Med koproducenti in sofinancerji filma Orkester je tudi RTV Slovenija. Foto: Mitja Ličen
Med koproducenti in sofinancerji filma Orkester je tudi RTV Slovenija. Foto: Mitja Ličen

Po merilih akademije za mednarodni celovečerni film, ki se poteguje za oskarja, velja celovečerni film, ki je daljši od 40 minut, je nastal izven ZDA in ima več kot 50 odstotkov dialoga, ki ni v angleškem jeziku, so zapisali v sporočilu za javnost.

Seznam vseh kandidatov iz 92 držav, ki ga je akademija objavila na svoji spletni strani, si lahko ogledate tukaj.

Orkester s trojico vesen v žepu
Slovenski kandidat za mednarodnega oskarja je tudi slovenski film Orkester v režiji in po scenariju Matevža Luzarja, ki je na nedavnem 25. Festivalu slovenskega filma (FSF) Portorož prejel vesno za najboljši celovečerni film. Ob tej pa še vesno za najboljši scenarij in vesno za najboljšo fotografijo, ki je šla v roke Simona Tanška.

Sorodna novica Orkester Matevža Luzarja je najboljši celovečerec 25. FSF-ja Portorož

"Orkester ni samo naslov filma, je tudi prispodoba. Filmski liki delujejo usklajeno samo pod dirigentovim vodstvom, medtem ko so njihova življenja povsem neorkestrirana. Povedano z drugimi besedami – v svojih življenjih so bolj ali manj razglašeni. V tem uglaševanju in razglaševanju filmske zgodbe so vsi umetniški, tehnični in produkcijski segmenti filma še kako uglašeni," je med drugim v utemeljitvi vesne za najboljši celovečerni film zapisala strokovna žirija za celovečerce na letošnjem FSF-ju.

Skozi črno-belo igrano komično dramo sledimo zgodbi razposajenih članov pihalnega orkestra, ki potujejo na koncert v majhno avstrijsko mesto. Dogajanje opazujemo skozi težave različnih likov – mladega voznika avtobusa, ki se trudi pridobiti zaupanje svojega starejšega kolega, tega pa je strah, da bo izgubil službo; najstnice, ki jo prizadene očetovo brezskrbno uživanje na gostovanju; skozi peripetije dveh članov orkestra, ki pomotoma končata pri avstrijskih gostiteljih, kjer ne moreta brzdati svoje žurerske narave, in skozi zgodbo žena, ki ostanejo same v domačem kraju. Pet zgodb nazorno prikaže celotno izkušnjo gostovanja in vse posledice, ki jih nosijo njegovi udeleženci.

V filmu Orkester med drugim nastopajo igralci Gregor Zorc, Gregor Čušin in Jernej Kogovšek ter Pihalni orkester Svea Zagorje. Kostumografinja je Nadja Bedjanič, oblikovalka maske Eva Uršič, oblikovalec zvoka Julij Zornik, scenografinja Katja Šoltes in montažerka Jelena Maksimović.

Producent nekaj manj kot dve uri trajajočega filma z letnico nastanka 2021 je Gustav Filma. Koproducenti so RTV Slovenija, Pihalni orkester Svea Zagorje, Napravi film, 001, Ready on set, Unicasting, Noella, Supercatering in Sindikat. Tehnično podporo je zagotovil FS Viba Film. Projekt sta sofinancirala Slovenski filmski center (SFC) in RTV Slovenija.

Sorodna novica Korzet

V tekmi prvikrat tudi ugandski film
Med kandidati za mednarodnega oskarja je tudi avstrijski zgodovinski film Korzet Marie Kreutzer, ki je nedavno odprl 33. Ljubljanski filmski festival (Liffe). Med kandidati so na primer še nemški vojni celovečerec Na zahodu nič novega Edwarda Bergerja in francoski Sveti Omer Alice Diop.

Mehika v oskarjevsko tekmo pošilja film Bardo Bardo, lažno kroniko nekaj resnic oskarjevca Alejandra G. Inarrituja, Hrvaška pa celovečerni prvenec režiserja Juraja Lerotića Varen kraj, ki je med drugim z letošnjega Liffa odnesel vodomca, glavno nagrado festivala. Prvič se za mednarodnega oskarja poteguje tudi film iz Ugande, in sicer Tembele Morrisa Mugishe.

Zmagovalec izpred 20 let skoraj v celoti posnet v Sloveniji
Leta 2002 je francosko-slovensko-italijansko-belgijsko-britanska koprodukcija Nikogaršnja zemlja, celovečerni prvenec scenarista in režiserja iz Bosne in Hercegovine Danisa Tanovića, prejel mednarodnega oskarja, ki se je takrat še imenoval oskar za najboljši tujejezični film. Film so skoraj v celoti posneli v Sloveniji, pri filmu sta sodelovala dva slovenska izvršna producenta in nekaj slovenskih igralcev.