Festival bo odprla 24-urna predstava brez premora Planino Olimp v režiji Jana Fabra. Foto: Wonge Bergmann
Festival bo odprla 24-urna predstava brez premora Planino Olimp v režiji Jana Fabra. Foto: Wonge Bergmann
Nataša Barbara Gračner, Biblija
Jernej Lorenci je izrazil veselje, da je selektor uvrstil v program Biblijo, prvi poskus, ki je po njegovih besedah popolnoma drugačna od Iliade, saj ni atraktivna, ni politična, ne odpira tem, ki bi jih lahko, ampak je skromna. Foto: SNG Drama/Peter Uhan
Jernej Lorenci
Jernej Lorenci bo za Bitef pripravil Carstvo nebeško (Nebeško cesarstvo), koprodukcijo festivala in Narodnega gledališča iz Beograda, ki bo v istem večeru izvedena na dveh prizoriščih. Foto: Asiana Jurca Avci

Lorenci, po mnenju selektorja festivala Ivana Medenice eno najznačilnejših avtorskih imen v gledališču, je na Bitefu gostoval že trikrat, nazadnje z Iliado. Kot pravi, vsakič vzbudi zanimanje tako občinstva kot strokovne javnosti. V osrednji program je tokrat uvrstil Biblijo, prvi poskus v izvedbi ljubljanske Drame.

Slovenski režiser bo na festivalu, ki bo potekal med 22. in 30. septembrom, zastopan s še eno predstavo. Za sam festival bodo v kratkem začeli pripravljati koprodukcijo Bitefa in Narodnega gledališča iz Beograda, ki bo v istem večeru izvedena na dveh prizoriščih: v festivalski zgradbi in omenjenem gledališču. Tako Biblijo, prvi poskus kot festivalsko produkcijo z delovnim naslovom Carstvo nebeško bo tematsko povezovala velika mitološka pripoved: če prva temelji na različnih zgodbah in psalmih iz svete knjige, bo druga temeljila na motivih iz srbske epske književnosti srednjega veka.

"Živimo v zelo turbulentnih časih, ko ne vemo, kam nas bo odneslo. Zdelo se mi je, da lahko v teh okoliščinah preskočimo dokumentarno gledališče, osredotočanje na intimne, družinske ali ljubezenske zgodbe, skozi katere prenašamo velike socialne, civilizacijske in filozofske teme, temveč da se neposredno vrnemo h gradivu, kot je zapisano že stoletja, z novim, drugačnim scenskim uvidom," je pred prihajajočim Bitefom dejal Medenica.

Lepota in čistost epske pesmi
Lorenci je vesel, da je selektor uvrstil v program Biblijo, prvi poskus, ki je po njegovih besedah popolnoma drugačna od Iliade: ni atraktivna, ni politična, ne odpira tem, ki bi jih lahko, ampak je skromna. Predvsem pa se veseli, da bo prvič ustvarjal v Srbiji, za katero ni vedel, da razpolaga s takšno zakladnico epskih pesmi. "To so prvi dokumenti človeštva, dikcija teh davnih tekstov pa je moja obsesija. Povezuje jih neka neposrednost, čistost," je povedal režiser.

Kaj bo nastalo na odru, še ne ve, tudi tokrat pa namerava izhajati iz igralcev in iskati vmesne prostore med dvema nasprotnima si poloma: med junaki in žrtvami, med pripovedovanjem in prepovedovanjem. "Tema je fenomenalna, iskali bomo našo pot, kompozicijo, igrali se bodo z lepoto epske pesmi in iskali nekaj, kar lahko komunicira," je napovedal Lorenci. Predstava bo povezala srbske igralce z njegovo stalno ustvarjalno ekipo, za glasbo bo tokrat, kot izhaja iz gradiva za medije, poskrbela Karmina Šilec.

Tudi s Fabrovo potopitvijo v grško mitologijo
Programa povsem v celoti vseeno ni razkril, saj bo za to čas na začetku julija, ko ga bodo razgrnili v Beogradu. Tamkajšnji mediji pa že napovedujejo, da bo na festivalu mogoče videti 24-urno predstavo brez premora Gora Olimp, ki jo je priznani belgijski režiser Jan Fabre zasnoval na celotni grški mitologiji. Nevsakdanji umetniški spektakel bo v Beogradu pristal po gostovanjih na največjih svetovnih festivalih - na Dunaju, v Berlinu, Avignonu, Amsterdamu in Jeruzalemu. Predstava, ki bo poudarjala epsko razsežnost skozi dolžino trajanja, bo festival tudi odprla.