V Sloveniji je približno 22.000 voznikov, večinoma v mednarodnem prometu, med njimi je kar 90 odstotkov tujcev, kar dodatno otežuje uveljavljanje pravic. Foto: BoBo
V Sloveniji je približno 22.000 voznikov, večinoma v mednarodnem prometu, med njimi je kar 90 odstotkov tujcev, kar dodatno otežuje uveljavljanje pravic. Foto: BoBo

Neodvisni sindikat delavcev Slovenije je danes v sodelovanju z Darsom v sklopu projekta Trans-Fair, ki ga izvajajo skupaj z avstrijskimi kolegi, na avtocestnem postajališču Prepolje pri Ptuju izpeljal akcijo, s katero so opozorili na nujnost ureditve prevozniške dejavnosti v Evropi in na problematiko delodajalčevega izkoriščanja voznikov.

Kot je povedal predstavnik sindikata Boris Perš, je cilj akcije pozivanje voznikov k pravilni uporabi tahografov in pravilnemu zapisovanju delovnega časa, v kar mora biti poleg vožnje, nakladanja in razkladanja tovora všteto tudi čakanje. "Treba jim je razložiti, kako morajo biti pravično plačani, saj zdaj ni tako in ne dobijo plačila za opravljeno delo, ampak jim delodajalci plačajo, kolikor sami želijo. Vozniki so tudi po ves mesec na poti po vsej Evropi, sploh ne pridejo v Slovenijo, na koncu pa dobijo tam do 1500 evrov. Kje pa je preostali denar," se sprašuje Perš in pri tem navaja dnevnice in nadure.

Ob tem je za primer navedel Avstrijo, kjer so vozniki upravičeni do minimalne plače v višini 9,42 evra bruto na uro, to pa velja ne glede na to, ali je njihov delodajalec iz Avstrije ali Slovenije. Vendar pa slovenski delodajalci pogosto izplačujejo samo 5,5 evra na uro, kolikor naj bi zadoščalo za slovensko minimalno plačo, velik del denarja pa vozniki prejmejo v obliki stroškov za nastanitve in druge stroške, ki jih imajo med delom.

Delodajalci po njegovih trditvah kršijo evropsko uredbo, v kateri je točno določeno, koliko ur morajo vozniki delati in kako morajo biti za svoje delo plačani; tudi to, da jim v primeru, če za konec tedna ne pridejo domov, pripada 45 ur odmora zunaj tovornjaka, pri tem pa jim mora delodajalec zagotoviti in plačati prenočišče.

Ali vozniki tovornjakov poznajo svoje pravice?

Med vozniki večina tujcev

"Nadzorni organi svojega dela ne opravljajo dovolj, zato bomo morali pritisniti tako na vlado kot na pristojna ministrstva, da zagotovijo njihovo večjo odzivnost. Obrtna zbornica beži od nas in se ne želi pogovarjati," je še poudaril predstavnik sindikata z okoli 2000 člani. Voznikov je sicer v Sloveniji približno 22.000, večinoma v mednarodnem prometu, med njimi je kar 90 odstotkov tujcev.

Prav to, da gre v glavnem za tuje delavce z območja nekdanje skupne države, še otežuje uveljavljanje pravic, saj ne znajo slovenskega jezika, pri tem so prvo leto vezani na delodajalca in se ga tudi v primeru kršitev pravic bojijo zapustiti. V sindikatu jih vseeno pozivajo, naj pridejo do njih in jim bodo vseeno pomagali najti drugega delodajalca, saj ti po njihovih besedah niso povsod enaki.