Na stotine Nissanovih vozil v pristanišču Oppama v jugozahodnem delu japonske prestolnice. Kdo jih bo kupil? Foto: EPA
Na stotine Nissanovih vozil v pristanišču Oppama v jugozahodnem delu japonske prestolnice. Kdo jih bo kupil? Foto: EPA
Žrtve krize so tudi podizvajalci avtomobilskih gigantov, ki zanje proizvajajo notranjo opremo. Foto: EPA

Glede na napovedi neodvisnih inštitutov dna krize v Sloveniji še nismo dosegli, zato se pospešeno pripravljamo na razne scenarije.

Danilo Florjančič, Porsche Slovenija
Francoski Renault napoveduje odpuščanja, Sarkozy državno pomoč. Bruselj pravi, da bi lahko šlo za nelojalno konkurenco. Minister Križanič: V Novem mestu so lahko (za zdaj) brez skrbi. Foto: EPA

V Nemčiji in Franciji, kjer so podobne ukrepe že uvedli, branža že poroča o opazno povečanem obsegu povpraševanja.

David Jurič (Summit Motors) o državni pomoči
Druga celina, podobna slika. GM je (skoraj) na kolenih. Foto: EPA
Odpuščenje v Johnson controls

V Sloveniji je bilo januarja letos prvič registriranih 4.998 novih osebnih avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil, kar je za 26,6 odstotka manj kot v lanskem prvem mesecu, navajajo pri Trgovinski zbornici Slovenije.

"Cene ne bodo padle"
MMC-jeva sogovornika sta bila direktor družbe Porsche Slovenija Danilo Ferjančič in njegov kolega iz podjetja Summit Motors David Jurič. Slednji o padcu prodaje med drugim pravi, da "nižje povpraševanje ob nespremenjeni ponudbi kratkoročno sicer pomeni nižjo raven cen, na srednji rok pa se z zmanjšanimi naročili in manjšim obsegom proizvodnje pričakuje sprememba tudi na ponudbeni strani, ki bo ob višjih fiksnih stroških na enoto vodila v dvig cen vozil". Ferjančič pa pravi, da zmanjšano povpraševanje zaznavamo že četrti mesec zapored. "Manjša prodaja pomeni manj sredstev za trženje in investicije, intenzivno se ukvarjamo s t. i. "cost-cuttingom" (zmanjševanjem stroškov poslovanja)."

V en glas zatrjujeta, da znižanja cen avtomobilov ne pričakujeta, kupcem pa v obeh družbah po njunih besedah ponujajo ugodne poti financiranja vozil, ki jih imajo na zalogi.

Država, na pomoč!
Trgovci z motornimi vozili so vladi že posredovali predlog, ki med drugim navaja, naj država uvede subvencije za nakup novega avtomobila, ki ima v izpustu manj kot 160 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. "Zgledovati se moramo po nemškem trgu, kjer je subvencija v višini 2.500 EUR privedla do izrazitega povečanja povpraševanja, zlasti pri manjših avtomobilih. To bi bil ukrep, ki je povezan striktno z našo panogo in ga nujno potrebujemo. Sicer pa podpiramo vlado v vseh prizadevanjih, ki so naravnana v smer razbremenitve gospodarstva in bodo pomagala, da s čimmanjšimi težavami premagamo izzive tega, verjetno zelo težkega leta. Le ljudje, ki bodo imeli službe oz. delo, bodo kupovali avtomobile," pravi Danilo Ferjančič.

"Menimo, da so spodbude na strani povpraševanja najprimernejši vzvod za oživitev gospodarstva in lahko pozitivno vplivajo tudi na javnoproračunske prihodke. Pričakujemo, da bodo pristojna ministrstva predlog kar najhitreje preučila, ga podprla in tudi čim prej pripravila ustrezno regulativo," meni David Jurič.

Odpuščanja doma in drugod
V podjetju Johnson Controls iz Slovenj Gradca, katerega proizvodnja je vezana na avtomobilsko industrijo, je presežnih 130 delavcev. Predsednik svobodnega sindikata v družbi Vinko Permanšek je povedal, da je vzrok za odpuščanje upad naročil za 40 odstotkov, zlasti pri proizvodnji vzglavnikov za vozila Mercedes in BMW.

Evropska komisija je odobrila pomoč iz evropskega globalizacijskega sklada za delavce treh avtomobilskih tovarn in devetih tovarn avtomobilskih delov v Španiji, ki so zaradi učinkov globalizacije ostali brez službe. Gre za pomoč v višini nekaj manj kot 1,7 milijona evrov, so sporočili v Bruslju.

Francoski predsednik Nicolas Sarkozy je že v ponedeljek razgrnil načrt za pomoč avtomobilskemu sektorju v Franciji, ki vključuje slabih osem milijard evrov sredstev, od tega po tri milijarde za Peugeot, Citroën in Renault, ki posluje tudi v Sloveniji. Pogoj za pomoč naj bi bil, da proizvajalci obdržijo svoje tovarne v Franciji. Bruselj se je odzval. Evropska komisija pravi, da obstaja "določena zaskrbljenost", da bi francoski načrt lahko bil v neskladju s pravili konkurence v EU-ju.

Križanič: V Novem mestu so lahko za zdaj mirni
Odzval se je tudi slovenski finančni minister Franc Križanič. Delavcem v slovenski podružnici francoskega Renaulta se ni treba bati za delovna mesta, je povedal v Bruslju. "Po zagotovilih odgovornih v Franciji ostaja ta tovarna pomemben del Renaulta," je povedal in dodal, da se lahko zgodi, da bo morala Slovenija ukrepati podobno kot Francija v sektorju bele tehnike, če bo kreditna dejavnost zastala.

Japonski avtomobilski proizvajalec Nissan Motor je v tretjem četrtletju tekočega poslovnega leta zašel v rdeče številke, v katerih naj bi bil prvič v zadnjem desetletju tudi ob koncu poslovnega leta. Po napovedih bodo do marca prihodnje leto zaradi slabih rezultatov ukinili 20.000 delovnih mest oz. 8,5 odstotka vseh delovnih mest.

Od ponosa in gonila do bremena davkoplačevalcev
In ZDA: Senatni predlog za finančno stimuliranje gospodarstva in državljanov med drugim predvideva 139 milijard dolarjev davčnih olajšav za posameznike, 43 milijard dodatne podpore za brezposelnost ter 47 milijard dolarjev olajšav, ki bodo namenjeni tudi za nakup novih avtomobilov.

Največji ameriški proizvajalec avtomobilov General Motors (GM) bo po svetu odpustil 10.000 delavcev v režiji in delavcem v tem sektorju plače tudi znižal. Znižanje naj bi bilo od tri- do desetodstotno. S temi ukrepi želi GM, ki se spopada z velikimi finančnimi težavami, znižati stroške in s tem zadržati 13,4 milijarde dolarjev visoko državno posojilo. Odpuščanje GM-ja po svetu za zdaj Slovenije ne bo prizadelo, je povedala tiskovna predstavnica GM Slovenija Sabina Tirak. Kot je dodala, se blagovni znamki Opel in Chevrolet "dobro držita na slovenskem trgu". Družba je januarja letos skupno prodala 620 vozil omenjenih znamk, od tega 538 Oplovih vozil in 82 Chevroletovih. Opel je tretja najbolje prodajana znamka avtomobilov v Sloveniji, za Renaultom in Volkswagnom.

Marjetka Nared, Lan Dečman

Glede na napovedi neodvisnih inštitutov dna krize v Sloveniji še nismo dosegli, zato se pospešeno pripravljamo na razne scenarije.

Danilo Florjančič, Porsche Slovenija

V Nemčiji in Franciji, kjer so podobne ukrepe že uvedli, branža že poroča o opazno povečanem obsegu povpraševanja.

David Jurič (Summit Motors) o državni pomoči
Odpuščenje v Johnson controls