J. K. Rowling (1965). Foto: EPA
J. K. Rowling (1965). Foto: EPA

Medtem ko v Muzeju popkulture v Seattlu (MoPOP) ni mogoče več zaslediti omemb britanske pisateljice J. K. Rowling, ki je zaslovela s knjigami o Harryju Potterju, pa so spominki iz filmov o tem mladem čarovniku še zmeraj na ogled na stalni razstavi Fantazija: svetovi mitov in magije. "To ni popolna rešitev, vendar je to tisto, kar smo lahko naredili kratkoročno, medtem ko smo določali dolgoročne prakse," so sporočili iz muzeja.

Zapis, naslovljen Ona-ki-ne-sme-biti-imenovana
Poteza sledi majski objavi na blogu, naslovljeni Ona-ki-ne-sme-biti-imenovana, ki jo je napisal vodja razstavnih projektov v tem muzeju Chris Moore, ki je transspolna oseba. V svojem zapisu je kritiziral pisateljico zaradi njenih "transfobnih" pogledov in pojasnil, kako bo muzej ravnal s predstavljanjem Harryja Potterja v prihodnje.

"V svetu Harryja Potterja obstaja neka hladna, brezsrčna entiteta, ki uživa veselje, in tokrat dejansko ni morakvar (tj. izmišljeni lik iz knjig o Harryju Potterju, ki varuje čarovniški zapor Azkaban, op. n.). Radi bi se strinjali s spletno teorijo, da so bile te knjige dejansko napisane brez avtorja, vendar je ta določena oseba preglasna s svojimi super sovražnimi in razdiralnimi pogledi, da bi jih lahko prezrli," je zapisal Moore.

Franšiza o Harryju Potterju je nesporno ena največjih zgodb o uspehu na področju kulture 21. stoletja. Vrednost knjig, filmov, gledaliških predstav in videoiger je ocenjena na 25 milijard dolarjev (23 milijard evrov). Tukaj je J. K. Rowling na posnetku iz leta 2000. Foto: AP
Franšiza o Harryju Potterju je nesporno ena največjih zgodb o uspehu na področju kulture 21. stoletja. Vrednost knjig, filmov, gledaliških predstav in videoiger je ocenjena na 25 milijard dolarjev (23 milijard evrov). Tukaj je J. K. Rowling na posnetku iz leta 2000. Foto: AP

Obstoj Harryja Potterja brez njegove avtorice?
"Medtem ko je serija knjig o Harryju Potterju pomemben igralec v sferi popkulture, smo želeli dati priznanje delu igralcev, izdelovalcev rekvizitov in kostumografov v naši postavitvi Fantasy. (...) Izvedeli smo, da je saj-veste-kdo težava, zato boste predmete videli brez omembe ali podobe avtorja," je še zapisal Moore. Dodal je, da so "navsezadnje Daniel Radcliffe, Emma Watson in Rupert Grint vsi neverjetno glasni zavezniki. Ali naj pozabimo na njihovo delo zdaj, ko je izvirni avtor grozen? Sploh ne govorim o 'ločevanju umetnosti od umetnika', temveč o priznavanju zaslug tam, kjer je to potrebno."

Pred 20. obletnico prvega filma o Harryju Potterju v letu 2021 so se namreč Radcliffe, Watson in Grint izmed igralcev te franšize izrekli proti avtoričinim stališčem do vprašanj transspolnosti, Helena Bonham Carter in Ralph Fiennes pa sta se postavila na njeno stran.

"Ni sovraštvo govoriti resnico"
J. K. Rowling je v zadnjih letih deležna očitkov, da je transfobna, predvsem na podlagi njenih stališč o spolni identiteti ter iz tega izhajajočih vprašanj o dostopu transspolnih žensk v prostore, namenjene ženskam, in vključenosti transspolnih žensk na športnih tekmovanjih v ženskih kategorijah.

"Če spol ni resničen, ne obstaja istospolna privlačnost. Če spol ni resničen, je realnost žensk po vsem svetu izbrisana. Poznam in obožujem transljudi, vendar izbris koncepta spola mnogim onemogoči smiselno razpravo o svojem življenju. Ni sovraštvo govoriti resnico," je denimo leta 2020 tvitnila pisateljica. Skozi leta zavrača obtožbe o transfobiji, glede česar je med drugim zapisala, da obstaja "ogromno oboževalcev Potterja, ki so bili hvaležni, da sem izjavila, kar sem izjavila". Svoja stališča je izrazila tudi v primeru škotskega zakona o priznavanju spola, ki je bil sprejet lani in med drugim omogoča lažjo spremembo spola tudi v uradnih dokumentih.

Pisateljica je leta 2020 v obrambo svojih izjav o razumevanju pojma ženske, ki so razburile transskupnost in njihove podpornike, objavila skoraj 3700 besed dolgi esej. V njem je obširneje razložila svoje mnenje, da se ji zdi pomembno, da se pomen besede ženska ne razvrednoti. Zapisala je tudi, kako so njene lastne življenjske izkušnje vplivale na njen pogled na stvari, in razkrila, da je bila žrtev družinskega nasilja in spolnega napada. Foto: EPA
Pisateljica je leta 2020 v obrambo svojih izjav o razumevanju pojma ženske, ki so razburile transskupnost in njihove podpornike, objavila skoraj 3700 besed dolgi esej. V njem je obširneje razložila svoje mnenje, da se ji zdi pomembno, da se pomen besede ženska ne razvrednoti. Zapisala je tudi, kako so njene lastne življenjske izkušnje vplivale na njen pogled na stvari, in razkrila, da je bila žrtev družinskega nasilja in spolnega napada. Foto: EPA

Pisateljičina skrb za sedanjost, ne za njeno zapuščino
J. K. Rowling je februarja letos v podkastu v sedmih delih The Witch Trials of JK Rowling, ki ga je posnela Megan Phelps-Roper, dejala, da je v zadnjih letih zlasti na družbenih omrežjih deležna tudi izjav, kot so: "Uničila si svojo zapuščino, oh, lahko bi bila ljubljena za vedno, a si se odločila izjaviti to." Kar je komentirala z besedami: "Mislim, da me ne bi mogli huje narobe razumeti. Ne hodim po hiši in razmišljam o svoji zapuščini. Kako pompozen način živeti svoje življenje – hoditi okoli in razmišljati o tem, kakšna bo moja zapuščina. Kar koli že. Mrtva bom. Skrbi me za zdaj. Skrbi me za žive."

V podkastu je povedala še, da je zaradi svojih stališč bila deležna tudi že "neposrednih groženj z nasiljem. (...) Ljudje prihajajo k meni na dom, kjer živijo tudi moji otroci, moj naslov objavljajo na spletu. Dobila sem grožnje, ki jih je policija opisala kot verodostojne".