Martha Cooper pred fotoinstalacijo v Berlinu leta 2014. Foto: Wikipedia Commons
Martha Cooper pred fotoinstalacijo v Berlinu leta 2014. Foto: Wikipedia Commons

Leta 1943 rojena Martha Cooper je v 70. letih minulega stoletja, ko so gorela okrožja New Yorka, delala kot fotografinja za New York Post. Pri svojem delu se je podajala na iskanje podob ustvarjalnosti in igre tam, kjer so drugi videli kriminal in revščino. Cooperjeva je tako v objektiv ujela nekaj prvih newyorških grafitov v času, ko je mesto razglasilo vojno tej porajajoči se kulturi.

Režiserka Selina Miles je lani posnela dokumentarec o Marthi Cooper, naslovljen Martha: A Picture Story. Slovensko premiero bo drevi ob 19. uri v svoji veliki dvorani gostil Kino Šiška.

Po knjigi Subway Art je Martha Cooper med drugim izdala še R.I.P.: Memorial Wall Art, Hip Hop Files 1980–1984, We B*Girlz, Street Play, New York State of Mind, Tag Town, Going Postal, Remembering 9/11 in Tokyo Tattoo 1970. Foto: Amazon
Po knjigi Subway Art je Martha Cooper med drugim izdala še R.I.P.: Memorial Wall Art, Hip Hop Files 1980–1984, We B*Girlz, Street Play, New York State of Mind, Tag Town, Going Postal, Remembering 9/11 in Tokyo Tattoo 1970. Foto: Amazon

Pravzaprav je Martha Cooper nepričakovana ikona ulične umetnosti – drobna sivolasa postava, ki teče ob ekipah zamaskiranih grafitarjev. Martha in njen soavtor Henry Chalfant sta te podobe zbrala v knjigi Subway Art, vendar je njen prodajni neuspeh Martho prisilil, da opusti beleženje grafitov in nadaljuje z dokumentiranjem drugih skritih kultur mesta, ki nikoli ne spi.

Nič manj kot grafitarska biblija
Nato pa je fotografinja čez dve desetletji odkrila, da je postala legenda grafitarske kulture, ki se je v tem času razvila v svetovno gibanje. Knjiga Cooperjeve in Chalfanta Subway Art je postala ena najbolje prodajanih (pa tudi ukradenih!) umetniških knjig vseh časov, ki si jo grafitarji že desetletja kopirajo. Knjiga je v tisku že od 1984, grafitarji pa ji ljubkovalno pravijo kar "biblija".

Scena, ki se je popolnoma spremenila
75-letna fotografinja je tako pristala sredi popolnoma spremenjene kulture. Majhna skupnost, rojena iz boja in stiske, je prerasla v komercialno industrijo, ki jo poganja vzpon družbenih medijev. Zdaj je vsak nov kos ulične umetnosti nemudoma naložen, množice pa v vrstah čakajo za selfi pred priljubljenimi deli. Martha s težavo išče svoje mesto v tem novem svetu, žene pa jo strast po ujetju ustvarjalnosti, ki ljudem pomaga preseči svoje okolje, beremo v napovedi dokumentarca.

Martha Cooper se že več kot 40 let posveča fotografiranju grafitov, ulične umetnosti in arhitekture. V 70. letih preteklega stoletja je začela dokumentirati grafite in b-boy gibanje, kar jo je vodilo k obširnemu pokrivanju zgodnjega hiphopa, ko je vzniknil v Bronxu. Te fotografije, objavljene po vsem svetu, so pomagale, da je hiphop danes dominantno mednarodno gibanje mladih. Foto: Kino Šiška
Martha Cooper se že več kot 40 let posveča fotografiranju grafitov, ulične umetnosti in arhitekture. V 70. letih preteklega stoletja je začela dokumentirati grafite in b-boy gibanje, kar jo je vodilo k obširnemu pokrivanju zgodnjega hiphopa, ko je vzniknil v Bronxu. Te fotografije, objavljene po vsem svetu, so pomagale, da je hiphop danes dominantno mednarodno gibanje mladih. Foto: Kino Šiška

Delo Marthe Cooper je bilo razstavljeno v muzejih in galerijah po vsem svetu ter objavljeno v številnih revijah, od National Geographic do Vibe. V zadnjem času je snemala še vedno trajajoč osebni projekt, ki primerja soseske mesta Baltimore v ZDA in Soweta v Južni Afriki. Trenutno ustvarja knjigo z 1UP, zloglasno ekipo berlinskih grafitarjev. Živi na Manhattnu in še zmeraj pogosto sodeluje na festivalih ulične umetnosti po vsem svetu.

Opazovati ulične umetnike pri delu
Avtorica dokumentarca Martha: A Picture Story, avstralska filmska režiserka Selina Miles, dela v digitalni spletni produkciji in svetovnem gibanju ulične umetnosti. Uveljavila se je s svojim slogom energične in žive režije. Selina Miles je svoje proučevanje uličnega umetnika pri delu razširila s spletno serijo The Wanderers leta 2017. Njen kratki video Limitless pa je postal svetovno priznana upodobitev grafitov in ima več kot 13 milijonov ogledov na YouTubu.