Gre za prepletanje glasbe zahodne Afrike in tuareške tradicije saharskega bluza z novim valom srbskega rokenrola in melanholijo etnoglasbe balkanskega polotoka. Foto: Arhiv Igralom
Gre za prepletanje glasbe zahodne Afrike in tuareške tradicije saharskega bluza z novim valom srbskega rokenrola in melanholijo etnoglasbe balkanskega polotoka. Foto: Arhiv Igralom

Gre za koncerte glasbenih izvajalcev, ki se s svojim ustvarjanjem izmikajo klasičnim žanrskim oznakam in ustvarjajo pogosto spregledane presežke znotraj posameznih scen.

Poseben vokal prevzame vlogo četrtega instrumenta
Muziciranje mlade tričlanske zasedbe iz Niša z imenom Igralom prinaša na regionalno rokenrol sceno popolnoma nov, svež in avtentičen zvok. Gre za prepletanje glasbe zahodne Afrike in tuareške tradicije saharskega bluza z novim valom srbskega rokenrola in melanholijo etnoglasbe balkanskega polotoka. Klasično instrumentalno postavo: kitaro, baskitaro in bobne obogati močan in poseben vokal, ki prevzame vlogo četrtega instrumenta. Peti instrument je simulacija Hammondovih orgel, tako da je vse to že pravzaprav mali orkester.

Izvirna kombinacija različnih glasbenih tradicij je igranje in eksperimentiranje z zvokom, pravi pevec, baskitarist in ustanovitelj Igraloma Dimitrije Simović. "Konkretni razlog, zakaj se ukvarjamo prav s tem zvokom, ni posledica zasnove benda, preden smo začeli ustvarjati pesmi. Želeli smo se le igrati z zvokom. Kitarist in sovokalist Mladen Marjanović je začel poslušati bende iz Sahare, zato smo se s tem začeli igrati in eksperimentirati. Naše ime Igralom veliko pove o našem ustvarjalnem pristopu. Igra je v osnovi ukvarjanja s tem zvokom."

Muziciranje mlade tričlanske zasedbe iz Niša z imenom Igralom prinaša na regionalno rokenrol sceno popolnoma nov, svež in avtentičen zvok. Foto: Arhiv Igralom
Muziciranje mlade tričlanske zasedbe iz Niša z imenom Igralom prinaša na regionalno rokenrol sceno popolnoma nov, svež in avtentičen zvok. Foto: Arhiv Igralom

Izvirna kombinacija srbskih besed igra in lom
Igra je značilna ne le za glasbo benda, temveč tudi za besedila. Tako je ime zasedbe izvirna kombinacija srbskih besed igra in lom, naslov drugega albuma Sunovrat pa ima dva pomena: ime rože in obenem strmi pad z glavo navzdol oziroma strmoglavljenje. Na glasbenih lestvicah pa je novi album Igraloma imel prav nasprotno gibanje. V skoraj vseh večjih regionalnih glasbenih elektronskih časopisih je razglašen za najboljši oziroma za enega od petih najboljših albumov lanskega leta na področju nekdanje Jugoslavije. Ljubljanski Radio Študent ga je uvrstil med 50 najboljših albumov leta 2018.

"Nismo pričakovali, da bo Sunovrat razglašen za najboljši album lanskega leta, ali da bo v vrhu lestvic regionalnih albumov, ampak vedeli pa smo, da imamo v rokah dober album. Ljudje, katerih mnenje spoštujemo, so nam to povedali, še preden smo ga pustili v eter. Nismo pričakovali takšnega odziva kritike. To nam je bil močan veter v hrbet. In je še naprej," pravi Simović.

Eden izmed podpornikov zasedbe in koproducent na albumu je Chris Eckman, znani ameriški glasbenik in založnik, ki so ga spoznali pred nekaj leti v Ljubljani na festivalu Ment. "On nam je pomagal v procesu ustvarjanja albuma. Pošiljali smo mu posnetke z vaj. Poznal je proces nastajanja teh pesmi in njihov razvoj znotraj enega leta, kar pomeni, da je preposlušal ogromno našega materiala in je imel v celotnem procesu veliko koristnih nasvetov. Slišali smo se tudi v času, ko smo bili v studiu. Izmenjava med bendom in Chrisom je bila zelo delovna, zelo tvorna," je poudaril Simović.

Značilen poseben način igranja – asuf
Igralom kritiki opisujejo kot "prekleto nenavaden in zanimiv bend, ki ne pozna omejitev", glasba pa kot "kontrolirani kaos" s "poetsko-boemski besedili, prikritim humorjem, nadrealističnimi slikami in posebnim vokalom" združuje balkansko melanholijo s saharskim bluzom, za katerega je značilen poseben način igranja – asuf.

Igra je značilna ne le za glasbo benda, temveč tudi za besedila. Foto: Arhiv Igralom
Igra je značilna ne le za glasbo benda, temveč tudi za besedila. Foto: Arhiv Igralom

"Opisi naše glasbe so zelo zanimivi. Res je, da gre za spoj več žanrov, ampak mislim, da je to več žanrov, kot je sploh smiselno naštevati, saj tukaj se prepleta ogromno vplivov, sliši se vsa glasba, ki smo jo do zdaj poslušali. Balkanska melanholija se verjetno nanaša na izvirno etnoglasbo iz naših krajev. Puščavski, saharski bluz pa je pravzaprav enak ameriškemu bluzu, le da ima lastnosti plemenskega, ritualnega igranja. Pojem asuf govori o tehničnem pristopu k igranju, ker se igra s prsti na brenkalih in vsak prst ima svojo vlogo. Tako pri nas igra kitarist Mladen. S palcem igra bas, z malim prstom dopolnjuje harmonijo, s preostalimi prsti pa igra glavno temo, ki spremlja vokal. Asuf je prenos načina igranja s pihal na brenkala, kot je kitara. Mi smo to naredili, in to je posebna lastnost tega benda, ker pogosto igramo tudi trši zvok – nekaj, kar se lahko poveže z novim valom," pojasnjuje Simović.

Pogosto spregledani presežki znotraj posameznih scen
V Sloveniji so nastopili dvakrat, prvič v Kinu Šiški s skupino Disciplin A Kitschme pred dvema letoma, nocoj pa jih lahko poslušamo na Metelkovi v klubu Channel Zero. Koncertirali bodo skupaj z belgijsko zasedbo Phoenician Drive v okviru cikla Level up. Gre za koncerte glasbenih izvajalcev, ki se s svojim ustvarjanjem izmikajo klasičnim žanrskim oznakam in ustvarjajo pogosto spregledane presežke znotraj posameznih scen. Tako kot na vsakem nastopu tria Igralom lahko tudi v Ljubljani pričakujemo glasbeno energijsko bombo.

Glasba in umetnost Balkana nas združujeta