Fotografijo, ki je natisnjena na zadnji platnici knjige, je lani posnela Diane Keaton. Foto: Arcade Publishing
Fotografijo, ki je natisnjena na zadnji platnici knjige, je lani posnela Diane Keaton. Foto: Arcade Publishing

Avtobiografija še veno nosi isti naslov, Apropos of Nothing (V zvezi z ničimer) in ima kar 400 strani. "Delo je iskren in temeljit prvoosebni popis življenja Woodyja Allena," so zapisali pri založbi Arcade. "Zajema njegovo otroštvo v Brooklynu, uspešno kariero v filmu, gledališču in televiziji, v tisku in standup komediji, dotika pa se tudi odnosov z družino in prijatelji."

Tiha izdaja
Knjiga, ki je pred prejšnjo (odpovedano) izdajo dvignila toliko prahu, je danes na tržišče prispela brez kakršne koli predhodne promocije – in seveda v času, ko se ves svet ukvarja s pandemijo koronavirusa. Založba Arcade je veja podjetja Skyhorse Publishing; njihov predstavnik za javnost je za zdaj povedal le, da "še ni bilo odločeno", ali bo Allen v zvezi s knjigo dajal kakšne intervjuje ali ne.

Prav tako ni znano, kakšna je bila pogodba za izdajo po finančni plati, in tudi ne, ali so pri založbi Arcade že sklenili pogodbo z založbami v Evropi, ki so izrazile zanimanje za izdajo knjige.

Poglavja o Mii Farrow in Soon-Yi
V zvezi z ničimer se začne v sarkastičnem tonu, ki se približuje pisanju JD Salingerja in Georgea S. Kaufmana, povzema britanski The Guardian. Začne se seveda z Woodyjevim otroštvom, nadaljuje pa z ljubeznijo do Diane Keaton in drugih žensk njegovega življenja – pisanje je prežeto z nostalgijo in nevrotičnostjo, ki sta značilni za vse scenarije Allenove kariere. Ton postane temnejši in bolj podoben obrambi, ko tematizira svoj odnos z Mio Farrow in obtožbe, da je spolno zlorabil njuno hčerko Dylan.

Oboževalci Allenovih filmov bodo prepoznali font Windsor na črni podlagi, ki je tako rekoč režiserjev zaščitni znak. Foto: Amazon
Oboževalci Allenovih filmov bodo prepoznali font Windsor na črni podlagi, ki je tako rekoč režiserjev zaščitni znak. Foto: Amazon

Allen, ki je z Mio Farrow preživel več kot deset let, se spominja srečnih časov z "zelo, zelo lepo" igralko, pa tudi tega, kako se je njun odnos ohladil, še posebej po letu 1987, ko se jima je rodil Ronan (najprej mu je bilo ime Satchel). Tudi tokrat ponavlja že znano različico dogodkov, da sta bila z Mio "tako rekoč že ločena", ko je v zgodnjih devetdesetih začel ljubezensko razmerje z več kot trideset let mlajšo Mijino posvojeno hčerko, Soon-Yi Previn. S Soon-Yi, ki ji je knjiga tudi posvečena, se je poročil leta 1997.

"Če bi se lahko vrnil v času, bi ravnal enako"
Mia Farrow je za zvezo med svojim možem in hčerko izvedela, ko je odkrila erotične fotografije, ki jih je Woody pustil na kaminu v svojem stanovanju. Tega se Allen v knjigi spominja z besedami: "Seveda razumem njen šok, nejevero, bes, vse. To je bila pravilna reakcija." Kljub temu ne obžaluje, da se je spustil v zvezo s Soon-Yi. "Včasih, ko je bila situacija res naporna in so me povsod blatili, me je kdo vprašal, ali bi se zapletel s Soon-Yi, če bi vedel, kako se bo vse razpletlo. Vedno sem odgovoril, da bi se brez omahovanja še enkrat odločil enako."

Nobeno presenečenje ni tudi, da zanika obtožbo spolne zlorabe Dylan Farrow. "Nikoli nisem položil niti prsta na Dylan, nikoli naredil ničesar, kar bi se dalo razumeti kot zlorabo; to je bila od začetka do konca čista laž," piše. V zvezi z obiski v hiši nekdanje žene avgusta 1992, ko naj bi prišlo do zlorabe, se spominja, da je glavo za hip položil v naročje svoje sedemletne hčerke. A ob tem dodaja: "Vsekakor nisem z njo počel ničesar neprimernega. Bilo nas je več, v dnevni sobi smo sredi popoldneva gledali televizijo."

V devetdesetih sta v zvezi z obtožbo spolne zlorabe potekali dve preiskavi, a proti Allenu nikoli ni bila vložena obtožnica. Dylan že vrsto let vztraja pri svoji različici dogodkov, v obdobju #MeToo pa je naletela tudi na veliko več posluha.

Deževen dan v New Yorku

Cela vrsta igralcev – na primer Ellen Page in Greta Gerwig – je javno izjavilo, da z Allenom ne bodo več sodelovali, njegov najnovejši film, Deževen dan v New Yorku, pa v ZDA sploh ni prišel v redno distribucijo. Studio Amazon, ki bi moral po Deževnem dnevu producirati še tri Allenove filme, je pogodbo z režiserjem prekinil. Allen je proti njim vložil tožbo, a so se pogodili zunaj sodišča.

Lani je The New York Times poročal, da je Allen rokopis svoje avtobiografije ponujal vsem velikim ameriškim založbam, ki pa naj bi ga zavrnile. (Pozneje se je sicer izkazalo, da je sklenil pogodbo s Hachette, eno od "velike četverice").

"Imam se za nerazumljenega genija ... in potem se zbudim"
"Ne morem zanikati, da vse to podpihuje moje poetične fantazije o umetniku, ki je nerazumljen v domovini in mora zaradi krivičnosti občinstvo iskati v tujini,"
piše Allen. "Na pamet mi pade Henry Miller. D. H. Lawrence. James Joyce. Sebe vidim, kako uporno stojim v njihovih vrstah. Približno nekje na tej točki me žena zbudi in pripomni: 'Smrčiš.'"

Čeprav se Allen na široko razpiše predvsem o razhodu z Mio Farrow, pa se z naklonjenostjo spominja njunih skupnih filmov, češ da je kot igralka "raznolika in premore globino". Pohvale nameni tudi svojima dolgoletnima zaveznikoma Dicku Cavettu in Alecu Baldwinu ter naniza anekdote o Melu Brooksu, Bette Midler, Neilu Simonu in mnogih drugih.