V bernskem muzeju umetnosti so maja, sočasno s preostalim svetom, izvedeli, da so edini dedič Gurlittove dragocene zbirke. Vest je bila presenečenje, kajti zbiralec ni imel prej z njimi nikakršne povezave. Foto: Reuters
V bernskem muzeju umetnosti so maja, sočasno s preostalim svetom, izvedeli, da so edini dedič Gurlittove dragocene zbirke. Vest je bila presenečenje, kajti zbiralec ni imel prej z njimi nikakršne povezave. Foto: Reuters
"Če se bo ta muzej v Švici zapletel z vprašanjem dediščine, bo to odprlo Pandorino škatlico in sprožilo cel plaz tožb - mogoče nemških muzejev, prav gotovo pa potomcev judovskih oškodovancev," je še ta mesec opozarjal predsednik Svetovnega judovskega kongresa Ronald Lauder. "Ljudje v Bernu bodo naredili škodo sebi in svoji državi, če sprejmejo slike, preden je njihovo poreklo razjasnjeno. Spremenili bi se v muzej nakradene umetnosti." Foto: Reuters

Novico je danes v Berlinu potrdil predsednik sveta muzeja Christoph Schäublin. Ob tem je posebej poudaril, da bodo dela, za katera obstaja sum, da so bila zaplenjena v obdobju nacizma, ostala v Nemčiji.

"Sumljivih" umetnin se ne bodo dotikali
Posebej zato ustanovljena komisija si bo prizadevala najti zakonite lastnike omenjenih umetnin, sta še pojasnila Schäublin in nemška ministrica za kulturo Monika Grütters. Skupaj s pravosodnim ministrom Bavarske Winfriedom Bausbackom sta podpisala dogovor o nadaljnjem ravnanju z Gurlittovo zapuščino. Nemčija se je zavezala, da bo prevzela stroške, povezane z vračanjem umetnin, za katere se bo izkazalo, da so bile zaplenjene v času nacizma.

Nemško tožilstvo je v Gurlittovem stanovanju v bavarski prestolnici München okoli 1.300 del modernih klasikov, kot so Pablo Picasso, Henri Matisse, Franz Marc, Paul Klee in Max Beckmann, odkrilo marca 2012. Pozneje so v Gurlittovem drugem stanovanju v Salzburgu odkrili še 200 umetnin. Njihova skupna vrednost naj bi presegala milijardo evrov.

Gurlitt, ki je maja umrl v starosti 81 let, potem ko je bil že mesece hudo bolan, je svojo zbirko z oporoko zapustil Muzeju lepih umetnosti v Bernu v Švici. Zbiralec, ki je živel povsem v osami in nima bližnjih sorodnikov, je trdil, da je zakoniti lastnik umetnin. Strokovnjaki po drugi strani menijo, da so več sto del iz njegove zbirke nacisti zaplenili njihovim prvotnim lastnikom, predvsem bogatim Judom v času holokavsta.

Podedovano od očeta
Številne umetnine naj bi pridobil Gurlittov oče Hildebrand, ki je bil v času nacizma ugleden trgovec z umetninami. Nacisti so mu dovolili prodajo t. i. degenerirane umetnosti, zasežene v muzejih in drugod.

V Bernu bo prevzel Gurlittovo zbirko
V Bernu bo prevzel Gurlittovo zbirko