Razstava ne predstavlja le kiparstva in arhitekture v Naumburgu, ampak tudi iz drugih središč, ki so likovno cveteli v tistem času. Na fotografiji je Jezus kot sodnik iz okoli leta 1220, sicer iz veličastne katedrale v Strasbourgu. Foto: EPA
Razstava ne predstavlja le kiparstva in arhitekture v Naumburgu, ampak tudi iz drugih središč, ki so likovno cveteli v tistem času. Na fotografiji je Jezus kot sodnik iz okoli leta 1220, sicer iz veličastne katedrale v Strasbourgu. Foto: EPA

Govorimo o Uti, soprogi grofa Eckharta, ki ob svojem možu kamnita stoji v čudovitem gotskem prostoru katedrale v Naumburgu. Kdo bi vedel, kje vse je Walt Disney s svojimi sodelavci dobil navdih za animirane (anti)junake, vendar ena od teh je nedvomno Uta, plemenita, v dolg plašč z ovratnikom odeta plemkinja, ena najbolj prepoznavnih skulptur nemške gotike.

Figura, ki je postavljena ob soproga in v družbo drugih ustanoviteljev stolnice sv. Petra in Pavla je delo t. i. naumburškega mojstra, čigar dela trenutno predstavljajo na razstavi v tem, kakšnih 60 kilometrov od Leipziga oddaljenem mestu. Razstava z naslovom Naumburški mojster - kiparstvo in arhitektura evropskih katedral, bo tam na ogled do 2. novembra, predstavlja pa enega kiparskih in pravzaprav tudi arhitekturnih vrhov nemške gotike.
Prefinjenost francoskih skulptur z več realizma
Naumburški mojster in njegov krog sta sredi 13. stoletja na stari celini uživala izjemen sloves. Mojster se je izšolal verjetno okoli leta 1220 v Reimsu (strokovnjaki ga tja postavljajo že v čas začetka gradnje veličastne katedrale leta 1211) oziroma v kiparskih delavnicah velikih francoskih katedral Ile de France, Šampanje in Pikardije, tam, kjer je gotika doživela prvi razcvet. Kiparja in druge mojstre je zatem pot peljala skozi Mainz v Naumburg in Meissen. V nemške dežele je tako naumburški mojster prinesel slog visoke francoske gotike, vendar v bolj realistični, skoraj podeželski različici.
Najpomembnejše delo njegove delavnice je gotovo kiparska skupina omenjenih ustanoviteljev kora naumburške katedrale iz sredine 13. stoletja. Plemiči so upodobljeni v skoraj naravni velikosti, njihove identitete pa razkrivajo napisi. Figure, ki so izklesane iz enega bloka, niso zares portreti oseb, ki jih predstavljajo - če ne drugega, so bili ti v času nastanka že davno mrtvi - ampak prej psihološki portreti neke idealne predstave teh imenitnežev, kakor so si jih zapomnili ljudje.
Zasnova kora je odmev znamenite St. Chapelle v Parizu, le da tukaj figure apostolov zamenjajo posvetni ljudje. Njihovo izdelavo je dal naročiti bamberški škof Dietrich II. Wettin kot spodbudo k zbiranju darov za gradbena dela.
Tekoča voda prvič upodobljena v kamnu
Pozornosti je vredna tudi korna pregrada, prav tako iz okoli leta 1250, torej pregraja, ki je ločila prezbiterij od ladijskega dela. Na njej je upodobljena skupina Križanja - gotski tip od bolečine zvitega Križanega, Marija in Janez Evangelist. Iz slednjih dveh kar kipita žalost in dramatičnost, ki jo izražata tako spiralasto zasukani telesi kot mimika obrazov. Zgoraj je upodobljen cikel Kristusovega pasijona, med katerimi je zanimiv zlasti prizor Jezus pred Pilatom, na katerem je prvič v kamnu upodobljen motiv tekoče vode.
Razstava v Naumburgu se razprostira na 2.500 kvadratnih metrih in petih krajih v mestu. Umetnost tistega časa predstavljajo poleg plastike še vitraži in druge umetnine, ki prihajajo iz Francije, Nemčije, Poljske, Velike Britanije, Avstrije in ZDA ter ponujajo vpogled v kulturno in umetniško izmenjavo v srednjeveški Evropi. Razstavo so odprli pod častnim pokroviteljstvom nemške kanclerke Angele Merkel in francoskega predsednika Nicolasa Sarkozyja, na njej pa pričakujejo 150.000 obiskovalcev.