Kdo je ženska na sliki, ni povsem jasno. Najpogosteje so se pojavljala ugibanja, da gre za vojvodinjo Albo, s katero naj bi imel Goya razmerje, ali pa Pepito Tudo, ljubico Manuela de Godoya, v čigar lasti sta se pozneje znašli sliki. Nobena izmed teorij ni bila potrjena, najverjetneje je za sliko poziralo več različnih žensk. Foto: Museo Nacional del Prado
Kdo je ženska na sliki, ni povsem jasno. Najpogosteje so se pojavljala ugibanja, da gre za vojvodinjo Albo, s katero naj bi imel Goya razmerje, ali pa Pepito Tudo, ljubico Manuela de Godoya, v čigar lasti sta se pozneje znašli sliki. Nobena izmed teorij ni bila potrjena, najverjetneje je za sliko poziralo več različnih žensk. Foto: Museo Nacional del Prado
Oblečena Maja
Oblečena Maja skupaj z golo 'dvojčico' spada med najslavnejša Goyeva dela. Foto: Museo Nacional del Prado

Kiparji in slikarji Jakov Brdar, Drago Tršar, Rudi Španzel, Stipe Milić, Irena Brunec, Jiri Bezlaj, Slađana Mitrović in Matejka Belle vsak po svoje pojmujejo erotičnost in jo izkazujejo v svojih delih. Nekatera so šokantna, zato ponuja dokumentarec z naslovom Erotika v umetnosti ali gole Maje vsakdanjosti različna videnja in zanimive ustvarjalne pripovedi. Marsikje je golota v umetniških delih povzročila zgražanje, ki mu ni konca, čeprav je moralne zadržke močno zrahljalo vse drznejše razgaljanje telesa pred očmi javnosti. Gole Maje srečujemo na vsakem koraku.

Film je nastal v produkciji Libra News po ideji in scenariju Darinke Kladnik. Za režijo je poskrbel Joco Žnidaršič, ki je tudi kot snemalec mojstrsko sledil kiparjem in slikarjem pri njihovem delu. Samo Žnidaršič je sodeloval kot snemalec in montažer omenjenega 54-minutnega dokumentarca o erotiki v umetnosti. Na sporedu je bil na prvem programu Televizije Slovenija.

Goyo zaradi Gole Maje preganjala inkvizicija
Naj pojasnimo še ozadje naslova dokumentarca. Gola Maja je slavna oljna slika španskega slikarja Francisca Goye (1746-1828), na kateri je upodobljena gola ženska, ki počiva na blazinah. Nastala je okrog leta 1800, velja pa za prvo jasno upodobitev ženskega akta v zahodnjaški umetnosti v naravni velikosti. Slika visi v madridskem narodnem muzeju Prado poleg Oblečene Maje, še ene Goyeve stvaritve, na kateri je upodobljena ista ženska v istem položaju, a oblečena.

V času Goyevega življenja sliki nikoli nista bili javno na ogled, bili sta v lasti Manuela de Godoya, španskega premierja in razvpitega ženskarja. Po nekaterih namigovanjih naj bi bila na sliki prav premierjeva ljubica Pepita Tudo. Leta 1808 je kralj Ferdinand VII. zasegel vso Godoyevo lastnino in nekdanjega premierja izgnal iz države, leta 1813 pa je inkvizicija zasegla obe deli, ki naj bi bili "obsceni". Inkvizitorji so od Goye zahtevali, da razkrije, kdo je naročil "prostaško" sliko, zaradi nje je ostal celo brez položaja španskega dvornega slikarja. Ni znano, ali je Goya kdaj pojasnil izvor slike. Leta 1836 sta obe sliki prišli pod okrilje Akademije lepih umetnosti v San Fernandu, danes pa, kot zapisano, visita v Pradu.

A tudi več kot sto let pozneje je Gola Maja burila duhove. Leta 1930 so v Španiji objavili dve zbirki poštnih znamk v spomin Goyi, na njih je bila prav nekoč sporna slika. V ZDA so znamke prepovedali in vsako pošiljko, na katerih so se znašle, nemudoma vrnili v Španijo.

Francisco José de Goya y Lucientes velja za zadnjega izmed starih mojstrov in za prvega med sodobnimi. Do škandala z Golo Majo je bil španski dvorni slikar, v svojih delih je vestno beležil in komentiral duh časa, v katerem je živel. Po njegovih delih so se zgledovale številne mlajše generacije umetnikov, med najvidnejšimi njegovimi sledilci sta Manet in Picasso. Goyevi najbolj znani deli sta prav Gola Maja in njena oblečena različica.