Christoph Waltz se je rodil leta 1956 na Dunaju materi slovenskih korenin Elisabeth Urbancic, ki je bila dejavna kot gledališka kostumografinja in scenografinja. Foto: EPA

Leta 2020 bomo zaznamovali 250 let rojstva Ludwiga van Beethovna, ki je leta 1827 umrl prav na Dunaju. Tamkajšnja operna hiša Theater an der Wien se mu bo med drugim poklonila z uprizoritvijo njegove opere Fidelio, prvo različico katere je ustvaril leta 1805.

Ludwig van Beethoven se je rodil leta 1770 v Bonnu, umrl pa je leta 1827 na Dunaju. Foto: Wikipedia

Že tretje pajdašenje z opero
Za avstrijskega igralca Christopha Waltza bo to že tretja opera, za katero bo sedel na režiserski stolček, na oder pa jo bodo postavili celo na mestu njene krstne uprizoritve v letu njenega nastanka. Dirigentska taktirka bo zaupana Manfredu Honecku. "Od gospoda Honecka se želim naučiti česa o glasbi," je poudaril Waltz. To bo prvi angažma v dunajski operi za tega dirigenta, v očeh - oziroma ušesih - katerega je Beethoven "najbolj revolucionarni in razburljiv skladatelj vseh časov".

Beethoven je v letih 1806 in 1814 ustvaril novi različici Fidelia, pri čemer se bodo za prihajajočo inscenacijo držali verzije iz leta 1806, ki je krstno uprizoritev doživela pod isto streho kot izvorna. Kot je povedal Roland Geyer, ravnatelj dunajske operne hiše, v kateri je eden izmed foajejev celo poimenovan po Fideliu, je ta projekt visoko na seznamu njihovih prioritet v prihodnosti.

Opera Fidelio, za katero sta libreto po predlogi libreta Francoza Jeana-Nicolasa Bouillya napisala J. Sonnleithner in Fr. Treitschke, je tudi edina Beethovnova opera. Označil jo je za svojo trnovo krono - na njej je sicer veliko delal, vendar kljub temu ni bila uspešna. Tukaj je gledališki list za dunajsko uprizoritev iz leta 1814. Foto: Wikipedia

Beethoven bo sledil Straussu in Verdiju
Geyer in Waltz sta se spoznala, ko je igralec v Antwerpnu leta 2013 režiral opero Kavalir z rožo Richarda Straussa. Tri leta pozneje je takisto tam režiral še opero Falstaff Giuseppeja Verdija.

Waltz je tako rekoč že v nizkem štartu za projekt, katerega premiera bo predvidoma 16. marca 2020. "Seveda določenega dogajanja na odru ni mogoče preprečiti, vendar sem prepričan, da se glasbeno gledališče ne bi smelo izroditi v odrsko glasbo – vrstni red dogajanja jemljem zelo, zelo resno," je še dejal Waltz po poročanju avstrijskih medijev.

"Presenečen nad iskrenostjo lastnega odgovora"
Njegova motivacija za odrsko postavitev opere sta bila njegov "strah in občudovanje do glasbe", njegov cilj pa kot omenjeno, da se nekaj nauči od dirigenta. "Zame je to najboljši način - v tem primeru z Beethovnom -, da se naučim kaj o glasbi. In za to mi gre - je povsem sebično," je pojasnil. Pri tem pa je bil celo sam "presenečen nad iskrenostjo lastnega odgovora, saj sicer nikoli ne odgovarjam iskreno".

Waltz je dodal še, da mu je bilo glasbeno gledališče že od nekdaj bliže kot dramsko, četudi je sam igralec. "Vselej se mi zdi smešno, ko nihče ne poje v gledališču. Če že gledališče, potem tako, kot je prav," je še dejal Waltz, do zdaj ovenčan z dvema oskarjema za stransko vlogo. Prvega so mu prinesle Neslavne barabe Quentina Tarantina iz leta 2009, drugega pa Django brez okovov iz leta 2012, ki ga je prav tako podpisal Tarantino.

Waltzeva žena, nemška kostumografinja Judith Holste, s katero sta sodelovala že pri Falstaffu, bo tudi tokrat oblikovala kostume. Foto: EPA

Družinska zadeva ...
Ravnatelj opere Geyer za zdaj še ne želi razkriti imen solistov za to jubilejno produkcijo. Naznanili so le, da bo znani ameriški arhitekt Frank Barkow zanjo zasnoval svojo prvo operno scenografijo. Za kostume pa bo odgovorna Waltzeva žena, nemška kostumografinja Judith Holste, s katero sta sodelovala že pri Falstaffu.