Matija Ferlin je predstavo ustvaril pravzaprav na povabilo festivala Dunajski slavnostni tedni (Wiener Festwochen). Premiera je bila napovedana že lani, a so jo zamaknili zaradi pandemije. Po novem bo predstava doživela predpremiero 9. junija v Pulju, rodnem kraju njenega avtorja.

Matija Ferlin: Sad Sam Matthäus. (Številni sprašujejo:
Matija Ferlin: Sad Sam Matthäus. (Številni sprašujejo: "Kdo nam bo prinesel blaginjo?") Foto: Emanat/Ana Buljan

Ideja za predstavo se mu je porodila leta 2019, ko je umetniški direktor osrednjega avstrijskega festivala Dunajski slavnostni tedni Christopher Slagmuylder povabil Ferlina k sodelovanju na jubilejni 70. izvedbi festivala, ki bo torej zaživela letos.

Po nizu uspešnih projektov z naslovom Sad Sam (v prevodu iz hrvaščine Zdaj sem) Ferlin in dramaturg Goran Ferčec s predstavo Sad Sam Matthäus nadaljujeta odrsko raziskavo razmerja med koreografijo, govorom, narativnostjo in uprizarjanjem. Tokrat se tega lotevata prek dialoga z monumentalnim oratorijem Johanna Sebastiana Bacha Pasijon po Mateju (Matthäus-Passion), so sporočili iz Zavoda Emanat, ki je v sodelovanju z zavodom Bunker producent prihajajočih uprizoritev v Ljubljani.

Kot koreografa, čigar telo občuti učinke izčrpavanja skozi izvedbo, me zanima, kaj se zgodi s telesom, ko tega, kar se od njega pričakuje, ne zmore več.

Matija Ferlin

"Pasijon jemljem kot metafizično in filozofsko izhodišče za razumevanje sedanjega trenutka. Po drugi strani ga vidim tudi kot material, ki mi omogoči vrnitev k sebi, k intimnemu prevpraševanju trpljenja, njegovih narativov, izkustev, strahov. Kot koreografa, čigar telo občuti učinke izčrpavanja skozi izvedbo, me zanima, kaj se zgodi s telesom, ko tega, kar se od njega pričakuje, ne zmore več," je o svoji predstavi povedal Ferlin.

Matija Ferlin (1982). Foto: Emanat/Jelena Janković
Matija Ferlin (1982). Foto: Emanat/Jelena Janković

Koreograf, režiser in performer je presodil, da je nekaj lucidnega tudi v Bachovem poskusu, da trpljenje uglasbi, prav tako pa je tudi nekaj skrajno tveganega in nepredvidljivega v Ferlinovih prizadevanjih, da ustvari solo na Bachov Pasijon: "Solo o sebi, moji družini, o našem času in mukah. Zavedam se, da je ta predstava niz tveganj, niz nemogočega, niz izzivov. Vendar so prav tovrstni poskusi po mojem mnenju vredni umetniške raziskave in premisleka."

Predstava bo predpremiero doživela torej 9. junija v Istrskem narodnem gledališču v Pulju, prve ponovitve pa bodo na ogled 23. in 24. junija v okviru festivala Camping v Parizu v CND Centre national de la danse. Turneja se bo nadaljevala z uprizoritvama v Ljubljani 29. in 30. junija, v okviru festivala Dunajski slavnostni tedni pa bo na ogled 9., 10. in 11. julija.

Kaj še prinaša jubilejna izvedba osrednjega avstrijskega festivala?
Umetniški direktor festivala Slagmuylder napoveduje pester in navdihujoč program, ki se osredišča okoli umetnikov in njihovih vizij ter poskuša zaobjeti nepredvidljivo, razširiti perspektive in znova afirmirati umetnost kot vezivno tkivo človeštva, so povzeli pri Emanatu. Na programu festivala bodo letos tudi predstave uveljavljenih gledaliških imen, kot so Heiner Goebbels, Tim Etchells, Rene Pollesch, Toshiki Okada, The Wooster Group, Nature Theater of Oklahoma, Philippe Quesne, Eszter Salamon in drugi.

Čeprav so Dunajski slavnostni tedni v preteklosti že gostili predstave hrvaških gledaliških ustvarjalcev, kot so bili Bobo Jelčić, Nataša Rajković ali Oliver Frljić, pri Emanatu poudarjajo, da je predstava Sad Sam Matthäus prvi primer sodelovanja festivala s kakim hrvaškim umetnikom v vlogi koproducenta.