Fuzijski reaktorji še vedno potrošijo precej več energije, kot jo proizvedejo. Do široke uporabe so verjetno najmanj desetletja. Foto: EUROfusion
Fuzijski reaktorji še vedno potrošijo precej več energije, kot jo proizvedejo. Do široke uporabe so verjetno najmanj desetletja. Foto: EUROfusion

JET oziroma Joint European Torus je največja obratujoča fuzijska naprava na svetu. Sedež ima na Upravi za jedrsko energijo Velike Britanije (UKAEA) v Oxfordu, poroča Slovenska tiskovna agencija.

JET je več kot podvojil prejšnji rekordni dosežek, ki je znašal 21,7 megadžula in je bil na isti napravi dosežen leta 1997, piše v sporočilu za javnost. Rekord so dosegli v okviru skrbno načrtovane eksperimentalne kampanje konzorcija EUROfusion in odraža več kot dve desetletji napredka v fuzijskih raziskavah.

Glavni cilj kampanje je, da že v času gradnje večje in naprednejše fuzijske naprave ITER v Franciji priskrbi čim več znanstvenih podatkov v podporo njenemu delovanju. Iter je mednarodni fuzijski raziskovalni projekt s sedežem na jugu Francije. Cilj projekta, ki ga podpirajo Evropska unija, Japonska, ZDA, Kitajska, Indija, Južna Koreja in Rusija, je dokazati znanstveno in tehnološko izvedljivost pridobivanja fuzijske energije.

Fuzija, proces, ki poganja zvezde, med njimi je tudi Sonce, obljublja skoraj neomejen in čist vir električne energije za dolgoročno uporabo z majhnimi količinami goriva, ki jih je mogoče pridobiti po vsem svetu iz poceni materialov. Je proces zlivanja atomov lahkih elementov pri visokih temperaturah, denimo vodika, kjer nastane helij in se sprosti ogromno energije v obliki toplote. Fuzija sama po sebi je varna, saj se fuzijska reakcija samodejno zaustavi, ko gre kar koli narobe.

Sorodna novica Začeli sestavljati ITER, največji fuzijski reaktor na svetu

Fuzijski eksperiment v napravi JET lahko ustvari plazmo s temperaturo do 150 milijonov stopinj Celzija, kar je desetkrat več kot v notranjosti Sonca. Doseže lahko pogoje, podobne tistim v Itru in v prihodnjih fuzijskih elektrarnah, in je edini delujoči tokamak na svetu, ki lahko uporablja fuzijsko mešanico goriva devterij-tricij, predvideno v fuzijskih elektrarnah.
Zaradi vse večje težnje po razogljičeni proizvodnji energije je uspeh v JET-u velik korak v razvoju fuzije kot varnega, učinkovitega, nizkoogljičnega vira energije v bitki s svetovno energetsko krizo, so ob dogodku zapisali v konzorciju.

Konzorcij EUROfusion sofinancira Evropska komisija in združuje 4800 znanstvenikov, inženirjev, ekspertov in študentov iz vse Evrope, med njimi tudi slovenske raziskovalce, povezane v Slovenski fuzijski asociaciji.

Video: JET-ov pojasnilnik

Evropski raziskovalci so dosegli nov mejnik v raziskovanju fuzije