V letu, ko Maribor kot Evropska prestolnica kulture kraljuje evropski kulturi, bo festival odigral pomebno vlogo. 'Zaradi pronicljivosti, ostrine, ščepca strupa tu in tam, vselej pa zaradi resnice, lepote, kritičnosti in očarujoče zmogljivosti uma, bi bila zanj nemara najprimernejša vloga dvornega norca,' razmišlja umetniška direktorica festivala Alja Predan. Foto: BoBo
V letu, ko Maribor kot Evropska prestolnica kulture kraljuje evropski kulturi, bo festival odigral pomebno vlogo. 'Zaradi pronicljivosti, ostrine, ščepca strupa tu in tam, vselej pa zaradi resnice, lepote, kritičnosti in očarujoče zmogljivosti uma, bi bila zanj nemara najprimernejša vloga dvornega norca,' razmišlja umetniška direktorica festivala Alja Predan. Foto: BoBo
47. Borštnikovo srečanje
Minister Žiga Turk je priznal, da stanje za slovensko izobraževanje, znanost in kulturo ni rožnato. 'Ni rožnato zato, ker je stanje v državi na splošno slabo. Prevzel sem vlogo tistega, ki za to prevzema krivdo in trpi slabo voljo upravičeno zaskrbljenih učiteljev, znanstvenikov, umetnikov,' je dejal. Foto: BoBo
When the Mountain Changed Its Clothing
Otvoritvena predstava festivala When the mountain changed its clothing se naslanja na rezijansko ljudsko pesem Da pa Canynu, ki govori o premenah, ki jih letni časi odtiskujejo na gori Kanin. Uprizoritev sooči gledalca z zgodbami in vprašanji o koncu otroštva ter raziskuje spremembe. Foto: Klaus Grünberg
Borštnikovo srečanje
Hrbtenica festivala je tekmovalni program s smetano predstav pretekle gledališke sezone, ki po besedah selektorja Primoža Jesenka potrjuje visoko profesionalno raven slovenskega gledališča. Po njegovem izboru se bo pomerilo 12 predstav 'iz širokega žanrskega prostora, ki vsebuje vse, kar 'je', pa čeprav na način, ki nemara še 'bo'. Foto: BoBo
Primož Jesenko
Z odpiranjem festivala navzven se veča tudi zanimanje zanj. Selektor Primož Jesenko opaža, da so uradne prijave v letošnji festivalski program pritegnile tudi producente, ki se pred desetletjem niso videli med pretendenti za uvrstitev na Borštnikovo srečanje. Foto: STA
Deklica in drevo
Poseben dogodek festivala bo tudi predvajanje filma Deklica in drevo, na katerega so vabljeni vsi še živeči dobitniki in dobitnice Borštnikovega prstana. Foto: Gustav film

Kot je povedal v MMC-jevem klepetu, je kakovost zato prej oteževala izbor kot nasprotno, saj je v tekmovalnem programu festivala prostora le za 12 predstav. Kot pravi, se slovenska gledališka produkcija zlahka kosa s svetovno. Kot eno najpomembnejših osebnosti v novejši zgodovini slovenskega gledališča je izpostavil Dragana Živadinova.

Katerih meril se je Jesenko držal pri izboru predstav? Kakšni so njegovi občutki glede uspešnosti projekta EPK? Preberite klepet v celoti.

Z glasbeno-gledališkim projektom When the Mountain Changed Its Clothing Heinerja Goebbelsa in Carmine Slovenice se je v Mariboru začelo 47. Borštnikovo srečanje. Zbrane je med drugim nagovorila umetniška direktorica festivala Alja Predan, ki pravi, da Borštnikovo srečanje letos prinaša zelo bogat program. "A vendar je treba priznati: nelagodje v kulturi občutimo vsi, ki kulturo ustvarjamo. In to nelagodje ne izvira samo iz naslova varčevanja in prestrukturiranja ... ampak bolj iz strahu, da bi, če povzamem besede Jerneja Lorencija, vulgarnost napadla ontologijo in populizem načel umetnost. Če bi se začelo dogajati to, potem je za slovenski narod konec umetnosti in konec zgodovine. Tega pa, domnevam, ne bomo dopustili," je zbranim položila na srce.
Žiga Turk: Kultura ne more dati davkov, lahko pa navdušuje z energijo
Minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk je na odprtju poudaril pomen kulture, zlasti gledališča za Slovenijo. Spregovoril je tudi o lastni vlogi. "Vaš kolega, avtor in režiser, ki ga zelo cenim, je zadnjič v Ljubljani dejal, da bi bil minister odlična figura za kakšno komedijo. Kaj pa vem, meni se zdi na trenutke vse skupaj prej dramatično, včasih celo tragično. Skratka, daleč od komedije," je dejal. "Resnični komedijanti, ali pa vsaj dobri igralci so tisti, ki za nasmejanim obrazom skrivajo neprijazno resnico, da živimo v času suhih krav in da te krave še hujšajo. In če so časi hudi, se umaknemo v gledališče," je med drugim dejal minister.
Turk se je dotaknil tudi aktualnih tem finančne negotovosti. "V gledališče, kjer je mogoče vse, prihajam iz resničnosti, ki je taka, kakršno si naredimo. Lahko si jo naredimo boljšo, mi smo njeni režiserji in njeni igralci, ne samo politiki, ne samo gospodarstveniki, ne samo kulturniki. Vsi. Prepričan sem, da bomo zmogli, če bomo stopili skupaj, če bomo igro prepustili teatru, se nehali pretvarjati in se spoprijeli z resničnostjo," razmišlja. "Slovensko izobraževanje, znanost in kultura so vitalni, ustvarjalni in pogumni. Kultura h gospodarskemu okrevanju ne more dati davkov, prihodkov in denarja, lahko pa navduši s svojo energijo, ustvarjalnostjo, optimizmom in tega si želim na Borštnikovem srečanju, to naj Boršnikovo srečanje pove družbi.”

Kjer je svetloba enako močna kot igralci
Režiser otvoritvene predstave Heiner Goebbels pravi, da je glasbeno gledališče najbolj kompleksna oblika performativne umetnosti. Gre namreč za kolaž različnih umetniških oblik, ki pa se ne smejo zliti temveč soobstajati. Goebbelsa še posebej zanima uravnotežena soodvisnost posameznih elementov, kjer je svetloba tako močna kot igralci, scena tako kot glasba, zvok tako kot gibanje. Glasbeno gledališče je poseben izziv, ker je nekje med dramskim gledališčem in opero. "Pomembna so tudi govorjena besedila, a ne le zaradi njihovega pomena, ampak tudi ritma, melodije, zvoka besed," pravi. Sodelovanje z vokalnim gledališčem Carmina Slovenica pod vodstvom dirigentke Karmine Šilec je bilo zanj zato kot naročeno.
When the Mountain Changed Its Clothing črpa navdih v rezijski ljudski pesmi Da pa Canynu, ki govori o premenah v različnih letnih časih na gori Kanin, posredno pa se ukvarja s tematiko družbenih sprememb. Producent predstave je nemški producent Kultur Ruhr, koproducent pa v sodelovanju z Evropsko prestolnico kulture tudi Festival Borštnikovo srečanje.
Največji slovenski gledališki festival vsako leto postreže s smetano slovenskih gledaliških uprizoritev pretekle sezone, vse bolj raznoliki pa so tudi spremljevalni dogodki. V tekmovalnem programu festivala se bo pomerilo 12 predstav po izboru novega selektorja Primoža Jesenka. Najboljše bo izbrala strokovna žirija, v kateri bosta ob Meti Hočevar, Zali Dobovšek in Jaši Drnovšku še dva strokovnjaka iz tujine, Mark Brown in Arthur Sonnen.

Letos si bo prstan nadel moški
Vrhunec vsakoletne sklepne slovesnosti je podelitev Borštnikovega prstana kot najpomembnejše igralske nagrade za življenjsko delo. Potem ko si ga je lani nadela Milada Kalezić, bo prstan letos po pravilniku prejel igralec. Dobitnika bo izbrala žirija v sestavi Silve Čušin, Jerneja Lorencija, Dušana Mlakarja, Alje Predan in Iva Svetine.
V tekmovalni program je letos uvrščena naslednja dvanajsterica:
Zborovanje ptic
(SNG Maribor)
Nevarna razmerja (SNG Maribor),
Gospoda Glembajevi (Drama SNG Ljubljana)
Rdeča (Drama SNG Ljubljana),
Mandićstroj (Via negativa in Drama SNG Ljubljana),
Zgodba o nekem slastnem truplu... (Zavod Imaginarni),
Nevihta (Mestno gledališče ljubljansko),
Sljehrnik (SNG Nova Gorica in Gledališče Koper),
Razredni sovražnik (Slovensko mladinsko gledališče),
Tri sestre (Prešernovo gledališče Kranj),
Tristan in Izolda (Mini teater)
Dantonova smrt (SMG in Mestno gledališče Ptuj).

Zadnja leta je vse bolj v ospredju festivala spremljevalni program, na sporedu katerega bo tokrat 11 slovenskih in sedem tujih predstav. Med spremljevalnimi dogodki bodo tudi seminar, okrogla miza, razstavi ter projekciji filmov. V sklopu Showcase si bo mednarodna strokovna javnost ogledala deset predstav, ki jih je izbrala umetniška direktorica festival Alja Predan.

Celoten program festivala najdete tukaj.

Ime je festival dobil po slovenskem igralcu in režiserju Ignaciju Borštniku (1858-1919), ki velja za utemeljitelja sodobnega slovenskega gledališča.
Carmina Slovenica in uvod v Bošrtnikovo srečanje
Največji slovenski gledališki festival je odprl vrata
Carmina Slovenica in uvod v Bošrtnikovo srečanje
Največji slovenski gledališki festival je odprl vrata