Foto: MMC RTV SLO/Newspress
Foto: MMC RTV SLO/Newspress

Eno od repriz zgodovinske znamke je pripravil avstrijski avtomobilski oblikovalec Erwin Leo Himmel, ki zatrjuje, da je leta 2010 kupil pravice za uporabo imena Hispano Suiza. Njegovo podjetje s sedežem v Švici je namreč na osnovi audija R8 pripravilo superšportnika maguari HS1 GTC, čigar motor V10 s pomočjo dveh turbinskih puhal razvije moč 1.085 'konjev' in jo prek sedemstopenjskega samodejnega menjalnika prenaša na zadnji kolesi. Karoserija iz ogljikovih vlaken pripomore k temu, da pospeševanje do 100 kilometrov na uro mine v samo 2,8 sekunde, ustavi pa se šele pri 380 kilometrih na uro. Maguari HS1 GTC je sicer razmeroma veteranski avtomobil, saj so ga poskušali izdelovati že med letoma 2009 in 2011, a Himmel pravi, da bo zdaj izdelal omejeno serijo 300 primerkov.

Ustanoviteljev potomec

Na drugem razstavnem prostoru smo lahko videli hispano suiza carmen, avtomobil podjetja Hispano Suiza, ki ga je ustanovil pravnuk ustanovitelja znamke Miguel Suque Mateu. V nasprotju s Himmlom, ki se osredotoča predvsem na moč in hitrost, se je Mateu bolj posvetil razkošju in lastnostim 'grand tourerjev' ter spominu na preteklost, saj je carmen oblikovno zasnoval na unikatnem razkošnem aerodinamičnem kupeju hispano suiza H6C dubonnet xenia iz leta 1938. A to ne pomeni, da avtomobilu manjka moči, saj so carmen opremili s kompletom elektromotorjev, ki razvijajo sistemsko moč 1.000 'konjev'. Tudi carmen bo doživela serijsko proizvodnjo, a zelo majhno, saj bodo do leta 2021 izdelali vsega 19 avtomobilov.

Foto: MMC RTV SLO/Newspress
Foto: MMC RTV SLO/Newspress

Vprašanje, katero podjetje Hispano Suiza je pravi naslednik slavnih prednikov, je verjetno brezpredmetno, saj je podjetje iz avtomobilske zgodovine odšlo že pred davnim časom, v letih takoj po drugi svetovni vojni, če ne upoštevamo njegovega letalskega dela, ki je pozneje postalo del francoske Snecme, ki se danes imenuje Safran Aircraft Engines.

Španija in Švica v imenu

Zgodovinsko znamko Hispano Suiza, ime bi lahko prevedli kot "Španija Švica", je leta 1898 ustanovil španski artilerijski častnik Emilio de la Cuadra, ki je začel v Barceloni izdelovati električne avtomobile. De la Cuadra je malo pozneje v Parizu srečal švicarskega inženirja Marca Birgkita in ga zaposlil v svojem podjetju, kjer je zanj razvil prvi bencinski motor. Leta 1902 je podjetje kupil Jose Maria Castro Fernandez in ga preimenoval v Hispano Suiza, a je že decembra 1903 doživel bankrot.

Foto: MMC RTV SLO/Newspress
Foto: MMC RTV SLO/Newspress

Že leta 1904 je Castro podjetje znova ustanovil in v njem v naslednjem letu in pol izdeloval predvsem motorje: 3,8- in 7,4-litrske štirivaljnike in dva šestvaljnika. Novo podjetje je obstalo in do leta 1946 v Španiji izdelovalo avtomobile, tovornjake, avtobuse, letalske motorje in orožje, Castro pa je kmalu ugotovil tudi, da bo v sosednji Franciji našel večji trg za avtomobile, kot v domači Španiji, zato je v Franciji že leta 1911 ustanovil podružnico. Tega leta je nastal tudi športni roadster, ki je znan predvsem kot hispano suiza alfonso XIII. Takšno ima je dobil v čast španskega kralja Alfonsa XIII., ki mu je tovarna podarila enega od prototipov.

Prva svetovna vojna je minila predvsem v proizvodnji vojaške opreme, po njej pa je podjetje obnovilo proizvodnjo avtomobilov. Že leta 1919 je na ceste zapeljal hispano suiza H6, ki so mu namenili vrstni šestvaljnik z odmično gredjo nad motorno glavo in karoserijo, ki jo je zasnoval ameriški karoserist Hibbard & Darrin. V dvajsetih in tridesetih letih mu je sledila vrsta razkošnih in športnih avtomobilov, avtomobilska proizvodnja pa je postajala vse bolj francoska, saj se je španski del usmeril predvsem v gospodarska vozila. Nič nenavadnega ni torej bilo, da se je kot maskota na hladilnikih avtomobilov uveljavila štorklja, simbol Alzacije, sicer pa tudi znak na letalu z motorjem iz tovarne Hispano Suiza, s katerim je letel francoski letalski as Georges Guynemer. Leta 1925 je začela podružnica podjetja delovati tudi v Argentini.

Foto: MMC RTV SLO/Newspress
Foto: MMC RTV SLO/Newspress

Zaton avtomobilske proizvodnje v času druge svetovne vojne

Tako je bilo do leta 1936, ko je francoski oddelek nehal izdelovati avtomobile in se popolnoma posvetil letalskim motorjem in orožju, in se aeronavtični tehniki posvečal tudi po drugi svetovni vojni. Podobna usoda je med špansko državljansko vojno doletela tudi španski del podjetja, ki je leta 1946 postal del podjetja Enasa, izdelovalca tovornjakov pegaso.

Omenimo še, da Hispano Suiza med drugim velja za prvega proizvajalca bencinskih štirivaljnikov s šestnajstventilsko tehniko, hispano-suiza alfonso XIII velja za prvi športni avtomobil v pravem pomenu besede, prav tako pa je bilo podjetje leta 1940 med ustanovitelji podjetja Sociedad Iberica de Automoviles de Turismo, iz katerega se je pozneje razvil Seat.