Organist Maks Strmčnik. Foto: Radio ARS
Organist Maks Strmčnik. Foto: Radio ARS

Prvi od koncertov bo 19. oktobra ob 19.30 v župnijski cerkvi sv. Jakoba v Ljubljani, posnetku pa bo mogoče prisluhniti 24. oktobra ob 18.30 na Arsu. Ob 100. obletnici rojstva skladatelja, organista, improvizatorja in akademika Primoža Ramovša bo mogoče slišati koncertne orgelske improvizacije.

Naslovi in vsebine improvizacij so vzeti iz dela Via crucis Slovenica – Slovenski križev pot pisatelja in akademika Alojza Rebule, ki je pred leti na prošnjo skladatelja, profesorja in orgelskega improvizatorja Maksa Strmčnika napisal posebno besedilo za oratorij. Besedilo v latinskem jeziku govori o Kristusovi Kalvariji, v slovenskem pa je občutena reminiscenca Kalvarije, ki jo je skozi zgodovino doživljal slovenski narod.

Maks Strmčnik je koncert posvetil spominu na prijatelja Ramovša, s katerim sta skupaj tudi improvizirala, in sicer leta 1996 na temo Credo, v počastitev obiska papeža Janeza Pavla II.

Ines Schüttengruber. Foto: Radio ARS
Ines Schüttengruber. Foto: Radio ARS

Drugi koncert bo zazvenel 15. novembra ob 20. uri v Frančiškanski cerkvi Marijinega oznanjenja in 21. novembra ob 18.30 na Arsu in bo v posluh ponudil dela romantičnih in sodobnih dunajskih skladateljev ter sodobnikov Stanka Premrla. Ta slovenski skladatelj, glasbeni pedagog, zborovodja in organist se je izobraževal na Dunaju.

Iz avstrijske prestolnice prihaja tudi gostja tega večera organistka, pianistka in čembalistka ter pedagoginja na tamkajšnji Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost Ines Schüttengruber. Svoj koncertni program je oblikovala v znamenju glasbe Premrlovih sodobnikov Roberta Fuchsa, Franza Schmidta, Antona Heillerja ter mlajših dunajskih orgelskih ustvarjalcev Petra Planyavskega, Wolfganga Sausenga, Hansa Haselböcka in drugih.

Polona Gantar. Foto: Radio ARS
Polona Gantar. Foto: Radio ARS

Zadnji koncert v tem ciklu, na katerem bo prav tako zazvenela orgelska glasba Stanka Premrla, bo 15. decembra ob 19.30 v stolnici sv. Nikolaja in 26. decembra ob 18.30 na Arsu.

Radijski koncerti so poskus virtualizacije umetniškega dogodka. Svojevrstne privlačnosti koncertnih dogodkov ne bodo nadomestili, so pa, zaradi velikega dosega občinstva, izjemno dragocen promotor glasbene umetnosti, in to se je izkazalo tudi v času krize zaradi pandemije koronavirusne bolezni.

Gregor Pirš, urednik Uredništva za resno glasbo

30-letnica slovenske osamosvojitve je prava priložnost, da se širši javnosti predstavi del orgelskega opusa avtorja slovenske himne, ki je po mnenju glasbenih raziskovalcev verjetno najplodovitejši skladatelj pri nas. V ospredju koncerta bodo njegove Pastorale, ki jih bo izvajala organistka Polona Gantar. Skladatelj je z njimi v najrazličnejših odtenkih slikal razpoloženje ob slovenskem božiču, koncert bo v jubilejnem letu zaokrožen s kompozicijo Jubilus.

"Velika sredstva je imel Premrl v rokah, da je širil svoj vpliv: revijo za cerkveno glasbo, ki jo je urejal …, šolo za organiste, stolni kor, ki je bil vedno nekak vzor cerkvenega petja ... Vendar je ves ta njegov vpliv malenkosten v primerjavi z dolgotrajnim vplivom, ki ga je imel in ga ima še danes s svojimi kompozicijami," je o skladatelju zapisal muzikolog Edo Škulj.

Foto: Vesna Vidmar
Foto: Vesna Vidmar

Kot so zapisali na Programu Ars, so "ciklus radijskih koncertov zasnovali z mislijo na tisto pravo vlogo radia; radio kot posrednik med umetniško gesto in poslušalcem, radio kot koncertna dvorana, radio kot glasnik izvirne umetniške poustvarjalnosti in ustvarjalnosti nekega okolja. Morda celo: radio kot umetniški salon, intimen studijski prostor, od koder lahko po medmrežju učinkovito prenaša umetniške impulze po svetu ter učinkovito poskrbi tudi za predstavitev najrazličnejših umetniških refleksov v pogovorih in radijskih komentarjih."