Državna revizijska komisija je ta teden razveljavila februarja objavljen razpis Darsa. Foto: BoBo
Državna revizijska komisija je ta teden razveljavila februarja objavljen razpis Darsa. Foto: BoBo
Državno revizijsko komisijo skrbi za ponudnike. Naročnik "ne more bremeniti ponudnikov, ki si verjetno ne morejo privoščiti financiranja tako kompleksnega projekta in nato čakati na poplačilo deset let", so zapisali. Foto: BoBo

V podjetju se sprašujejo, ali Slovenija sploh želi uvesti elektronski cestninski sistem. Kot pravijo, med razpisnimi pogoji ni bilo nič nenavadnega.

Družba za avtoceste v RS (Dars) je razpis objavila februarja, a ga je državna revizijska komisija ta teden razveljavila. Do izteka roka se je prijavila edino družba Kapsch TrafficCom, dva interesenta pa sta se še predtem pritožila.

To je bil sicer že drugi razpis, na podlagi katerega naj bi izbrali ponudnika za projekt vzpostavitve in delovanja večsteznega elektronskega cestninskega sistema v prostem prometnem toku. Prvega je Dars objavil avgusta 2011, a ga je vlada po večkratnem podaljšanju marca lani ustavila.

Družba Kapsch TrafficCom se je prijavila tako na prvi kot drugi razpis, zdaj pa se njen direktor Jože Hebar sprašuje, kako je lahko državna revizijska komisija razveljavila razpisno dokumentacijo, ki pomeni najmanjše mogoče tveganje za naročnika.

Državno revizijsko komisijo skrbi za ponudnike
Kot je namreč Dars zapisal v razpisnih pogojih, mora izbrani ponudnik v celoti financirati postavitev sistema, poplačan pa bi bil od prejetih cestnin. Državna revizijska komisija pa je v obrazložitvi svojega sklepa zapisala, da naročnik "ne more bremeniti ponudnikov, ki si verjetno ne morejo privoščiti financiranja tako kompleksnega projekta in nato čakati na poplačilo deset let".

Kot je pojasnil poslovni direktor krovne družbe Kapsch TrafficCom z Dunaja Erwin Toplak, takšna zahteva ni nič nenavadnega. "Skoraj vsi večji tovrstni projekti se financirajo tako," je dejal.

Državna revizijska komisija je tudi ocenila, da naj bi bila zahtevana zavarovanja nesorazmerna glede na predmet javnega naročila. Tudi to se Toplaku ne zdi nič nenavadnega. Zelo ustaljena praksa je, da se poskuša pri tovrstnih razpisih vse tveganje preložiti na ponudnika, je dejal.

Toplaku se zdi še zanimivo, da so njihovi tekmeci večji od njih, a se kljub temu pritožujejo zaradi zahteve po financiranju in zavarovanju projekta. "Če lahko mi kot manjše podjetje zmoremo zagotoviti financiranje in zavarovanje, bi moralo biti to zanje kot večja podjetja še toliko lažje," je dejal.

Zidar Klemenčič: Pritožile so se družbe, ki so že poslovale z Darsom
Državna revizijska komisija je razpis razveljavila na podlagi pritožb Telekoma Slovenije in skupine tujih družb Efkon, Strabag, SkyToll in Strabag Slovenija. "Pritožile so se družbe, ki jim je Dars v preteklosti neposredno oddajal razna naročila," je menila odvetnica Nina Zidar Klemenčič.

Dejala je, da razlogi za razveljavitev razpisa ne vzdržijo resne pravne presoje, žal pa zoper odločitve državne revizijske komisije ne obstajajo pravna sredstva. "Če je državna revizijska komisija varuh zakonitosti sistema javnega naročanja in javnega interesa, potem to odločitev razumemo kot popolno nasprotje tega," je dejal Hebar, medtem ko je Nina Zidar Klemenčič dejala, da razmišljajo o vložitvi odškodninskih tožb proti državni revizijski komisiji ter prijavo na Evropsko komisijo. Sestati se želijo tudi s finančnim ministrstvom.

Kapsch TrafficCom je za vzpostavitev elektronskega cestninskega sistema, ki ga mora Slovenija v skladu z evropsko direktivo uvesti najpozneje do konca leta 2014, ponudil 210 milijonov evrov. Sistem bi gradili leto dni, prvo fakturo pa bi lahko izstavili šele leto dni po vzpostavitvi, je pojasnil Hebar.

V začetku tedna so iz Darsa sporočili, da bodo zdaj vlado zaprosili za spremembo njenega sklepa izpred leta dni, da bi lahko pripravili nov razpis in bi jim uspelo sistem vzpostaviti pravočasno. Ali se bodo znova prijavili, Toplak danes še ni znal povedati.