri Greenpeaceu Slovenija, in dodala, da se cenejše letalske vozovnice na prvi pogled morda zdijo ugodne, resnična cena letenja za naš planet pa je po njenem mnenju skrita vsem na očeh.

Po besedah Greenpeacea je potovanje z vlakom do podnebja najprijaznejši motoriziran način prevoza, ki povzroči 80 odstotkov manj onesnaženja z ogljikom na osebo na kilometer kot letenje.

Nakup mednarodnih vozovnic za vlak je za Slovence bolj zapleten kot za večino drugih Evropejcev

Pri izbiri načina prevoza za potovanje sta za potrošnike poleg cene pomembna dejavnika tudi priročnost in enostavnost rezervacije. Ljubljana je za pot z vlakom še vedno ena izmed manj dostopnih destinacij v Evropi, saj je neposrednih povezav izjemno malo. Od 12 analiziranih relacij med slovensko prestolnico in evropskimi destinacijami imata le dve – Budimpešta in Zürich – neposredno železniško povezavo. Iz Ljubljane je mogoče neposredno leteti na šest destinacij.

Poleg tega večina evropskih železniških družb 12 tednov pred božičem ni ponudila vozovnic za poti iz Ljubljane in v Ljubljano, zaradi česar ljudje ne morejo načrtovati svojih potovanj na trajnosten način. Nasprotno so bile vse zimske letalske vozovnice na voljo vsaj tri mesece vnaprej.

Nakup mednarodnih vozovnic za vlak je za Slovence bolj zapleten kot za večino drugih Evropejcev. Slovenske železnice čezmejnih železniških vozovnic ne prodajajo po spletu. Potniki so zato prisiljeni rezervirati vozovnice na spletnih straneh drugih železniških družb v tujem jeziku ali morajo nakup opraviti osebno na železniški postaji.

Greenpeace ponudil rešitve

"Tako vlada kot Evropska unija se morata nujno spopasti s tem izkrivljenim sistemom in zagotoviti, da bo trajnostno železniško potovanje postalo cenovno dostopno in dosegljivo za vse," je še poudarila Penšek. Greenpeace predlaga odpravo DDV-ja na vozovnice za vlak in na lastno proizvedeno pogonsko električno energijo železniških operaterjev ter odpravo davčnih ugodnosti za kerozin. Da bi zmanjšale izpuste, morajo po njihovem mnenju vlade nujno dati prednost financiranju in izboljšanju železnic pred onesnažujočimi letali in zmanjšati davčne olajšave za letalstvo.

Treba bi bilo tudi razširiti in izboljšati železniške povezave po Evropi, optimizirati sisteme za rezervacijo vozovnic za vlak, financirati dostopne podnebne vozovnice za vse prebivalce Evrope in okrepiti zeleno prometno infrastrukturo ter s tem omogočiti nemoteno čezmejno potovanje z vlakom.