Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Leto dni mineva od razglasitve epidemije v Sloveniji, ki je prinesla tudi mnogo omejitev in ustavitev tako v javnem življenju kot v gospodarskih panogah. Kako so se s tem zapletenim položajem spopadli mladi podjetniki, ki so šele na poti vzpostavljanja svojega poslovnega modela in krepitve poslovnih povezav? "Veliko podjetnikov je na krizo sprva odreagiralo z zanikanjem in željo, da situacija čim prej mine. Drugi pa so se odzvali takoj in takoj prilagodili način poslovanja, ki jim bo tudi v novem obdobju pomagal poslovati učinkoviteje in fleksibilneje," pojasnjuje Matej Rus z Inštituta za podjetništvo in management malih podjetij Ekonomsko-poslovne fakultete na Univerzi v Mariboru.

Predvsem so poslovanja prilagodili z uporabo digitalnih orodij. "To, kar je na prvi pogled predstavljalo začasno rešitev, se je pretvorila v dolgoročnejšo," poudari. Veliko je seveda odvisno od panoge, v kateri delujejo.

"Številna podjetja po prvem šoku uspešno pilotirala in spremenila svoje poslovne modele na način, da je njihovo poslovanje dobesedno eksplodiralo. Nekateri podjetniki so celo obžalovali, da so na prvi šok odreagirali z odpuščanjem in zapiranjem dela dejavnosti," Rus strne svoja opažanja.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ekipi portalov MojMojster koristi, da so ljudje več doma in obnavljajo

Da so med vsesplošno negotovostjo in nenadnim obstankom naših vsakdanjosti tudi podjetja, ki jim je ravno to stanje prineslo nenadejano možnost razširitve, dokazuje primer podjetja DaiBau, ki ima v lasti spletni portal MojMojster za ponujanje in iskanje izvajalcev v gradbeništvu. Kot pravi soustanovitelj podjetja Martin Pelcl, so pred letom dni pričakovali vakuum in že organizirali ekipo, da se je začela ukvarjati z drugimi rečmi.

"Prestrašeni smo bili, kaj se bo zgodilo, saj smo prvič doživeli, da se zapira celotno gospodarstvo. Potem pa smo ugotovili, da se dogaja precej logičen fenomen, in sicer da se ljudje, ki so ostali ujeti med štirimi stenami svojih stanovanj, hiš, spoznavali, da bi jih lahko prenovili, obnovili. Da so denar, ki bi sicer bil namenjen potovanjem ali prostočasnim dejavnostim, namenili za to, da si osvežijo svojo nepremičnino ali jo celo rekonstruirajo. Spoznali smo, da se je povečala količina povpraševanj na naši strani. Obisk se je podvojil, skoraj potrojil. Iz februarskega dna smo skočili v višave in vse leto nato imeli ogromen obisk strani. Na splošno smo to zaznali v celotni regiji. Naš posel torej ni trpel, temveč je v tem času zrasel. Tudi finančno smo podvojili prihodke. Koronakriza je na nas vplivala pozitivno," opiše preteklo leto Pelcl.

Njihov portal, ki združuje na tisoče gradbincev, obrtnikov in na splošno ponudnikov storitev v gradnji in obnovi, je že pred koronakrizo presegel slovenske okvirje. Prisotni so namreč že v 11 drugih evropskih državah: v Avstriji, Švici, Srbiji, Bosni in Hercegovini, Romuniji, Bolgariji, na Hrvaškem, Madžarskem, Poljskem, Češkem in Slovaškem. "Na celoten sektor gradbeništva je dobro vplivalo dejstvo, da dejavnosti obrtnikov in gradbenikov nikoli ni bila zamrznjena. Gradbišča so delovala tudi v času najstrožjega zaprtja, ko so se razmere malo sprostile, pa so lahko naročili dela tudi zasebni investitorji. Gradbeništvo je ostalo precej neprizadeto," poudari naš sogovornik.

V času epidemije s sestanki na daljavo do velikega investitorja

In v tem času jim je uspelo pridobiti tudi večjega investitorja – nemško družbo Henkel in sklad tveganega kapitala South Central Ventures. "Celotno dogovarjanje je bilo v času pandemije. Z večino sogovornikov se niti v živo nismo videli. Včasih je veljalo pravilo, da se moraš z vlagateljem napiti, da spozna, kakšen si. Zdaj pa so se procesi digitalizirali. A kjer je prava volja, se da stvari rešiti tudi s telekonferencami."

Kakšen je vložek, niso razkrili, so pa povedali, da je sedemmestni. Sredstva bodo usmerili v razširitev njihove osnovne ideje, ki pa jo želijo še razširiti. Po Pelclovih besedah bi v skupnosti izvajalcev in investitorjev na portalu radi dodali tudi proizvajalcev gradbenega materiala in vse, ki sodelujejo pri procesu gradnje ali prenove.

Uspešen portal MojMojster

Kako torej krmariti v teh hitro spreminjajočih se razmerah in rastočem trgu digitalnih platform? "Vse je odvisno od tega, kako si vztrajen in kakšno vizijo imaš. Midva z Gregorjem Černelčem kot ustanovitelja sva arhitekta in dihava z gradbeništvom, vedno smo zato želeli biti specializirani za gradnjo in da želimo postati partner vseh, ki so kakor koli povezani z gradnjo in prenovo objektov," odgovarja Pelcl.

Tudi Matej Rus poudari, da se odpirajo številna nova področja na področju globalnega digitalnega poslovanja, digitalne prodajnih poti in promocije. Tukaj se oblikujejo novi karierni profili prihodnosti. "Ker se je povpraševanje na trgu močno povečalo, so si ljudje, ki so se pripravljeni hitro učiti, našli popolnoma nove karierne priložnosti," doda.

Pelcl pa pohvali tudi slovensko podporno okolje za mlada zagonska podjetja: "Kot primerjam z ostalimi državami, ima Slovenija s Slovenskim podjetniškim skladom in ostalo infrastrukturo dobro razvito podporno okolje. Tudi mi smo bili na začetku deležni pomoči, saj je pri počasnih začetkih, kot je bil naš, zelo pomembno, da imaš neko finančno in mentalno podporo. Da imaš razvito idejo, motivacijo in predvsem ekipo, ki bo idejo razvijala, se da priti do poslovno-zagonskih sredstev."