Uradno Wagnerjeva glasba v Izraelu ni prepovedana, a je zaradi nasprotovanja javnosti praviloma nikjer ne predvajajo. Foto: Reuters
Uradno Wagnerjeva glasba v Izraelu ni prepovedana, a je zaradi nasprotovanja javnosti praviloma nikjer ne predvajajo. Foto: Reuters
Dirigent Daniel Baremboim si je po vključitvi Wagnerjevih del na program koncerta izraelskega festivala leta 2001 prislužil oznako 'kulturne persone non grate', ki mu jo je dodelil sam parlamentarni odbor. V Argentini rojeni Izraelec je na koncertu napovedal, da je na vrsti del Wagnerjeve opere Tristan in Izolda, ter poslušalce pozval, da tisti, ki jim takšen program ne ustreza, zapustijo dvorano. Več deset jih je to tudi storilo, pri tem pa dirigenta zmerjalo z besedami 'fašist' in 'pojdi domov'. V bran se mu je tedaj postavil dirigent izraelski filharmonikov, slavni Zubin Mehta, ki je obsodil pozive k prepovedi nastopanja maestra. Foto: Reuters

Nemški skladatelj 19. stoletja je v Izraelu še vedno sporna osebnost zato, ker je gojil antisemitska prepričanja – pa tudi zato, ker je bil Hitler po lastnih besedah zelo velik občudovalec Wagnerja.

Osrednja glasbena postaja za klasično glasbo Kol Hamusica je pretekli petek predvajala del Wagnerjevega slavnega Somraka bogov. (Šlo je za posnetek koncerta iz leta 1991, s festivala Bayreuth, ki je posvečen Wagnerju. Dirigiral je slavni Daniel Barenboim, ki je judovskega rodu.)

Vodstvo radia je v opravičilu posebej poudarilo, da se je "urednik napačno odločil pri izbiri glasbe" in da Wagnerja ne nameravajo predvajati. Izraelska radiotelevizija se zaveda, tako pravijo, kakšno bolečino tako predvajanje vzbudi v preživelih žrtvah holokavsta.

Wagner je idejo o "čistosti ras" vpletal tudi v svoje delo. Skladatelj je med drugim spisal pamflet Judovstvo v glasbi, v katerem je zagovarjal tezo, da je "Jud nesposoben umetniškega izražanja". Uradno Wagnerjeva glasba v Izraelu ni prepovedana, a je zaradi nasprotovanja javnosti praviloma nikjer ne predvajajo.


Kje je meja med človekom in umetnostjo?

Tudi opravičilo je v resnici zmotilo kar nekaj ljudi, predvsem tiste, ki verjamejo, da Wagnerjeva politična in svetovno nazorska stališča ne "razveljavijo" njegovih umetniških dosežkov. "Obstaja vsaj toliko žrtev holokavsta, ki obožujejo Wagnerja, kot tistih, ki se jim upira. Poslušati je treba njegovo glasbo in ta glasba je preprosto čudovita," argumentira Jonathan Livny, ki je na čelu izraelskega Wagnerjevega društva.

Leta 2011 je izraelski komorni orkester gostoval v Nemčiji prav z Wagnerjevo skladbo. Dirigent Roberto Paternostro je takrat poudaril, da je bila skladateljeva ideologija seveda odvratna, da pa je njihov cilj, da bi "moža ločili od njegove umetnosti". "Wagner je postal simbol ... Nič nenavadnega ni, če v Izraelu vozimo volkswagna ali potujemo z Lufthanso. Danes sem se na primer v koncertno dvorano pripeljal s taksijem znamke Mercedes. A Wagner je postal simbol vseh grozot, ki so se zgodile," je izpostavil.