Isobel Hunter, direktorica organizacije Libraries Connected, ugotavlja, da se nekatere knjižnice zamudnin oklepajo iz strahu, da
Isobel Hunter, direktorica organizacije Libraries Connected, ugotavlja, da se nekatere knjižnice zamudnin oklepajo iz strahu, da "se bodo stranke oklepale knjig in s tem povzročale zastoje v kroženju" – a do zdaj zbrani podatki kažejo, da se to ne dogaja. Foto: EPA

Anketa, ki jo je speljala dobrodelna organizacija Libraries Connected, je pokazala, da skoraj 60 odstotkov knjižnic "aktivno razmišlja" o tem, da bi se pridružile programu "toplotne banke", ki predvideva nudenje ogrevanja in zavetja najranljivejšim družbenim skupinam. Samo 4 odstotki direktorjev knjižnic pričakujejo, da bodo za te dejavnosti knjižnice dobile dodatna finančna sredstva, je še pokazala anketa.

Pri Guardianu so vprašanje o zaračunavanju zamudnin naslovili na 148 knjižnic v Angliji in Walesu. Odgovorilo jih je 79 in od tega jih kar polovica odraslim ne zaračunava več zamudnin – to je hkrati mišljeno kot spodbuda za uporabo knjižnic in obenem kot pomoč pri lajšanju vseh finančnih bremen. Otrokom že od prej večina knjižnic ni računala zamudnin.

Še vedno je sicer treba plačati, če knjigo izgubiš ali poškoduješ do te mere, da ni več uporabna – a tudi v teh primerih imajo posamezne knjižnice diskrecijsko pravico, da upoštevajo posameznikove okoliščine, razlog za poškodbo in prejšnje stanje knjige.

Zamudnine ne pripomorejo k hitrejšemu vračanju knjig, le odganjajo ljudi
Julie Russell iz wakefieldskega mestnega sveta, ki je zamudnine odpravil že leta 2020, je povedala, da so "pregledali podatke o zamudninah ter ugotovili, da ne služijo kot motivator za pravočasno vračanje knjig, ustvarjajo pa oviro nekaterim ljudem, še posebej takim z nizkimi prihodki, da ne uporabljajo naših knjižnic". Odprava zamudnin zmanjša tudi administrativne stroške knjižnice.

V Rutlandu, kjer so zamudnine odpravili med prvimi – že leta 2016 – so "ugotovili, da nimajo nobenega vpliva na dostopnost knjig". Pravzaprav je ravno obratno: "Ljudje se zdaj ne bojijo vrniti svojih knjig, če z njimi malo zamujajo."

Organizacija Libraries Connected si prizadeva, da knjižnice ostanejo
Organizacija Libraries Connected si prizadeva, da knjižnice ostanejo "topli, brezplačni in dostopni prostori", ki "imajo vse pogoje, da nudijo pomoč tistim, ki jih bodo najbolj prizadela rast življenjskih stroškov". Foto: EPA

Trend se spreminja
V številnih knjižnicah, ki zamudnine še zaračunavajo, resno razmišljajo o spremembi svojega pristopa: v Yorku bodo na nov sistem prešli v naslednjih 12 mesecih, ker bi radi "izboljšali izkušnjo za stranke". V Londonu bi si "v prihodnosti zelo želeli umakniti zamudnine", a samo pod pogojem, da si bodo lahko zagotovili uravnotežen proračun.

Isobel Hunter, direktorica organizacije Libraries Connected, ugotavlja, da se nekatere knjižnice zamudnin oklepajo iz strahu, da "se bodo stranke oklepale knjig in s tem povzročale zastoje v kroženju" – a do zdaj zbrani podatki kažejo, da se to ne dogaja. "Druge skrbi izpad prihodka od zamudnin, kar pa bi bilo lahko nadomestiti z varčevanjem oz. z novimi viri financiranja. Mnoge knjižnice si želijo narediti ta korak, a čakajo na dokaze o uspešnosti od predhodnic."

Ne bodo preganjali gostov, ki se bodo hoteli samo pogreti
Anketa med 50 direktorji knjižnic je pokazala, da bo 61 odstotkov pozimi začelo ponujati dodatne dejavnosti, kot so, denimo, urice za družabne igre ali razne tečaje, kar bo ljudi v njihovih prostorih zadržalo za dalj časa. 43 odstotkov jih načrtuje ponudbo toplih pijač, 39 odstotkov pa bo namestilo dodatne mize in udobne sedeže za vse, ki bodo knjižnice uporabljali, da se pogrejejo.