Ustvariti novico o smrti zvezdnika je danes lažje, kot skuhati juho iz vrečke - vse, kar potrebuješ, je splet. Foto: MMC RTV SLO
Ustvariti novico o smrti zvezdnika je danes lažje, kot skuhati juho iz vrečke - vse, kar potrebuješ, je splet. Foto: MMC RTV SLO
S smrtjo Michaela Jacksona in Farrah Fawcett na isti dan so se lažni trači o smrtih razmahnili po spletu.
FakeAWish - odprite stran, vstavite poljubno ime ter spol in imate novico o smrti. Foto: MMC RTV SLO

Kljub govoricam so Jeff Goldblum, Natalie Portman, George Clooney, Britney Spears, Harrison Ford in Rick Astley še vedno živi.

Michaela Jacksona, Farrah Fawcett in Eda McMahona razširile po spletu - še posebej na socialnih medmrežjih, kakršna sta Twitter in Facebook.

Mar bralci res ločijo?
Položaj razkriva spreminjajoče se stanje novičarskih medijev: ob tem, ko se spletne informacije širijo hitreje in prihajajo iz številčnejših virov, je težje preverjati, kaj je res in kaj daleč od tega. Nekateri umirjajo duhove, češ da govorice ne škodijo nikomur. Drugim se zdi omenjeni fenomen zaradi resničnih smrti prejšnji teden naravnost žaljiv.

Internetno poučeni bralci lahko ločijo med lažnimi novicami in resničnimi informacijami, ki jih je preveril zaupanja vreden blogar ali novinar, trdi Gabriel Snyder, urednik tračarske spletne strani Gawker. "Objavljati je lažje kot kadar koli poprej, človeški um pa je zapletena zadeva. Nekaterim ljudem preprosto ugaja, da so odgovorni za začetek nečesa," pojasnjuje Snyder, ki poudarja, da to pravzaprav ni nekaj novega.

Vstavi ime zvezdnika, ki mu želiš smrt!
Spet drugi zagovarjajo tezo, da lažne smrti oz. "smrtne potegavščine" razkrivajo težavo, povezano z decentralizacijo novic na spletu. Mož, ki prevzema posredno odgovornost za vrsto nedavnih lažnih zvezdniških smrti, je Rich Hoover, katerega stran fakeawish.com nudi uporabnikom možnost, da vstavijo zvezdniška imena v pet lažnih novičarskih šablon z bizarnimi zgodbami o njihovih smrtih.

Hoover pravi, da so oboževalci strani uporabili to aplikacijo za sprožitev govoric o smrtih Goldbluma, Forda, Portmanove in Clooneyja. O Portmanovi so, denimo, razširili novico, da naj bi umrla po padcu s pečine na Novi Zelandiji. Branost strani je v dveh dneh po smrti Michaela Jacksona poskočila z nekaj tisoč uporabnikov na dan na približno 500.000.

Imuni niso niti pri CNN-u
A čeprav se je Hoover zavaroval z objavo majcenega opozorila, ki bralcem sporoča, da gre za neresnično novico, priznava, da številni uporabniki Twitterja in Facebooka, ki preberejo le naslov, nato na socialnih medmrežjih objavijo povezave do trača: "Sem popolnoma osupel nad uspehom tega in vplivom, ki ga imajo ta socialna medmrežja na komunikacijo, in nad komunikacijo dezinformacij." Približno 85 odstotkov nedavnega obiska Hooverjevi strani je prišlo s Facebooka in Twitterja, kar - kot sam priznava - ne škodi njegovemu desnemu žepu.

Pred temi morbidnimi lažnimi govoricami pa niso varni niti pri uglednem CNN-u. Na njihovo spletno skupnost bralcev, iReport.com, se je vsul plaz obtožb, potem ko so po Jacksonovi smrti začeli širiti novice o zvezdniških smrtih. Eden od uporabnikov je objavil, da je umrl Rick Astley. To lažno novico o zvezdniku iz 80. let, avtorju hita Never Gonna Give You Up, CNN ni predvajal, saj so njihovi novinarji vajeni novice preverjati.

"Britney ni mrtva, sprošča se doma"
Na Twitterju, strani, kjer uporabniki objavljajo kratka sporočila, je nazadnje vzniknila vest o smrti Britney Spears. Kmalu zatem so na pevkini strani Twitterja objavili popravek: "V Britneyjin Twitter so pravkar vdrli. Zadnje sporočilo je očitno neresnično. Z njo je vse v najlepšem redu in preživlja miren dan doma, kjer se sprošča."
Novice, ki se vrtijo okoli smrti, so izjemno občutljive in morajo biti točne, pravi Elaine Haney, predsednica tributes.com, spletne strani z osmrtnicami, ki pred objavo prek pogrebnih zavodov preverijo vsako novico o smrti. "Nikdar si ne želiš koga ubiti po nesreči," pravi. In še: "Mislim, da ne moremo povedati nič dobrega o nekom, ki bi se šalil o nečem tako resnem. To je obžalovanja vredno."

Mrtvi lahko twittajo!
A lažne novice morda za zvezdnike niso povsem slabe. Goldblum, denimo, je govorice o lastni smrti zanikal z nastopom na priljubljeni satirični pogovorni oddaji The Colbert Report. Voditelj Stephen Colbert se je v oddaji šalil, da misli, da je Goldblum mrtev, celo ko se je igralec pojavil poleg njega na odru. Goldblum je nato odšel na Twitter, da bi Colbertu dokazal, da je še vedno med živimi. "O, moj Bog! Dame in gospodaje, imam velikansko novico," je zatem vzkliknil Colbert. "Mrtvi lahko twittajo." "Performans" se konča z Goldblumom, ki v kamero prebere svojo lastno lažno osmrtnico.

Dobrodošli v najnovejši različici tehnološke dobe.