Pisateljica je v sredo v Kentuckyju umrla v krogu družine, ki je tudi sporočila novico na Twitterju. Vzrok smrti je bila odpoved ledvic.

bell hooks je od sedemdesetih let naprej sooblikovala akademski diskurz v ZDA. Foto: Center bell hooks
bell hooks je od sedemdesetih let naprej sooblikovala akademski diskurz v ZDA. Foto: Center bell hooks

Gloria Jean Watkins si je ime bell hooks nadela po prababici Bell Blair Hooks, njej na čast (in za lažje razlikovanje) pa ga je zapisovala z malima začetnicama. Kot četrti od sedmih otrok se je rodila v Hopkinsvillu v Kentuckyju.

Založba Sophia je v prevodu Mojce Dobnikar izdala knjigo Naša pozicija: razred je pomemben. Knjiga velja za prelomno zaradi teme (opredelitve črnskega feminizma in zlasti kritike apatije številnih belskih feministk glede vprašanja rasnega razlikovanja in diskriminacije) in zaradi metodologije. Danes to metodologijo poznamo pod imenom intersekcionalnost, upoštevanje presečišč med seksizmom, rasizmom in razrednostjo, katerih vzajemni učinki se ne seštevajo, temveč prepletajo v to, čemur avtorica pravi kapitalistični patriarhat. Foto: Založba Sophia
Založba Sophia je v prevodu Mojce Dobnikar izdala knjigo Naša pozicija: razred je pomemben. Knjiga velja za prelomno zaradi teme (opredelitve črnskega feminizma in zlasti kritike apatije številnih belskih feministk glede vprašanja rasnega razlikovanja in diskriminacije) in zaradi metodologije. Danes to metodologijo poznamo pod imenom intersekcionalnost, upoštevanje presečišč med seksizmom, rasizmom in razrednostjo, katerih vzajemni učinki se ne seštevajo, temveč prepletajo v to, čemur avtorica pravi kapitalistični patriarhat. Foto: Založba Sophia

Prvo knjigo poezije z naslovom And There We Wept je objavila leta 1978, mednarodni ugled pa je dosegla leta 1981 s knjigo Ain't I a Woman? Black Women and Feminism (Ali nisem ženska? Temnopolte ženske in feminizem), v kateri je preučevala vpliv seksizma in rasizma na temnopolte ženske, pa tudi rasizem znotraj feminizma ter se zavzela za to, da bi gibanje postalo bolj vključujoče.

V boju proti kapitalističnemu patriarhatu
Ni verjela v obravnavanje feminizma, človekovih pravic in gospodarstva kot ločenih kategorij, češ da se tudi rasizem, seksizem in ekonomska neenakost med seboj prepletajo. Med njenimi najbolj znanimi postavkami je definicija feminizma kot "gibanja, ki se zavzema za konec seksizma, seksističnega izkoriščanja in zatiranja".

Metodološko je torej prisegala na intersekcionalnost, upoštevanje presečišč med seksizmom, rasizmom in razrednostjo, katerih vzajemni učinki se ne seštevajo, temveč prepletajo v t. i. kapitalistični patriarhat, podprt z ideologijo rasne večvrednosti belcev.

Ljubezni in politike ni dojemala kot ločeni kategoriji
Objavila je okrog 40 del, med drugim poezijo, otroško leposlovje, spomine in literarno kritiko, v kateri se je poglobila ne le v feminizem, rasizem in druga socialna vprašanja, ampak tudi v fenomen ljubezni. "Govorim o ljubezni, ki je transformativna, ki nas izziva tako v našem zasebnem kot v našem državljanskem življenju," je leta 2000 povedala za National Public Radio v Washingtonu.

"Ljubimo lahko na globok in temeljit način, ki preoblikuje politični svet, v katerem živimo," je dejala avtorica.

Pisateljičin opus je postal še posebej relevanten in citiran v letu 2020, ko so svet zajeli protesti proti sistemskemu rasizmu in policijskemu nasilju.

Njene besede o ljubezni so poudarili mnogi, ki so se ji ob smrti poklonili na družbenih omrežjih, med njimi zgodovinar Ibram X. Kendi, avtor uspešnice How to Be an Antiracist (Kako biti antirasist), in pisateljica Roxane Gay, ki je napisala knjigo Bad Feminist (Slaba feministka).

bell hooks je v svoji karieri prejela številna priznanja. Po diplomi na Stanfordu je leta 1983 opravila doktorat na Univerzi Kalifornije v Santa Cruzu in bila leta 2018 sprejeta v hišo slavnih pisateljev Kentuckyja. V tej zvezni državi je od leta 2004 poučevala na kolidžu Berea, ki je vzpostavil tudi Center bell hook za študente iz zgodovinsko marginaliziranih skupnosti.