Režiser Matija Solce se, tako žirija, v predstavi Časoskop s sodelavci loti popolnoma negledališke teme, ki pa jo zna z režijskimi prijemi pretopiti v kompleksno, izrazno večplastno in natančno urejeno gledališko predstavo. Režiser je 'avtor s prepoznavnim režijskim pristopom in konceptom, ki ga odlikuje eruptivna energija, spojena z odličnim poznavanjem sveta objektov in lutke ter občutkom za prostor in igralca.' Foto: Boštjan Lah
Režiser Matija Solce se, tako žirija, v predstavi Časoskop s sodelavci loti popolnoma negledališke teme, ki pa jo zna z režijskimi prijemi pretopiti v kompleksno, izrazno večplastno in natančno urejeno gledališko predstavo. Režiser je 'avtor s prepoznavnim režijskim pristopom in konceptom, ki ga odlikuje eruptivna energija, spojena z odličnim poznavanjem sveta objektov in lutke ter občutkom za prostor in igralca.' Foto: Boštjan Lah
Časoskop
Predstava Časoskop je premiero doživela oktobra lani. Postavljena je v muzejsko skladišče pohištva in skozi prizore iz življenja preprostih ljudi sestavlja kalejdoskop pisanih zgodb o mestu Maribor. Foto: Boštjan Lah
Račka, Smrt in tulipan Lutkovnega gledališča Ljubljana
'Asja Kahrimanović v vlogi Smrti in Polonca Kores v vlogi Račke s svojo izčiščeno igro in odlično natančno animacijo senčnih lutk vsak trenutek samoumevno in brez velikih zunanjih učinkov stikata smrt in življenje, življenje in smrt. Videti je enostavno, poetično, izčiščeno in lepo. A za tem so igralska in interpretativna poglobljenost, izrazna nežnost, natančna karakterizacija, uigranost, nepopustljiva koncentracija in tehnično dovršena animacija. Asja in Polonca vsak trenutek predstave hodita po robu. Njun korak v stran ali ščepec preveč bi poetično nežnost in lepoto, ki jo ustvarjata, pahnil v težko zamorjenost in patetiko,' svoj izbor utemeljuje žirija. Foto: Miha Fras
Mali modri in mali rumeni
Nagrado za izvirno vizualno adaptacijo slikanice prejme ustvarjalna ekipa predstave mali modri in mali rumeni v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor. Takole piše v obrazložitvi: 'Malo postane veliko, ko se tega lotijo ustvarjalci predstave mali modri in mali rumeni. Osnova je slikanica, ki pa je predstava ne prevaja, temveč nadgradi in s tem ustvari novo, samostojno odrsko pojavnost. K temu bistveno prispevata oba igralca, Miha Bezeljak in Anže Zevnik, ki s svojo igralsko prezenco in animacijo ustvarjata igrivo in humorno gledališko doživetje.' Foto: Boštjan Lah

Predstava Časoskop, ki je nastala produkciji Lutkovnega gledališča Maribor in Mednarodnega centra lutkovne umetnosti MCLU Koper v sodelovanju s Pokrajinskim muzejem Maribor, skozi prizore iz življenja preprostih ljudi sestavlja kalejdoskop pisanih zgodb o mestu.
"Časoskop je predstava, ki ti ne da dihati. Skozi zgodovino Maribora drvi s hitrostjo in močjo ekspresnega vlaka. Prizor sledi prizoru, domislica, domislici ... Peklenski tempo gledalca v manj kot uri prestavi za 850 let," so zapisali v obrazložitvi. "Znotraj te na videz spontane silovitosti pa vladajo inteligenca, razum, natančnost, disciplina, odlična uigranost vseh treh nastopajočih, duhovitost in eklektična vizualna podoba. Gledamo kronologijo Maribora, ki pa je odrsko narejena tako, da je hkrati lahko tudi kronologija katerega koli mesta, tudi imaginarnega. Časoskop je kompleksna predstava, ki ponuja toliko, da si jo želiš ogledati znova in znova."

Za igro in animacijo so nagradili Asjo Kahrimanović in Polonco Kores, ki sta prepričali v predstavi Račka, Smrt in tulipan Lutkovnega gledališča Ljubljana. Predstava je odnesla tudi nagrado za najboljšo likovno podobo, za katero je zaslužna Federica Ferrari, ter glasbo, ki jo podpisuje Mitja Vrhovnik Smrekar. Njegova glasba je prepričala tudi v predstavi Ostržek Lutkovnega gledališča Ljubljana in UD Konj. Ostržku je šla tudi posebna nagrada žirije, ki jo je za animacijo Brljava prejel Miha Arh.
Z nagrado za predelavo kompleksnosti teme v enostavno, enovito in duhovito gledališko celoto so nagradili AEIOU gledališče za dojenčke in malčke za predstavo Srce in popek, za izvirno vizualno adaptacijo slikanice pa je nagrajena ustvarjalna ekipa predstave mali modri in mali rumeni v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor.
Dobrodošli lutkovni eksperimenti
Zmagovalce je izbirala mednarodna strokovna žirija v sestavi umetniški direktor britanske organizacije Puppet Animation Scotland Simon Hart, direktorica Slovenskega gledališkega inštituta Mojca Jan Zoran in izredna profesorica za področje scenografije na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Jasna Vastl. Žiranti so z bero zadnjih dveh let zadovoljni. "Posamične predstave med izbranimi kažejo, da je slovensko lutkarstvo, tudi v primerjavi z mednarodnim prostorom, v dobri profesionalni kondiciji, še posebej majhne forme pa vnašajo tudi inovativnost, originalnost in humornost. Novosti in prebojni umetniški momenti se v veliki meri dogajajo v obeh institucijah, ki si drzneta tvegati in v svoj redni program uvrstiti tudi lutkovne eksperimente, pri katerih rezultat ni predvidljiv. Menimo, da je to kvaliteta, ki bi jo bilo potrebno gojiti in morda še razviti tudi v prihodnosti," je žirija zapisala v poročilu.
Na sklepni slovesnosti 8. izdaje bienala lutkovnih ustvarjalcev Slovenije, ki se je odvila v Lutkovnem gledališču Maribor, sta zbrane nagovorila ministrica za kulturo Julijana Bizjak Mlakar in mariborski župan Andrej Fištravec. Podelitvi nagrad je sledila gostujoča predstava Tutu v režiji Marie Raemakers in Roba Logisterja. Mednarodno uveljavljena skupina Lichtbende ustvarja sodobne gledališke predstave s projekcijami laterne magice, predhodnice filmskega projektorja, v kombinaciji z živo odigrano glasbo, s čimer zlepi gledališče, likovno umetnost in glasbo v svojstveno celoto, blizu filmski umetnosti na njenem začetku.
Prerez najboljših lutkovnih predstav zadnjih dveh let
Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije prireja Ustanova lutkovnih ustvarjalcev (ULU). Gre za osrednji lutkovni festival v Sloveniji, ki predstavlja prerez slovenske lutkovne ustvarjalnosti zadnjih dveh let. Letos so med 10. in 13. septembrom predstavili 25 uprizoritev 15 različnih selekcioniranih predstav. Pripravili so še dve razstavi, tri pogovore o predstavah in predavanje z razpravo o vlogi umetnosti v vzgoji otrok. Poleg petintridesetih dogodkov, namenjenih obiskovalcem vseh starosti, je v času festivala potekal seminar pisanja za lutkovno gledališče in o njem, večeri pa so bili namenjeni kreativnemu druženju obiskovalcev festivala. Selektor Uroš Trefalt je v tekmovalni program uvrstil devet predstav, predvsem iz obeh glavnih lutkovnih ustanov v Ljubljani in Mariboru.
Lutkovno gledališče Maribor je s predstavo Časoskop tretjič zapored prejemnik najvišje nagrade (grand prix) za najboljšo uprizoritev bienala. Pred dvema letoma je slavil s Procesom ali Žalostno zgodbo Josefa K., ki jo je prav tako režiral Matija Solce, pred tem pa s predstavo Meso ali Razodetje v režiji Jerneja Lorencija.