Zaradi težav policije prevozi inkubatorjev potekajo le še po cesti Foto: Policija Foto:
Zaradi težav policije prevozi inkubatorjev potekajo le še po cesti Foto: Policija Foto:
Prevoz inkubatorja s helikopterjem
Policija letno prepelje okoli 35 kritično bolnih novorojenčkov. Projekt poteka vse od 1979. Foto: Policija
dr. Ivan Vidmar predstojnik kliničnega oddelka za otroško kirurgijo in intenzivno terapijo v UKC Ljubljana
"Izpad helikopterjev časovno izjemno pomembno posega v kadrovsko zasedenost zdravnika in medicinske sestre, ki sta v tem času odsotna od rednega dela," je povedal predstojnik oddelka za otroško kirurgijo prim. dr. Ivan Vidmar. Foto: Policija
Prevoz inkubatorja s helikopterjem
Prevoz inkubatorjev s helikopterjem je ena najbolj odmevnih akcij policije. Foto: Policija

Vse od 15. novembra, ko je tedaj policijski helikopter še zadnjič poletel po dojenčka v Trbovlje, se prevozi opravljajo zgolj po cestah, kar povzroča kliničnemu oddelku za otroško kirurgijo veliko obremenitev, pravi vodja primarij dr. Ivan Vidmar.

Izpad še otežuje kadrovsko stisko v UKC-ju
Poleg staršev kritično bolnih novorojenčkov so najbolj nezadovoljni v kliničnem centru. "Življenje kritično bolnih novorojenčkov zato ni bistveno bolj ogroženo, čeprav je načelo "hitrega odziva" pomembno tudi pri sekundarnih prevozih (tj. od bolnice do bolnice). Vsekakor pa časovno izjemno pomembno posega v kadrovsko zasedenost zdravnika in medicinske sestre, ki sta v tem času odsotna od rednega dela. Ob izjemni kadrovski podhranjenosti v intenzivnih terapijah je to pomemben dejavnik," je prepričan primarij dr. Ivan Vidmar.

Po okvari modrih helikopterjev na potezi vojska
"Policijske štorklje", kot humano dejavnost prevoza inkubatorjev imenujejo na policiji, povprečno letno opravijo okoli 35 poletov. Zaradi vse boljšega avtocestnega omrežja se prevozi sicer selijo vse bolj na ceste in helikopter poleti le za oddaljene ali kritične primere. Tokratne težave s prevozi inkubatorjev, ki sicer na tak način rešujejo življenja vse od 1979, so posledica prisilne prizemljitve vseh treh transportnih policijskih helikopterjev zaradi okvar in nesreče, o čemer smo poročali pred kratkim. Čeprav so pristojni zatrjevali, da so vse naloge policije prevzeli vojaški piloti, to ne državi. Težava je v nastavku, na katerega se v helikopterju pritrdi inkubator, in je nameščen le v policijskih plovilih.

LetoŠtevilo prevozov Ur poleta
2015 29 inkubatorjev 40:50
2014 37 inkubatorjev 49:20
2013 39 inkubatorjev 55:45

Vojska z (ne)primerno opremo
Slovenska vojska sicer trdi, da so tudi njihovi helikopterji certificirani za prevoz inkubatorjev, certificiranih za letalski prevoz. "Projektna skupina je zagotovila in preverila vpetje ter napajanje inkubatorja, in to tudi certificirala," so zapisali v vojski, ki pa z izjemo testnega poleta za potrebe projekta prevozov inkubatorjev nikoli niso opravljali. Zavračajo pa namige, da so tovrstni poleti ustavljeni zaradi nepopolnih zavarovanj vojaških plovil. "Bolniki, ponesrečenci in zdravstveno osebje so v vojaških plovilih kategorizirani kot potniki, zato so zavarovani po polici za zavarovanje odgovornosti lastnika zrakoplova do tretjih," zatrjujejo v generalštabu.

Kdaj olajšanje za kritično bolne novorojenčke?
Če vojski ne bo uspelo opravljati prevozov, lahko bolniki čakajo na konec popravil policijskih helikopterjev, kar naj bi se po polletnem izpadu zgodilo najprej konec maja. Vse do takrat so bolniki in zdravstveno osebje obsojeni na vsaj časovno bolj obremenjujoče prevoze kritično bolnih novorojenčkov po cestah.