Policija že od novembra ni sposobna reševati v gorah.  (Foto: Letalska policijska enota) Foto:
Policija že od novembra ni sposobna reševati v gorah. (Foto: Letalska policijska enota) Foto:
policijski helikopter AB 109
Medicinskih nalog s letečim delom flote policija ni sposobna opravljati. Njen del nalog je morala prevzeti Slovenska vojska. (Foto: Letalska policijska enota)
policijski helikopter AB 212
Hitra premestitev moštva in desanti so za policijo trenutno neizvedljivi. (Foto: letalska policijska enota)
policijski helikopter AB 109
Helikopter AB 109 so policisti poškodovali med vzletanjem v megli oktobra lani. (Foto: Letalska policijska enota)
policijski helikopter EC 135
Policija ima trenutno za nadzor meje primeren le en helikopter, čeprav bi morali zagotavlja dva. (Foto: Letalska policijska enota)
Slovenska policija uporablja le tri helikopterje

“Zaradi izpada transportnega dela flote nalog nujne helikopterske pomoči, prevoza bolnikov in inkubatorjev ne izvajamo že od 18. novembra 2015,” so zapisali pri slovenski policiji.

Pri dveh plovilih so odkrili napake pri rednih pregledih - čeprav je eden od njiju pravkar začel leteti po šestih letih prisilne prizemljitve zaradi nadgradenj in obnove. Oba naj bi popravili do konca maja. Enega (A-109) so novembra poškodovali med vzletom v megli na letališču v Cerkljah ob Krki. Zdaj na Brniku, kamor so ga morali odpeljati s tovornjakom, čaka popravilo. Ta bo po predvidevanjih policije v operacijah do začetka julija.

Policija: lahko opravljamo vse naloge
Policiji ostajajo trije bistveno manjši helikopterji (dva šolska in eden za nadzor meje), ki niso primerni za prevoz poškodovanih, reševanje v gorah in za del nalog, ki zahtevajo hitro premestitev večjega moštva. Tako je ohromljen velik del nalog letalske enote policije, čeprav uradno policija vztraja, da opravlja “ves nabor policijskih nalog, od nadzora prometa, spremljanja pošiljk do iskanja oseb in nadzora državne meje“.

Plovilo Oznaka PrizemljenNapaka
AB 212 S5-HPB15.11.transmisija in glava rotorja
AB 412S5 -HPA1.12.redni servis in popravilo navigacije
A 109E S5-HPG25.10.poškodovan v manjši nesreči v Cerkljah

Česa vse policija trenutno ne zmore
Kar ne drži - čeprav policija s tem priznava, da polovice svoje flote sploh ne potrebuje. Vsekakor se ob trenutnem stanju lahko bojim naravnih in drugih nesreč ali morebitnih drugih izrednih razmer, ki bi zahtevale hitro posredovanje denimo Specialne enote na oddaljenem delu države. Ob tem so pomoči sosednjim državam, kot denimo predlanska ob poplavah na Balkanu, danes popolnoma neizvedljive. Tudi navedbe o zagotavljanju nadzora meje stojijo na trhlih temeljih, saj bi morala imeti policija, kot so celo sami zapisali, najmanj dva sodobno opremljena izvidniško patruljna helikopterja, ki bosta lahko opravljala nadzor tako podnevi kot ponoči. Zdaj je takšen le en.

Bo policija vračala evropski denar?
Prav iz evropskih sredstev (sklada za zunanje meje), je bil nadgrajen tudi eden od neletečih in precej drago nadgrajenih helikopterjev (AB-212, S5-HPB). Ker je bila ob tem zahtevana določena razpoložljivost, sicer bi morali evropski denar vračati, smo notranje ministrstvo vprašali, kaj pomeni prizemljitev.

Vrednost opreme, ki je bila sofinancirana iz Sklada za zunanje meje, predstavlja 21 % delež celotnega zneska obnove helikopterja, kar je primerljivo z deležem naleta na zunanji meji v primerjavi s celotnim naletom Letalske policijske enote v zadnjih petih letih, zagotavljajo na ministrstvu. Helikopter in nameščena oprema morata biti v uporabi 5 let, torej do 2020. Za zdaj ministrstvo za notranje zadeve oziroma policija evropskega denarja ne vračata.

Reševanje licenc v simulatorju
Zaradi prizemljenih plovil piloti policije tudi ne ohranjajo dovolj naleta za ohranjanje licenc. Vendar bo to policija reševala z letenjem na simulatorjih v Evropi in ZDA, kar je bilo v večjem delu sicer predvideno kot del usposabljanja že pred prizemljitvijo flote.

Najhitrejši poškodovan med vzletanjem v megli
Najhitrejši helikopter v državi, ki je sicer najpogosteje prevažal poškodovane, je bila konec oktobra poškodovan med vzletanjem v megli med opravljanjem nadzora državne meje. "Preiskava letalskega incidenta še vedno poteka in podrobnosti pred izdajo končnega poročila ne moremo posredovati," so zapisali v komisiji za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov. "Dogodek kategoriziramo kot »izgubo nadzora«, ki se je zgodila v fazi vzleta na letališču Cerklje ob Krki v pogojih z bistveno zmanjšano zunanjo vidljivostjo ob pojavu tipične radiacijske megle v času in kraju dogodka. Iz opravljenih analiz posameznih poškodb ter poškodb helikopterja v celoti, je bilo ugotovljeno, da helikopter ni utrpel poškodb, ki bi vplivale na njegovo konstrukcijsko trdnost ter na letalsko zmogljivost," so sporočili iz komisije. Poškodovana sta namreč stabilizator in podvozje, kar pa kljub manjšim poškodbam pomeni več kot pol leta čakanja na dele in popravilo.

Vzrok za težave stara flota ali vprašljiv dobavitelj?
Policijska flota v resnici ni najmlajša, saj je najstarejši helikopter star 36 let. Vendar že vojske sosednjih držav, denimo Italija ali Hrvaška, opravljajo primerljive naloge z še starejšimi plovili. Ob tem so bili helikopterji slovenske policije tudi redno in precej drago vzdrževani. Letalstvo zagotovo ni poceni. Je pa velik del poslov, po podatkih Supervizorja gre za 16,5 milijona evrov, pripadlo vedno znova podjetju Futura Kanal, ki je dobavitelj italijanskega proizvajalca helikopterjev.

Zeleni helikopterji opravljajo del modrih nalog
Slovenska vojska ima osem helikopterjev bell 412, ki so osemdeset odstotono plovna. V letošnjih treh mesecih so zaradi nevojaških nalog leteli trikrat pogosteje (79) kot lani v enakem obdobju (29). "Osemkrat so posredovale pri reševanju v gorah, 70 – krat so poskrbele za helikoptersko nujno medicinsko pomoč in sodelovale pri iskanju pogrešane osebe. Pri tem so pripeljale 81 poškodovanih ali obolelih in naletele 92 ur," pojasnjujejo v vojski.

Slovenska policija uporablja le tri helikopterje