Znak kakovosti zlata hruška je projekt Pionirske – centra za mladinsko književnost in knjižničarstvo, ki je del Mestne knjižnice Ljubljana. Foto: Reuters
Znak kakovosti zlata hruška je projekt Pionirske – centra za mladinsko književnost in knjižničarstvo, ki je del Mestne knjižnice Ljubljana. Foto: Reuters

"Pred vstopom v šolo in v 1. razredu osnovne šole je čas pridobivanja pozitivnih izkušenj s knjigo in ustvarjanja lastnih pripovednih strategij, ki jih spodbujajo slikovne zgodbe," pravi profesorica Vida Medved Udovič, ki se je na Univerzi na Primorskem med drugim ukvarjala z otroško književnostjo, in nadaljuje: "V predbralnem, t. i. slikaniškem obdobju, otroci še niso sposobni samostojnega branja, zato je pri izbiri slikanic in njihovi recepciji toliko pomembnejša posredniška vloga vzgojiteljic v vrtcu in staršev v domačem okolju."

A kako izbrati zares kakovostna dela v času, ko je med številčno ponudbo knjig za otroke tudi veliko "šunda"?

Lahko si pomagamo z nagrajenimi slikanicami: tu so nagrada Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico in znak kakovosti zlata hruška, Vida Medved Udovič pa predlaga tudi dela iz zbirke Knjiga pred noskom Mladinske knjige.

Pri presojanju literarnih del za otroke bodimo pozorni na kakovost besedila, kakovost ilustracije in kakovost razmerja med ilustracijo in besedilom, opozarja dr. Igor Saksida. Foto: AP
Pri presojanju literarnih del za otroke bodimo pozorni na kakovost besedila, kakovost ilustracije in kakovost razmerja med ilustracijo in besedilom, opozarja dr. Igor Saksida. Foto: AP
Irena Matko Lukan med izvirnimi slovenskimi slikanicami priporoča naslednje:

slovenske ljudske pravljice s podobami A. Gošnik Godec: O povodnem možu, Janček ježek, Zlata ptica
S. Makarovič, M. Kastelic: Korenčkov palček
P. Svetina in A. Zavadlav: Molitvice na stopnicah
A. Rozman Roza in Z. Čoh: Rimuzine in črkolazen
A. Štefan in A. Sottler: Drobtine iz mišje doline
A. Štefan in H. Stupica: Zajčkova hišica

Umetnost vabi na poligon ustvarjalnosti in k domišljiji, v njej lahko prepoznamo različne oblike sobivanja, pravi Irena Matko Lukan. Na fotografiji je pva slovenska slikanica iz leta 1953. Foto: TV Slovenija
Umetnost vabi na poligon ustvarjalnosti in k domišljiji, v njej lahko prepoznamo različne oblike sobivanja, pravi Irena Matko Lukan. Na fotografiji je pva slovenska slikanica iz leta 1953. Foto: TV Slovenija

"Kakovostna slikanica nas globoko nagovori"

"Knjige, ki smo jih brali v otroštvu, se globoko vtisnejo v nas, tako dobre kot slabe," opozarja dolgoletna urednica otroškega leposlovja pri omenjeni založbi Irena Matko Lukan in poudari, da je pomembno, katere in kakšne knjige otrok prebira.

"Le zakaj bi mu ponujali slabe knjige, če je toliko dobrih? Zame je kakovostna slikanica tista, ki nas globoko nagovori – tako močno, da bi jo znova in znova jemali v roke in jo ure in ure brali ‒ tako besedilo kot slike. Lahko se vprašamo, kako nas nagovori zgodba ali pesmi. O čem in na kakšen način pripovedujejo? Na prepričljiv, jasen in avtentičen način? Kakšen je jezik? Je dobro uglašen? In hkrati, kakšne so ilustracije? Dobra slikanica je sozvočje besede in slike," razmišlja urednica.

"Verjamem, da ob stiku z leposlovjem in z vso umetnostjo lahko doživimo vrednote, ki spontano prodrejo v našo duševnost, v stik z našimi čustvi, občutji in domišljijo ter da nas umetnost na svoj poseben, edinstven način motivira za razmišljanje o nas samih, soljudeh, svetu, medosebnih odnosih, načinu življenja ... Ob njej lahko spoznavamo, prepoznavamo bistvo življenja, spoznavamo odnose, razmerja, različne oblike sobivanja … Na neki način nas umetnost spodbuja k dobremu. Nagovarja celega človeka," še izpostavi Irena Matko Lukan.

Kakovostna književnost po njenem mnenju poleg tega pri človeku vzbuja občutljivost, empatijo in solidarnost: "Če umetnost sprejemamo le na razumski podlagi, nas to ne obogati, šele doživetje nam omogoči zaznavanje njene polnosti."

Ilustracija slovenske ustvarjalke Maje Kastelic. Foto: JAK/Maja Kastelic
Ilustracija slovenske ustvarjalke Maje Kastelic. Foto: JAK/Maja Kastelic
Dr. Igor Saksida za najmlajše med drugim predlaga naslednje slikanice:

F. Levstik, H. Smrekar: Martin Krpan
E. Peroci, M. Stupica: Moj dežnik je lahko balon
S. Vegri, K. Gatnik: Jure kvak kvak
N. Grafenauer, M. Manček: Pedenjped
Z. Čoh: Enci benci na kamenci
F. Prešeren, D. Stepančič: Zdravljica
M. Košuta, I. Šinkovec: Abecerime
L. Prap: Zakaj?
H. C. Andersen, Marjan Manček: Kraljična na zrnu graha
A. Peklar: Ferdo, veliki ptič

Ljubke, a plitve

"Nekakovostna slikanica je praviloma ljubka in sladkobna, pogosto hote ali nehote posnema ‘estetiko’ popularnih risank ipd. Kakovostna slikanica torej ne sme biti otročja, ampak po iskrenem čudenju besedi in podobi popolnoma zares otroška; kot taka je vznemirljivo branje tudi za odraslega bralca," opozarja profesor z Oddelka za razredni pouk Pedagoške fakultete v Ljubljani dr. Igor Saksida, ki se strokovno ukvarja predvsem s slovensko mladinsko književnostjo.

"Kakovost slikanice presojamo po treh kriterijih, in sicer kakovost besedila, kakovost ilustracije in kakovost razmerja med ilustracijo in besedilom. Slikanica je namreč knjiga, pri kateri jezikovni in likovni del tvorita novo celoto," navaja raziskovalec in med merili, po katerih lahko presojamo, ali je slikanica, ki jo držimo v rokah, kakovostna, navede inovativnost, tako jezika kot tematike. Poleg tega presojamo kakovost ilustracij in iščemo inovacije likovne tehnike.

Ilustracija iz slikanice Anton! Lucije in Damijana Stepančiča. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
Ilustracija iz slikanice Anton! Lucije in Damijana Stepančiča. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač

"Številna dela piškave umetniške vrednosti"

"Ni važno zgolj to, da otroci berejo, pomembno je, da berejo kakovostna literarna dela," pravi urednica za literarno kritiko otroško-mladinske književnosti pri reviji Sodobnost in literarna kritičarka Alenka Urh in dodaja: "Najboljša dela bralcev ne podcenjujejo, temveč so kompleksne umetnine, ki nagovarjajo različne starostne skupine naslovnikov."

Na fotografiji je slikanica Nana, mala opica Josipa Ribičiča iza leta 1937. Foto: emka.si
Na fotografiji je slikanica Nana, mala opica Josipa Ribičiča iza leta 1937. Foto: emka.si

Po njenem mnenju so pomembne tudi ideje, ki jih najmlajšim bralcem posreduje slikanica: ‟To ne pomeni, da mora vsako kakovostno delo za otroke vzgajati, nikakor ne, vendar pa mora, predvsem v primeru problemskih tematik, zastopati humanistične vrednote. Do mladinske književnosti gojimo določena pričakovanja, povezana z njeno sporočilnostjo, ki v primeru književnosti za odrasle niso ključna.”

Slikanice, ki delujejo vizualno "bujno", pravi Urhova, niso nujno kakovostne: "Številna dela piškave umetniške vrednosti se zanašajo na otrokom privlačno zunanjo podobo s kričečimi barvami, bleščicami, slikovitimi dodatki in podobnimi pritiklinami ali se navezujejo na razne zunajliterarne dogodke iz sveta popularne kulture in športa – vse zgolj za to, da bi že na prvi pogled pritegnila pozornost otrok. Na tem mestu se najbolj pokaže pomen (odraslega) kritičnega bralca."

Alenka Urh med drugim predlaga naslednje slikanice:

P. Svetina, D. Stepančič: Domače naloge, Uho sveta
P. Svetina, I. Šinkovec: Timbuktu, Timbuktu
P. Svetina, P. Škerl: Debela Pekovka
Dela A. Štefan, A. Rozmana Roze in Z. Čoha, I. Mlakar, A. Peklar ter L. Prap., G. Kos in A. Zavadlav
J. Bauer, M. Zając: Kako prestrašiti pošast

V okoliščinah hiperprodukcije je bralcem težko ločevati zrnje od plev: če vrhunski literarno-likovni presežki v morju povprečnih del (kičaste, klišejske, slogovno nespretne ter likovno in oblikovno malomarne stvaritve) še toliko bolj izstopajo, pa obstaja nevarnost, da njihov prispevek k razvoju odlične domače slikaniške govorice ostane spregledan, pravi Lenka Urh. Foto: BoBo
V okoliščinah hiperprodukcije je bralcem težko ločevati zrnje od plev: če vrhunski literarno-likovni presežki v morju povprečnih del (kičaste, klišejske, slogovno nespretne ter likovno in oblikovno malomarne stvaritve) še toliko bolj izstopajo, pa obstaja nevarnost, da njihov prispevek k razvoju odlične domače slikaniške govorice ostane spregledan, pravi Lenka Urh. Foto: BoBo

Hiperprodukcija in nizka kakovost

"Vsak misli, da zna napisati in celo narisati slikanico. Odrasli napišejo pravljico oziroma slikanico, ko dobijo otroka, vnuka ali diagnozo," razlaga profesorica na Oddelku za razredni pouk Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani dr. Milena Mileva Blažić, ki se med drugim ukvarja s književnostjo za najmlajše.

V Sloveniji letno izide okrog 6.000 knjig, od tega okrog 2.000 za otroke, med katerimi je 1.000 popolnoma nekakovostnih, ocenjuje sogovornica.

"Pisce je treba vprašati, kaj berejo in ne kaj pišejo. Pisci še za seboj ne preberejo," razlaga in poudari, da imamo v Sloveniji več piscev kot bralcev. "Zato se sodobnim, posebej otroškim in otročjim pisateljem vse, kar napišejo, zdi izvirno, ker ne poznajo literarne zgodovine, nič ne berejo, niti besedil svojih stanovskih kolegov," pojasnjuje.

Muca Copatarica avtorice Ele Peroci je primer slikanice, ki prikazuje podrejeno nemo žensko, opozarja raziskovalka dr. Milena Mileva Blažić. Foto: Galerija DLUL
Muca Copatarica avtorice Ele Peroci je primer slikanice, ki prikazuje podrejeno nemo žensko, opozarja raziskovalka dr. Milena Mileva Blažić. Foto: Galerija DLUL

Neme ženske in narcizem avtorjev

"Tudi nekvalitetne slikanice so lahko odličen slab zgled, če smo do njih kritični," meni raziskovalka in med njimi izpostavi tudi slikanico o Muci Copatarici. Tega lika "ne problematiziramo, generiramo stereotipe o submisivnih ženskah, ki so na robu mesta ali vasi in so podrejene ter neme".

"Otroška oziroma mladinska književnost je primerna za obravnavo problemskih in tabutem, vendar naj avtor in pripovedovalec zagovarjata otrokovo perspektivo," pravi sogovornica in nadaljuje: "Živimo v času epidemije narcizma, kar se odraža tudi v slikanicah, domnevno za otroke. V porastu so t. i. slikanice za samopomoč, to so slikanice, ki dejansko razgalijo narcizem avtorja, saj pričakujejo nagrade, priznanja, publiciteto."

Tudi za sodobne avtobiografije in biografije, ki jih pišejo na primer morilci, razvpiti, slavni in zaporniki, je po mnenju Milene Mileve Blažić družbeno nesprejemljivo, da jih nagradimo in kot "odličen mladinski roman” uvrstimo med dela, primerna za dvanajstletnike in starejše najstnike.

Dobra ilustracija lahko povzdigne povprečno besedilo in obratno, meni dr. Gaja Kos. Foto: Facebook/Vodnikova domačija
Dobra ilustracija lahko povzdigne povprečno besedilo in obratno, meni dr. Gaja Kos. Foto: Facebook/Vodnikova domačija

Pomembno je tudi oblikovanje knjige

Dr. Gaja Kos za branje predlaga:

I. Mlakar Črnič in P. Škerl: Tu blizu živi deklica
P. Svetina in A. Zavadlav: Molitvice s stopnic
P. Svetina in I. Šinkovec: Timbuktu, Timbuktu

‟Gre za kombinacijo trojega – (dobrega) besedila, (dobrih) ilustracij in (dobrega) oblikovanja; predvsem to zadnje se včasih rado kar malo zanemari," na vprašanje, kako presoditi, ali je neka slikanica dobra, odgovarja urednica, mladinska pisateljica in literarna kritičarka, ki pogosto presoja otroško književnost, dr. Gaja Kos.

"Dobra ilustracija lahko dvigne šibkejše besedilo, vrhunsko besedilo tudi ob malo manj prepričljivi ilustraciji lahko obdrži knjigo na nekem solidnem nivoju, slabo, površno oblikovanje pa lahko na koncu vse zruši; in nasprotno, premišljeno oblikovanje lahko tudi kaj reši,” dodaja.

Izbira otroške literature v slovenskih knjižnicah je velika. Foto: Radio Koper/Ivana Zajc
Izbira otroške literature v slovenskih knjižnicah je velika. Foto: Radio Koper/Ivana Zajc

Naj spoznajo klasiko, pa tudi najnovejše knjige

"Zlasti v sodobnih slikanicah samo branje besedila ni dovolj za razumevanje zgodbe," opozarja profesorica za področje mladinske književnosti Filozofske fakultete Univerze v Mariburu dr. Dragica Haramija.

Znani lik pisateljice Svetlane Makarovič Kosovir na leteči žlici. Foto: Založba Sanje
Znani lik pisateljice Svetlane Makarovič Kosovir na leteči žlici. Foto: Založba Sanje

Po njenem mnenju je ključno, da najmlajšim bralcem predstavimo klasične, kanonske slikanice in literarne like, ki so del slovenske in svetovne kulturne dediščine, "na drugi strani pa brati novo slikaniško produkcijo, s čimer otrok spoznava tudi sodobne pisateljice in pisatelje, ilustratorke in ilustratorje".

Slikanice za otroke morajo upoštevati otrokov celostni razvoj, njegovo zmožnost razumevanja besedil in ilustracij, kulturni kontekst ter njegova zanimanja, poleg tega pa morajo vključevati primerne tematike.

"Vsekakor so pomembni jezikovna neoporečnost besedil, kakovostno oblikovanje, primerna izbira knjižnega formata, tip pisave in drugo. Pomembno se mi zdi, in to ne velja samo za slikanice, temveč za vsa otroška in mladinska besedila, da so etično naravnana, da torej ne spodbujajo kakršne koli nestrpnosti in razlikovanja," opozarja raziskovalka.

Dr. Dragica Haramija priporoča dela naslednjih ustvarjalcev:

- Klasične slikanice:
E. Peroci in A. Gošnik Godec: Muca Copatarica
V. Zupan in različni ilustratorji: Plašček za Barbaro
K. Kovič in J. Reichman: Maček Muri
S. Makarovič in različni ilustratorji: Pekarna Mišmaš
N. Grafenauer in M. Manček: Pedenjped
P. Kovač in A. Gošnik Godec: Zelišča male čarovnice
M. Košuta in M. Kozjek: Lestev in sirček
S. Vegri in K. Gatnik: Jure kvak kvak
P. Svetina in M. Osojnik: Mrožek, mrožek

- Sodobne slikanice:
F. Lainšček in M. Kozjek: Mišek Miško in Belamiška
S. Pregl in D. Stepančič: O zmaju, ki je želel biti kralj
V. Radovanovič in K. Krhin: Petelinček prebudi upanje
I. Mlakar Črnič in K. Krhin: Kako sta Bibi in Gusti porahljala prepir
A. Kermauner in Z. Čoh: Žiga špaget gre v širni svet
N. Mav Hrovat in A. Zavadlav: O miški, ki je zbirala pogum
J. Vidmar in S. Bricelj: Dežela belega oblaka
N. Konc Lorenzutti in A. Zavadlav: Ravno prav velik
G. Kos in Z. Čoh: Grdavši in presenečenje
M. Koren in A. Dudek: Skuhaj mi pravljico!
N. Filipić in D. Stepančič: Ali te lahko objamem močno
Ž. X Gombač in T. Komadina: Gobčko in Hopko
A. Rozman Roza in Z. Čoh: O začaranem žabcu

- Ustvarjalci avtorskih slikanic: M. Manček, L. Prap, M. K. Musil, H. Wang, A. Peklar, M. Kastelic