Na razstavi z naslovom Piero della Francesca: Ponovno združenje avguštinskega poliptiha si je mogoče ogledati oddaljene oltarne plošče, na katerih so upodobljeni različni svetniki. Foto: AP
Na razstavi z naslovom Piero della Francesca: Ponovno združenje avguštinskega poliptiha si je mogoče ogledati oddaljene oltarne plošče, na katerih so upodobljeni različni svetniki. Foto: AP

Muzej Poldi Pezzoli v Milanu prvič po več kot 450 letih združuje osem ohranjenih plošč avguštinskega oltarja italijanske zgodnje renesanse mojstra Piera della Francesce. Oltarne plošče so med zgodovino dobile popolnoma različne lastnike in so bile skoraj pol stoletja razdeljene po svetu – od New Yorka do Sankt Peterburga. Kot poroča Associated Press, so po srečnem naključju zdaj na ogled v Milanu, kjer nudijo vpogled v pomembno umetnino italijanske renesanse.

Avguštinski oltar je bil prvotno sestavljen iz 30 delov v poliptihu, po selitvi cerkva avguštincev pa je bil razstavljen in na koncu prodan. Foto: EPA
Avguštinski oltar je bil prvotno sestavljen iz 30 delov v poliptihu, po selitvi cerkva avguštincev pa je bil razstavljen in na koncu prodan. Foto: EPA

Osem plošč si lasti pet različnih muzejev in zbirk
Muzeji so v preteklosti neuspešno poskušali sestaviti preostalih osem plošč originalnega 30-delnega poliptiha, ki so zdaj porazdeljene po svetu. Zbirka Frick v New Yorku, lastnica štirih panelov, se jim je najbolj približala pred desetletjem, ko jih je zbrala šest. Direktorici muzeja Poldi Pezzoli Alessandri Quarto je tokrat uspelo, saj je izvedela, da bo Frickova zbirka za šest mesecev zaprta. Ker so bila dela namenjena v skladišče, je newyorški muzej privolil v izposojo, kar je olajšalo sodelovanje muzejev v Londonu, Washingtonu in Lizboni.

Na razstavi so na modrem ozadju razporejene štiri velike plošče svetnikov, ki obkrožajo prazno steno, kjer bi bila (manjkajoča) osrednja plošča. "Raziskave, ki smo jih opravili ob razstavi, so nam omogočile, da smo razkrili največjo skrivnost, ki je ostala okoli tega dela," je povedala sokustosinja Machtelt Bruggen Israels z Univerze v Amsterdamu, skrivnost pa se vrti ravno okoli osrednje plošče. Ta je pogrešana že stoletja, o njej pa ni nobenih skic ali zapisov. A to ni ustavilo raziskovalcev, ki so v raziskavi dokazali, da je na manjkajoči osrednji plošči upodobljeno Marijino kronanje, ne pa, kot je dolgo veljalo, Marije z Detetom na prestolu, je dejala Israels.

Kustosinja razstave Machtelt Bruggen Israels ob odprtju razstave. Foto: AP
Kustosinja razstave Machtelt Bruggen Israels ob odprtju razstave. Foto: AP

"Detektivsko" delo restavratorjev o manjkajočem osrednjem motivu
Israels je pojasnila, da se do tega ni bilo preprosto dokopati in da so to lahko ugotovili le, ker so bile vse oltarne plošče na enem mestu. Z infrardečo in stereomikroskopsko študijo so na ploščah, ki obkrožajo osrednji del, razkrili sledi dveh kril, enega rožnatega in enega modrega, ki kažeta na podobo angela. Israels je dejala, da so krila postrgali, ko so oltarni nastavek razstavili, saj fragmenti kril niso bili več smiselni.

Strokovnjaki so odkrili tudi podobo stopala pod brokatno obleko na levi plošči, kar nakazuje na klečečo osrednjo figuro Marije. Podobno stopnico in ustrezno angelovo krilo so našli na nasprotni plošči, na sliki Svetega Janeza Evangelista. Angeli so skupaj s klečečo Marijo značilni za upodobitve kronanja. Do nove študije so bili odlomki rožnate in modre barve na krilih sicer odkriti, vendar ne popolnoma razumljeni, je povedal soavtor študije Nathaniel Silver iz Muzeja Isabelle Stewart Gardner v Bostonu. "To je bil velikanski 'aha'," je dejal Silver in dodal: "O tem smo prej samo ugibali, ampak ni bilo nobenih ohranjenih tehničnih dokazov, ki bi jih lahko dodali k argumentom."

Le osem delov je ostalo kot posamezne slike v lasti muzejev v New Yorku, Washingtonu, Londonu, Milanu in Lizboni na Portugalskem. Foto: EPA
Le osem delov je ostalo kot posamezne slike v lasti muzejev v New Yorku, Washingtonu, Londonu, Milanu in Lizboni na Portugalskem. Foto: EPA

Dolgoletna zgodovina monumentalnih oltarjev
Avguštinski puščavniki v della Francescovem rojstnem kraju Borgo San Sepolcro so oltarno sliko naročili leta 1454, v prvotni cerkvi pa je visela manj kot 100 let. Nekoč so jo razstavili, ko so jo prenesli v drugo cerkev, saj so tovrstne upodobitve postale nedobrodošle, je dejala Israels. Prva omemba ene od osmih ploščh v zasebni zbirki datira v leto 1620. Štiri glavne plošče na razstavi so bile prvič zaznane šele v Milanu v 19. stoletju. O tem, kje je le še ena plošča, manjši kos, so izvedeli v istem obdobju, je dejala Israels in v smehu dodala: "Upam, da najdemo še kakšen manjkajoči kos na trgu starin v Milanu."

Toda večina drugih – vključno z dragoceno osrednjo ploščo – je že stoletja izgubljena z vidnega polja. "Mislim, da je zelo težko, a ne nemogoče, da bi se pogrešane plošče znova pojavile," je dejal Xavier Salomon, namestnik direktorja in glavni kustos zbirke The Frick Collection v New Yorku. "Zadnjič so bile vse te plošče skupaj verjetno videne tukaj v Milanu. Zato vsem, ki imajo podstrešje v Milanu, predlagam, da se ozrejo naokoli."