Razstavo Kemet: Egipt v hiphopu, džezu, soulu in funku so odprli aprila in bo na ogled do 3. septembra. Foto: Rijksmuseum van Oudheden
Razstavo Kemet: Egipt v hiphopu, džezu, soulu in funku so odprli aprila in bo na ogled do 3. septembra. Foto: Rijksmuseum van Oudheden

Vodstvu arheološkega Narodnega muzeja starin (Rijksmuseum van Oudheden) v Leidnu na Nizozemskem je pisal vodja tujih predstavništev Egiptovske službe za starine. Zaradi razstave, naslovljene Kemet: Egipt v hiphopu, džezu, soulu in funku, je muzej obtožil, da s svojim "afrocentričnim" pristopom "potvarja zgodovino", je prvi poročal nizozemski časopis NRC.

Po več kot 40 letih prepoved izkopavanj
Direktor muzeja Wim Weijland je za CNN potrdil, da so egiptovske oblasti tej ustanovi zavrnile dovoljenje za naslednjo sezono izkopavanj na območju Sakare. Nizozemski muzej je že več kot štiri desetletja tam izvajal letna izkopavanja, nazadnje med 19. februarjem in 23. marcem letos.

"Rijksmuseum van Oudheden deluje v Sakari od leta 1975. Za prihajajočo sezono je bilo muzeju zavrnjeno dovoljenje za izkopavanje v tem kraju," je direktor muzeja povedal za CNN. Dodal je, da je razlog za zavrnitev dovoljenja "domnevno" potvarjanje zgodovine "na trenutni razstavi". Po njegovih besedah poskuša muzej zdaj "začeti dialog" z egiptovskimi oblastmi o tej zadevi.

Weijland je še povedal, da je cilj njihove razstave "prikazati in razumeti upodobitev starega Egipta ter sporočila v glasbi temnopoltih umetnikov", pa tudi "pokazati, kaj nam lahko povedo znanstvene, egiptološke raziskave starega Egipta in Nubije".

Nubija je starodavno območje ob Nilu, kjer sta danes severni del Sudana in južni del Egipta. Na teh tleh je nekdaj obstajalo kraljestvo Kuš, znano tudi kot kraljestvo "črnih faraonov". V 18. stoletju pred našim štetjem je bila tam sprva egipčanska kolonija, ustanovitev kraljestva pa je sledila propadu in razpadu novega kraljestva Egipta okoli 1070 pred našim štetjem. Kuš je tako postalo neodvisno kraljestvo, ki je obstajalo do 4. stoletja našega štetja.

Razstava se glede na zapis na spletni strani muzeja "podaja na potovanje skozi glasbeno zgodovino" in obravnava "vpliv starega Egipta in Nubije ... v delih množice glasbenikov afriškega rodu, vključno z ikonami džeza, kot sta Miles Davis in Sun Ra, ter sodobnimi umetniki, kot sta Beyoncé in Rihanna."

Zaradi polemike dodana opomba k razstavnemu besedilu
Objave muzeja na družbenih omrežjih o razstavi so v zadnjih dneh zasuli komentarji, večinoma Egipčanov, ki so izrazili mnenje, da je razstava nespoštljiva. Nekateri so komentirali s slikami, na katerih je mogoče videti svetlopolte upodobitve ljudi na starodavnih egipčanskih risbah, ob katerih so za primerjavo objavili tiste s poltjo temnejših odtenkov, ki jih po njihovem mnenju propagira razstava.

V muzeju so kot odgovor na polemiko na svoji spletni strani dodali opombo z dodatnimi informacijami o vsebini, ozadju in ciljih njihove postavitve. Sporočili so tudi, da bodo odstranili žaljive ali rasistične komentarje s svojih profilov oziroma strani na družbenih omrežjih. Muzej ob tem spodbuja obiskovalce, naj "obiščejo razstavo in si ustvarijo lastno mnenje", saj ta po njihovem mnenju "pozdravlja spoštljiv dialog o kulturni dediščini Egipta in Nubije."

Sorodna novica Egipčani ogorčeni nad serijo s temnopolto Kleopatro

Generalni sekretar vrhovnega sveta za starine Egipta Mostafa Waziri se glede na včerajšnje poročanje CNN-a ni odzval na njihovo prošnjo za komentar.

Temnopolta kraljica Kleopatra?
Nedavno je bila mnogo kritik deležna tudi Netflixova igrana dokumentarna serija Kraljica Kleopatra, saj je vladarica upodobljena kot temnopolta Afričanka. Egiptolog in nekdanji egiptovski minister za starine Zahi Hawass je v preteklem mesecu zapisal, da "nihče z vsaj malo izobrazbe ne bi mogel posneti filma, ki Kleopatro prikazuje kot temnopolto".