Michel Houellebecq v prizoru iz filma Ugrabitev, dokumentarnem trilerju, ki je
Michel Houellebecq v prizoru iz filma Ugrabitev, dokumentarnem trilerju, ki je "razkril" resnico o njegovem nenavadnem izginotju. Pisatelj je v tem filmu iz leta 2014 s precej samoironije upodobil samega sebe. Foto: LIFFe

67-letni mednarodno priznani Michel Houellebecq je v predlogu trdil, da film, v katerem spolno občuje z mladimi ženskami, škoduje njegovemu ugledu, saj ga prikazuje kot pornozvezdo.

Sorodna novica "Houellebecqova dela sporočajo, da ta svet preprosto ni v redu"

Depresija in alkoholiziranost
Vendar je sodnik presodil, da ni razumljivo, da pisatelj ni razumel pogodbe, ki jo je podpisal s Stefanom Ruitenbeekom, sicer enim od sorežiserjev, za nastop v erotičnem filmu. Sodnik se je zato odločil za zavrnitev Houellebecqove zahteve po prepovedi filma in mu naložil plačilo režiserjevih sodnih stroškov, tj. 1393 evrov.

"Nerazumljivo je, zakaj je Houellebecq sodeloval pri snemanju, če se mu je sporazum zdel resnično problematičen," je sodnik zapisal v sodbi. Zavrnil je pisateljeve trditve, da je pogodbo podpisal le zato, ker je bil depresiven in pod vplivom več kozarcev vina, ki jih je spil.

Ženin dobronamerni predlog
V razsodbi sodišča piše, da je Houellebecqov nastop v eksperimentalnem pornografskem filmu, da bi se "izvil iz svoje mračnosti", režiserju najprej predlagala pisateljeva žena Čjanjun Lisis na večerji v Parizu jeseni 2022. Houellebecq in Ruitenbeek pa sta nato po elektronski pošti razpravljala o načrtih za "umetniško delo, v katerem se razlika med fikcijo in resničnostjo oblikuje kot igra z jezno paranojo vaših sovražnikov".

Houellebecq in njegove genitalije nikoli v istem kadru
Pisatelj je 1. decembra ob prihodu na snemanje v Amsterdamu podpisal izjavo, s katero se je strinjal, da bo nastopil v filmu, ki "bo nemara vključeval ali pa ne bo vključeval eksplicitne vsebine". Edina omejitev sporazuma je bila, da film ne bo prikazoval Houellebecqa in njegovih genitalij v istem kadru.

Glede povzetka prvotnega načrta za film je sodišče presodilo, da ta razdeljenost med podobami obrazov in genitalij "gledalca pušča v nevednosti, ali je Houellebecq dejansko sodeloval pri spolnih prizorih ali pa je namesto njega igral nadomestni posameznik".

Radikalno nasprotujoča si pojmovanja umetnine
23. decembra, tri dni pred načrtovanim koncem snemanja, pa je Houellebecq odšel s snemanja in zapustil projekt. V pismu, ki ga je objavil na svoji osebni spletni strani, je zapisal, da so si njegova in Ruitenbeekova pojmovanja umetniškega dela "radikalno nasprotujoča", kar je primerjal z "rumenim tiskom".

Houellebecq na posnetku iz leta 2014 med gostovanjem v Ljubljani. Foto: Matej Pušnik
Houellebecq na posnetku iz leta 2014 med gostovanjem v Ljubljani. Foto: Matej Pušnik

Premiera odložena za nedoločen čas
Avtor je po sodbi dejal, da je zelo razočaran, je za AFP povedala njegova nizozemska odvetnica Jacqueline Schaap. "Gospod Houellebecq resno razmišlja o nujni pritožbi," je še dodala. Na drugi strani pa je Ruitenbeek odločitev sodnika označil za olajšanje. "Vseskozi sem nameraval napraviti portret z integriteto. Upam, da je Michel zadovoljen z rezultatom," je zapisal v izjavi, ki jo je objavil njegov odvetnik.

V preteklem mesecu je bil Houellebecq prav tako neuspešen s podobnim predlogom na francoskem sodišču. Sicer je bila premiera filma Kirac 27 napovedana za 11. marec, a je za zdaj odložena za nedoločen čas.