Kolekcijo Deep, ki jo je za Natuzzi oblikovala Nika Zupanc, sestavljajo: zofa family Wave (dvosed - na fotografiji, trosed in enosed), otoman, modularni oblazinjeni sistem Deep, fotelj Adore, modularna knjižna mara Tide, družina miz in jedilni stol Voyage, družina svetil Joy, ogledali Mermaid in Sailor ter preproga Vortex. Foto: Natuzzi
Kolekcijo Deep, ki jo je za Natuzzi oblikovala Nika Zupanc, sestavljajo: zofa family Wave (dvosed - na fotografiji, trosed in enosed), otoman, modularni oblazinjeni sistem Deep, fotelj Adore, modularna knjižna mara Tide, družina miz in jedilni stol Voyage, družina svetil Joy, ogledali Mermaid in Sailor ter preproga Vortex. Foto: Natuzzi

Z novim kreativnim direktorjem Pasqualejem Juniorjem Natuzzijem si je italijansko podjetje, ki slovi po umetelnosti in kakovosti izdelave, po 61 letih obstoja postavilo novo, zahtevno vizijo. Ta je pronicljiva in sveža, pa naj zveni še tako klišejsko, kot njen mladi kreativni direktor, ki preizkuša meje družinskega podjetja – tega je postavil njegov oče Pasquale Natuzzi, ko je pri 19 letih odprl majhno pohištveno delavnico v Apuliji. Danes je Natuzzi konglomerat z več kot dva tisoč zaposlenimi, trgovinami po vsem svetu in s proizvodnjo v Italiji, na Kitajskem, v Braziliji ter v Romuniji. Upravlja s kar tremi blagovnimi znamkami: Natuzzi Italia, Natuzzi Editions ter Divani & Divani, podjetje pa je uvrščeno tudi na svetovno borzo.

Spremembo narediš le takrat, ko jo občutijo ljudje.

Pasquale Junior Natuzzi

Pasquale Junior Natuzzi je pripadnik generacije Y, milenijec, ki želi nagovarjati svojo generacijo in hkrati ne razočarati obstoječih kupcev. Je zelo komunikativen, odprt, celo iskren, velik ljubitelj estetike, umetnosti in vsakršne kreativnosti. Stereotipno bi lahko rekli, da je pač Italijan, ki jo lahko odnese z žametnimi mokasini brez nogavic z všitima inicialkama svojega imena ali nošenjem hlač s potiskom velikih rdečih vrtnic. Z dolgo pristriženimi lasmi, potetoviranim telesom, belim nasmehom in glomaznim nakitom je čisto nasprotje svojega očeta, na sestankih z ekipo oblikovalcev pri ustvarjanju prototipov leži na mizi, ko dodaja svoje komentarje ...

Morda je ravno on apulijski gizdalin (Apulian Dandy), kot je zadnjo kolekcijo za Natuzzi poimenoval Nizozemski oblikovalec Marcel Wanders, prvo ime Moooija, enfant terrible industrijskega oblikovanja, ki je leta 2018 s svojim sodelovanjem za Natuzzi napovedal novo vizijo podjetja, piš svežega vetra s samega juga Italije.

Osrednji del letošnje kolekcije Krog harmonije (The Circle of Harmony), v kateri sodeluje še sedem drugih oblikovalcev, je Pasquale Junior poveril slovenski industrijski oblikovalki Niki Zupanc. Njena kolekcija Deep je namreč protagonistka Natuzzijeve kolekcije 2020 s celostnim naborom, od zofe, otomana in modularnega oblazinjenega pohištva do knjižnega poličnika, miz, svetil, ogledal in preproge, pri čemer je sam Pasquale Junior t. i. koktajl stol, kot označi fotelj Adore, že imenoval za "ikoničnega".

Če je bilo sodelovanje Nike Zupanc z Natuzzijem "velika zgodba", kot nam je povedala sama, in "izjemna priložnost, znotraj katere sem lahko pokazala še en del svojega talenta, ki pa je v resnici tisti, ki me najbolj zanima, saj sem po srcu res industrijska oblikovalka", je tudi Natuzzi potreboval njeno oblikovalsko vizijo in pripovedništvo, kot predstavnico novega vala oblikovalcev, kot jo označi sogovornik, s katerim sva se pogovarjala prek programa Teams in ob katerem tudi tokrat ni manjkalo svetilo v naravni velikosti črnega konja, ki ga je za Moooi oblikoval tandem Front in se z njim prebil na oblikovalski zemljevid sveta.


Nika Zupanc bi morala letos v Milanu poleg sodelovanja z Natuzzijem predstaviti še najnovejše kolekcije za Ditre Italia (nova kolekcija zof), Scarlet Splendour, Houtique (Juliette chair) in Sé. Foto: Natuzzi
Nika Zupanc bi morala letos v Milanu poleg sodelovanja z Natuzzijem predstaviti še najnovejše kolekcije za Ditre Italia (nova kolekcija zof), Scarlet Splendour, Houtique (Juliette chair) in Sé. Foto: Natuzzi

Zakaj sodelovanje z Niko Zupanc in kako je njeno oblikovanje sovpadlo z vašo filozofijo?

Odkar sem prevzel funkcijo kreativnega direktorja Natuzzija, poskušam spremeniti ne samo podobo podjetja, ampak tudi njegov pristop k oblikovanju, ki se vedno bolj razvija v smeri izražanja same oblikovalske skupnosti. Nika Zupanc je zagotovo eno novih, pa čeprav v oblikovalskem svetu ni novinka, mislim, da je tako obraz teh novih oblikovalcev, ki postavljajo nove smernice, kot tudi samem načinu komunikacije s svetom. Zelo aktivna je na družbenih omrežjih, prav tako je pripovedovalka zgodb.

Ena mojih želja je bila zmešati DNK Natuzzija z drugimi. Začel sem z Marcelom Wandersom, sodelovanje je bilo nenavaden, a zelo uspešen eksperiment. Podobno je bilo z Niko. Na krovu sem potreboval nekoga z zelo prefinjenim, čutnim in ženskim pristopom k oblikovanju v tem dokaj robustnem in moškem slogu, ki ga ima zelo pogosto Natuzzi. Z mešanjem teh dveh različnih DNK-jev smo dobili nekaj novega, zelo svežega in za Natuzzi zelo drugačnega.

Idejo za kolekcijo Deep (globoko) je dobila Nika Zupanc, ko je priša prvič v Apulijo, je za MMC pojasnila oblikovalka. Na fotografiji puf Wave. Foto: Natuzzi
Idejo za kolekcijo Deep (globoko) je dobila Nika Zupanc, ko je priša prvič v Apulijo, je za MMC pojasnila oblikovalka. Na fotografiji puf Wave. Foto: Natuzzi

Dobro je, da je Nika prišla v svet Natuzzija z veliko omejitvami. Kot pa mi je rekla, ima kot industrijska oblikovalka rada te omejitve, zahvaljujoč trgovskim omejitvam, kot so dimenzije ali globine sedišč, v omejitvah glede estetike smo ji pustili proste roke, tu mislim bolj na ravni funkcioniranja, saj delujemo zelo vertikalno, imamo zelo natančne smernice za oblikovalce, da bi se izognili oziroma zmanjšali možnost napak. Tako zanjo kot za nas je bilo zanimivo potovanje, saj smo imeli dva različna načina izražanja in ustvarjalnosti, pri katerih smo združili DNK-ja v nekaj skladnega, kar Natuzzi je in kar je tudi Nika.

Natuzzi je za zdaj predstavil le nekaj kosov kolekcije Deep, med njimi svetilo Joy. Foto: Natuzzi
Natuzzi je za zdaj predstavil le nekaj kosov kolekcije Deep, med njimi svetilo Joy. Foto: Natuzzi

Za kakšne prostore ali bivanje pa je kolekcija Deep zasnovana? Namreč, Natuzzi je imel, vsak do zdaj, zelo izdelano estetiko, s katero je nagovarjal določen tip kupcev. Linija, ki jo je oblikovala Nika, pa je popolnoma drugačna od pričakovanega za Natuzzi?

Natuzzijevo dejansko občinstvo so res bolj zreli kupci. Naše kupce razvrščamo v tri skupine: sofisticirani samski (ang. sophisticated single), to so nekakšni novi milenijci, ki dejansko niso milenijci, a imajo radi nove smernice in želijo svoj dom opremiti z novimi kosi. Potem je tu blaginja meščanstva (ang. bourgeois prosperity, Natuzzijeva luksuzna linija), to so te zrelejše stranke, ki jih omenjate tudi sami, in pa še skupina kariera in družina (ang. career and family, tradicionalnejša linija), v kateri so posamezniki stari od 30 do 45 let, ki opremljajo svojo hišo, svoj dom za družino, zato potrebujejo večje kose, bolj odporno blago, snemljive prevleke.

Zelo nas zanima, koga nagovarjamo, čeprav bi, vsaj tako menim sam, današnje znamke morale biti nespolne, nagovarjati morajo vsakega, zelo odprto morajo interpretirati današnje smernice in nagovarjati svet z zelo odprtim pristopom in sporočilom. Ne bi rekel, da se ta kolekcija nanaša na določeno občinstvo, zagotovo pa je zelo prefinjena v linijah, v detajlih, kako smo predstavili samo barvo, material, prevleke, teksturo mize, ki sva jo z Niko … Zgodba mize je zelo posebna, saj je Nika prišla v Apulijo zaradi razvoja kolekcij zof.

Dvosed Wave v sivi različici. Foto: Natuzzi
Dvosed Wave v sivi različici. Foto: Natuzzi

Drugi dan sva se zbudila ob petih zjutraj, to je bil dan pred zaprtjem sveta (op. p. zaradi pandemije). Iz Apulije sva odšla v Verono in skupaj sestavila različne marmorje tipa Stardust Marble (zvezdni prah). Skupaj sva odšla tja, da bi bilo vse edinstveno in zelo resnično. Seveda nagovarja občinstvo, ki ima izrazit okus, ki ima rado smernice, popolnost in umetnost, ki se jo lahko malo tudi občuti. Ne bi pa rekel, da se nanaša le na določeno občinstvo. Je zelo odprto.

Kateri kos iz kolekcije Deep pa je vam najbolj všeč?
(Izstreli) 'The table', miza.

Zakaj?

Kot sem vam že rekel, je bila res kot najin otrok, saj sva odšla v to jamo z marmorjem v Veroni in ročno, kos za kosom, izbrala vsak del kamna, ki sestavlja kompozicijo površine te mize. Odšla sva tja in postala na neki način obrtnika, hkrati pa sva bila kot otroka, ki sta se igrala s temi kamni. To je bilo res lepo doživetje, moram reči. Zagotovo sta moja najljubša kosa miza in koktajl stol (op. p. fotelj Adore).

Enosed Wave. Foto: Natuzzi
Enosed Wave. Foto: Natuzzi

Kreativni direktor Natuzzija ste postali konec leta 2018, kakšen nasvet vam je dal oče, ko ste začeli z delom na tej pomembni funkciji?

Čisto nič.

Res?

Nobenega nasveta. Veste, zakaj? V tem eksperimentu, vsaj zanj je bil to eksperiment, moj oče je v podjetju vedno skrbel za vizualno podobo, nato je to veliko odgovornost predal nekomu, ki nosi njegovo ime in njegov priimek, torej meni. Mislim, da ni bil čisto prepričan, ali se bom izkazal, šlo je bolj za preizkus, vrzimo otroka v morje in poglejmo, ali zna plavati. Morda ne tako dobesedno, saj mi je malo zaupal.

Leta 2019 pa mi je dal tudi odgovornost kreativnega vodenja na milanskem tednu oblikovanja. Tako sem imel manj kot šest mesecev za predstavitev nove kolekcije, z novim dizajnom, z novo scenografijo, z novimi proizvodi. Izdelali smo več kot 80 kosov. Vedel sem, da sem odgovoren za barvo zidu na sejmu, zato sem poskrbel za vse. Bil sem kar obseden z vodenjem projekta.

Ste zelo progresivni. V številnih intervjujih ste dejali, da hočete premakniti meje podjetja. Zanimiva mi je bila vaša izjava, da želite iz Natuzzija narediti "Teslo pohištvene industrije". Kako vam bo to uspelo?

Ste se pripravili, kaj?

To je moje delo.

(smeh) Pred leti sem bil na otvoritvi prvega Teslinega vodilnega salona v New Yorku. Saj greš lahko k prodajalcu avtomobilov, tudi tistih bolj luksuznih od Tesle, a je uporabniška izkušnja v salonu BMW-ja ali Mercedesa vedno enaka. Nič ni drugače v samem postopku nakupa, prilagoditve vozila.

Upam, da mi bo uspelo in ne bom prestar, da bi videl, kako se bo Natuzzi razvil iz trgovca pohištva in notranje opreme v znamko gostoljubja. To lahko pomeni veliko: hotel, bistro, kavarna ali mešanica naštetega.

Pasquale Junior Natuzzi

Danes mnoge znamke govorijo o figitalu, gre za združitev fizičnega in digitalnega v holističnem pomenu. Tesla je to naredila že pred štirimi ali petimi leti. Bilo je neverjetno vstopiti v salon in videti, kako je bila ta ideja življenjskega sloga s tehnološko zelo dovršenim avtomobilom združena v smislu prilagajanja. Ko vstopiš v salon Tesle, tam vidiš vse materiale, imajo konfigurator za avtomobil, vse je zelo močno in bogato v smislu doživetja, hkrati pa se ti tam ni treba eno uro pogovarjati s trgovcem, da bi določil vsak detajl v avtomobilu, kar ti vzame veliko časa. Vse je zelo preprosto, uporabniška izkušnja je zelo preprosta in učinkovita, zato sem hotel tudi za Natuzzi ustvariti nekaj podobnega.

Pa obstaja strah, da bi s temi novimi prijemi in vizijami izgubili svoje stranke? Kot ste sicer omenili, kupce razvrščate v tri kategorije, morda nameravate zgolj okrepiti katero izmed njih?

Všeč so mi ta vprašanja. Kot prvo, v zadnjih dveh letih, odkar sem na tem položaju, se je veliko kupcev balo, veliko trgovcev se je balo, saj je znamka naredila velik korak, od tu do tu (pokaže z roko), zvišale so se tako cene kot sama estetika, predstavitev in sofisticiranost. Spremembo narediš le takrat, ko jo ljudje občutijo.

Pred petimi leti sem delal v marketingu, kjer smo ustvarjali sanjave kampanje z lepimi podobami v Apuliji. V resnici pa so bile boljše, bolj kakovostne in sanjave le fotografije, sam izdelek pa je bil še vedno zelo težek, okoren in komercialno namenjen srednjemu višjemu razredu. Brez občutka, svežine, senzualnosti in dejanske interpretacije v smislu nekih smernic samega sloga, oblikovanja, izbora barv … Moral sem vpeljati spremembe in to takojšnje. Ko so ljudje to videli, sem dobil njihovo pozornost in šele potem smo se začeli pogovarjati o prodajni strategiji.

Pasquale Junior Natuzzi ima dvojno državljanstvo, poleg italijanskega še ameriško. V Italiji je doštudiral ekonomijo in se v ZDA specializiral na področju marketinga, znamčenja ter digitalne komunikacije in organizacije izkustvenih dogodkov (na Asset and Wealth Management). Leta 2015 se je pridružil očetovemu podjetju Natuzzi na oddelku za strateško komunikacijo in začel vpletati zgodbo Sredozemskega morja in Apulije. Leto pozneje je prevzel vlogo komunikacij in bil namestnik kreativnega direktorja. Že leta 2018 pa postane oblikovni in kreativni direktor Natuzzija ter vodja oddelka za kreativo in marketing. Foto: Natuzzi
Pasquale Junior Natuzzi ima dvojno državljanstvo, poleg italijanskega še ameriško. V Italiji je doštudiral ekonomijo in se v ZDA specializiral na področju marketinga, znamčenja ter digitalne komunikacije in organizacije izkustvenih dogodkov (na Asset and Wealth Management). Leta 2015 se je pridružil očetovemu podjetju Natuzzi na oddelku za strateško komunikacijo in začel vpletati zgodbo Sredozemskega morja in Apulije. Leto pozneje je prevzel vlogo komunikacij in bil namestnik kreativnega direktorja. Že leta 2018 pa postane oblikovni in kreativni direktor Natuzzija ter vodja oddelka za kreativo in marketing. Foto: Natuzzi

Pri prodajni strategiji pa imamo zelo zelo zelo zanimivo metodo, ki se imenuje taksonomija, imamo mrežo desetih modelov proizvodov: nizka osnova in kovinsko ogrodje ter visoko naslanjalo, pa model s posebno globino in različnimi funkcijami uporabe, odprta osnova, zaprta osnova, visoko naslonjalo, nizko naslonjalo, dodatne funkcije – zelo smo analitični in za razvojem naših izdelkov je znanost.

V vsaki industriji, še posebej v ZDA in v Združenem kraljestvu, trgovci sodelujejo v procesu zasnove novega proizvoda. Danes lahko naredimo dobro delo v smislu komercialne prodaje, še vedno lahko ohranimo svoje stranke in jim damo, kar si želijo v smislu cene, funkcije in konfiguracije proizvoda, pri tem pa lahko naredimo bolj sofisticirano estetiko znamke … Znanost mi torej omogoča, da lahko nagovarjam vse svoje kupce in jim (pri proizvodu) zagotovim vse, kar zahtevajo, hkrati pa jim dam tudi to, česar si želi sodoben kupec in česar Natuzzi še pred petimi leti ni delal.

Podjetje ste prav tako zelo odprli javnosti: zdajle se pogovarjate z menoj, na Instagramu in Facebooku imate v živo pogovore z oblikovalci z različnih področij, imenovanih Natuzzi Sofa Talks. Kakšno podjetje si želite, da bi bil Natuzzi v prihodnosti?

(Krajši premislek) Potrebujemo izkušnje, menim, da so izkušnje znak našega uma in telesa, so naše dobre zvezde. Te izkušnje ne bi smele biti le s področja pohištvene industrije, oblikovanja, ampak morajo zaobjemati različne industrije, tudi zabavno, pa kinematografijo, glasbo, umetnost – katero koli obliko umetnosti bi morali zmešati v našo izkušnjo, ki bi jo delili po svojih kanalih, v samih salonih, na medmrežju.

Mislim, da je Natuzzi pripravljen, da kot prvo postane odličen trgovec, želimo si čim več trgovin po svetu, da bi bili vse bliže in bliže kupcem po svetu. Medtem pa hočemo, da pridejo v naše trgovine, naj so to saloni ali na medmrežju, da bodo doživeli to izkušnjo in občutili to izkušnjo na več različnih načinov, ne le tako, da se usedejo na udobno zofo.

Glede te izkušnje se Natuzzi spreminja iz neke blagovne znamke in proizvajalca v znamko življenjskega sloga. Izraziti hočemo mediteranski slog življenja, inspiracije iz naše zgodovine, arhitekture, načina življenja. Ta mediteranski življenjski slog, tudi Apulija, želimo predstaviti našim kupcem, da bi lahko to občutili. Upam, da mi bo uspelo in ne bom prestar, da bi videl, kako se bo Natuzzi razvil iz trgovca pohištva in notranje opreme v znamko gostoljubja. To lahko pomeni veliko: hotel, bistro, kavarna ali mešanica naštetega.

Ko ste ravno omenili Apulijo – veliko podjetij se oddaljuje od svojih korenin, saj jih prevzame neka vzhičenost v sledenju smernicam in iskanju profiliranih kupcev. Čeprav se Natuzzi z vami osvežuje, pa ne odstopate od italijanskih korenin. Nizozemskega oblikovalca Marcela Wandersa in njegovega kreativnega direktorja Gabriela Chiaveja ste povabili v Apulijo, od koder sta dejansko vzela določene elemente in jih uporabila v kolekciji. Kot vem, ste v Apulijo povabili tudi Niko Zupanc?

Prvo sodelovanje Marcela Wandersa z Natuzzijem je bilo leta 2018, ko je oblikoval kolekciji Agronomist in Oceanograf. Lani je oblikoval kolekcijo Apulian Dandy (na fotografiji). Foto: Natuzzi
Prvo sodelovanje Marcela Wandersa z Natuzzijem je bilo leta 2018, ko je oblikoval kolekciji Agronomist in Oceanograf. Lani je oblikoval kolekcijo Apulian Dandy (na fotografiji). Foto: Natuzzi

Lani je prišla desetkrat, da … Imamo spoštovanje do svoje države, domovine. Večina podjetij, ki se ukvarja z industrijskim oblikovanjem, je iz Brianze, zunaj Milana. Ostali so iz območja Benetk, Firenc. V tem trikotniku je večina italijanskega oblikovanja.

Naše območje pa je zelo primarno, zelo resnično, zelo naravno, če pridete v Apulijo, boste občutili drugačen vonj zraka, način, kako vas ljudje pozdravijo in živijo s svojo kulturo, so zelo gostoljubni. To se pozna v naši arhitekturi, v hrani, ki vam jo ponudimo. Samo okolje vas zelo navdihuje, če tam živite, od same dekoracije, narave, ki se zliva v naselja, drevesa, ki segajo v vaš dom. Lepo pa je, da vzamete nekaj avtentičnega, nekaj našega in to prenesete v oblikovanje.

Ko delamo tablo navdiha (ang. moodboard) ima vsako ime po jamah boksita v Otrantu na samem jugu Apulija. Boksit je rdečkasta ruda, ki se preliva v oranžno barvo. Ko imate poleg še modrino morja in neba ter okoliškega zelenja, se vse skupaj zlije v podobo. To je lepo vzeti za inspiracijo in dejansko prenesti na proizvod. Na tak način okoli izdelka zastavimo tudi samo scenografijo. Ko prideš v trgovino in to vidiš, je to neko novo doživetje.

Letos zaradi pandemije na žalost ni bilo sejma v Milanu. Kot vem, boste kolekcijo Deep predstavili junija v Šanghaju. Kako ste dojeli vse te nedavne dogodke?

Med drugim sem tudi v odboru direktorjev sejma Salone di Mobile, tako da sem bil sam med tistimi, ki smo sprejeli odločitev, da sejma letos ne bo. Od vsega začetka je bila to prava odločitev, saj še vedno ne vemo, kakšne bodo posledice čez šest mesecev. Veliko podjetij bo odpuščalo, nekateri ne bodo preživeli …

… pa Natuzzi?

Ali bo preživel?

Ali bo primoran odpuščati?

Ne, absolutno ne. Morda tega ne veste, a smo eno tistih redkih podjetij, ki je v zadnjih 15 letih investiralo lasten denar za pridobitev delovnih mest na svojem ozemlju. Na žalost vlada, saj pomaga, a ne toliko, kot bi potrebovali. Nikoli, nikoli se ne bi umaknili iz Italije, saj da je drugje ceneje – adijo, ljudje! Še vedno imamo 2000 zaposlenih v Apuliji in verjamemo, da je oznaka Made in Italy (Narejeno v Italiji) in Made in Apulija (Narejeno v Apuliji) naša velika prednost, je pomembna za naše vrednote.

Vam pa povem, da bo težko, pred nami je zelo zelo težko leto. Borimo se preživeti, zelo, zelo je težko. Glede financ in prodaje je za zdaj svet zamrznil. Hvala Bogu smo prejšnji teden odprli salon v Švici, tam imamo tri salone, in dosegli so rekordno prodajo. Upajmo, da se bo svet zbudil in začel kupovati, kot je prej. A bo zelo težko.

Kako torej nameravate predstaviti to novo kolekcijo svetu?

Od vsega začetka imamo pripravljeno alternativno strategijo, da bi ohranili naš najpomembnejši strateški trg na svetu. Vprašali smo se, kako lahko še vedno svetu razstavimo naše nove proizvode, nove ideje in nove strategije? Ko govorim o svetu, govorim tudi o Kitajski, ki je zelo daleč in ima veliko omejitev. Najbolj logična rešitev je bila, da izdelamo celo kolekcijo in naredimo neki svoj minisejem v Šanghaju. Tam imamo veliko ekipo, več kot 110 ljudi dela v Natuzzi Šanghaj, ki bo skupaj z našo ekipo v Italiji to lahko tudi izvedla.