Maketa drugega tira Divača‒Koper je lani povzročila val razburjenja. Foto: BoBo

Policijske aktivnosti je usmerjala ljubljanska policijska uprava, ki je kriminaliste poslala na Direkcijo RS za infrastrukturo v Ljubljani in v Mariboru, kjer deluje Služba za javna naročila. "Kriminalisti Sektorja kriminalistične policije PU Ljubljana na območju Policijske uprave Ljubljana in Policijske uprave Maribor izvajajo aktivnosti zaradi utemeljenih razlogov za sum storitve uradno pregonljivega kaznivega dejanja s področja gospodarske kriminalitete," so sporočili s PU-ja Ljubljana.

Pozneje so sporočili, da so pod drobnogled vzeli sum storitve kaznivega dejanja zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic. Osumljene so štiri fizične osebe, nihče ni pridržan. Pri preiskovalnih aktivnostih sodeluje 25 kriminalistov. Na direkciji za infrastrukturo pa so potrdili, da pri njih poteka hišna preiskava, v okviru katere zaposleni sodelujejo in podajajo dodatne informacije oziroma predajajo dodatna gradiva v zvezi z izvedbo javnega naročila za izdelavo makete drugega tira Divača‒Koper.

Kriminalisti so na direkciji za infrastrukturo iskali podatke o izvedbi javnega naročila za maketo, med drugim so hoteli originalno dokumentacijo, je po hišnih preiskavah povedal direktor direkcije Damir Topolko, ki na vprašanje, ali je tudi sam med osumljenci, odgovarja, da ne ve. Topolko je ob tem dejal, da v tej zadevi ni naredil nobene napake, in ko je zadevo ugotovil, je tudi ustrezno ukrepal. Prav tako v policijsko preiskavo ni vpleten nekdanji infrastrukturni minister Peter Gašperšič, so pojasnili v njegovi stranki SMC.

Preplačana maketa drugega tira
Maketa drugega tira Divača‒Koper je lani val razburjenja povzročila, ko so v javnost najprej prišle informacije, da naj bi bila preplačana. Na razpis direkcije za infrastrukturo sta ponudbi poslali podjetji RPS in Art Rebel 9, prvo je ponudilo ceno 60.851 evrov, drugo 133.590 evrov. Izbrano je bilo podjetje Art Rebel 9, pozneje pa se je izkazalo, da je podjetje RPS zmagovalčev podizvajalec.

Direkcija RS za infrastrukturo je od pogodbe nato odstopila, saj izbrani izvajalec ni prijavil podizvajalca. Prvi mož direkcije Damir Topolko je takrat pojasnil, da se je pri izbiri izvajalca za izdelavo makete zgodila napaka. Pristojna komisija je pri izračunu uporabila program Excel, pri čemer formule "niso bile ustrezno korigirane". Direkcija je Agenciji za varstvo konkurence naročila, naj preveri, ali so bila ravnanja obeh ponudnikov pri javnem naročilu za izdelavo makete drugega tira skladna s predpisi. A je ta maja lani sporočila, da ne bo uvedla nadzorstvenega postopka, saj je ugotovila, da je do sodelovanja med izbranim ponudnikom in neizbranim ponudnikom prišlo šele po pravnomočnosti odločitve o oddaji naročila.

Alenka Bratušek ne pozna podrobnosti preiskav

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je novinarjem v državnem zboru dejala, da ne pozna podrobnosti preiskav. Policija je o tem ni obvestila, saj to tudi ni naloga policistov, je dodala. "Lahko zatrdim, da odkar naša stranka in sama vodim to ministrstvo, stvari peljemo maksimalno transparentno, tudi projekt Divača-Koper smo popolnoma odprli za javnost in razkrili vse podatke, ki so bili pred tem zakriti," je dejala Bratuškova. Zagotovila je, da so kriminalistom na voljo vsi podatki, s katerimi razpolagajo v njenem kabinetu in ona sama, če bi jih želeli.

Bratuškova je dejala, da ne ve, na koga je preiskava usmerjena, zato tudi ni želela govoriti o tem, ali bi z direkcije za infrastrukturo moral oditi njen vodja Damir Topolko. Doslej je, kot je povedala, naredila "vse zamenjave, o katerih sem razmišljala". Bratuškova je s prihodom na infrastrukturno ministrstvo doslej odstavila le direktorja direktorata za letalstvo in pomorstvo. Kot je še pojasnila ministrica, sama o izdelavi makete ne razmišlja, ne ve pa niti, kje je stara sporna maketa. "Nisem je niti videla niti spraševala, kje je in kako je. Mi je bilo pa zagotovljeno, da zanjo ni bil porabljen niti evro davkoplačevalskega denarja," je še dejala.

Cerar in Leben: Prav je, da se ugotovi odgovornost za nepravilnosti

Makete drugega tira med Divačo in Koprom se je nekdanja vlada lotila po primerljivih evropskih standardih, pri čemer pa je po besedah nekdanjega premierja Mirja Cerarja žal prišlo do napak ali nepravilnosti na uradniški ravni, ki so zadevo spravile v slabo luč. Zdi se mu prav, da se ugotovi odgovornost za napake in uvede ustrezne sankcije.

Na dogajanje se je odzval tudi nekdanji državni sekretar in vodja projekta drugi tir Jure Leben. Kot je zapisal na družbenem omrežju Twitter, so na infrastrukturnem ministrstvu lani, ko so bili razkriti sumi nepravilnosti glede makete, odredili interno preiskavo. "Ta je potrdila nepravilnosti, zato tudi maketa ni bila plačana. Prav je, da organi pregona še dodatno preiščejo primer," je zapisal zdajšnji minister za okolje in prostor ter dodal, da pri njem hišnih preiskav ni.

Kriminalisti preiskujejo naročilo makete za 2. tir