Takoj na vhodu obiskovalca pozdravi inštalacija Forever Bicycles iz leta 2015, orjaška skulptura iz 950 koles iz nerjavečega jekla. Foto: AP
Takoj na vhodu obiskovalca pozdravi inštalacija Forever Bicycles iz leta 2015, orjaška skulptura iz 950 koles iz nerjavečega jekla. Foto: AP
Aj Vejvej je znan kot oster kritik kitajske vlade. Kitajska policija ga je aprila 2011 aretirala na letališču v Pekingu, od koder se je odpravljal v Hongkong. Po treh mesecih priprtja so ga izpustili brez obtožnice, so ga pa obtožili utaje davkov in mu zaplenili 2,4 milijona dolarjev ter mu prepovedali izhod iz države. Foto: AP
Aj Vejvej je znan kot oster kritik kitajske vlade. Kitajska policija ga je aprila 2011 aretirala na letališču v Pekingu, od koder se je odpravljal v Hongkong. Po treh mesecih priprtja so ga izpustili brez obtožnice, so ga pa obtožili utaje davkov in mu zaplenili 2,4 milijona dolarjev ter mu prepovedali izhod iz države. Foto: AP

Svetovno znani umetnik, ki je bil Kitajsko prisiljen zapustiti leta 2015, je prvih nekaj let preživel v Nemčiji in nato v Angliji; pred dvema letoma je svojo stalno rezidenco preselil na Portugalsko, kar se je izkazalo za najboljšo odločitev. "Nobenih načrtov nimam, da bi se kam premaknil. Glede Portugalske imam sijajen občutek," je povedal na novinarski konferenci dan pred petkovim odprtjem razstave.

Opuščena vrvarna živi kot razstavni prostor
Za primerjavo: ko je Aj Vejvej leta 2018 razstavljal v São Paulu, je imel na razpolago enkrat več razstavne površine kot trenutno v Lizboni, pa je zdaj kljub temu na ogled postavil še enkrat toliko del. Razstava Zanos je prostor našla v dolgi, nizki hali ob morski obali, kjer je od 18. stoletja naprej obratovala vrvarna; zdaj živi kot razstavni prostor Cordoaria Nacional.

V izboru 85 del, ki jih je postavil na ogled, je nekaj njegovih slavnih eksponatov iz preteklosti, pa tudi več novih umetnin, ki so nastale na Portugalskem. Takoj na vhodu obiskovalca pozdravi inštalacija Forever Bicycles iz leta 2015, orjaška skulptura iz 950 koles iz nerjavečega jekla. Prav tako je na ogled Ajev slavni napihljivi rešilni čoln, v katerem so natrpane človeške figure in ki je jasna referenca na begunsko krizo.

Umetnik je v letih, odkar se Evropa spoprijema z begunsko krizo, kritiko preusmeril proti Zahodu. Instalacija, ki jo je naslovil Zakon popotovanja, je posvečena na tisoče ljudem, ki so utonili med begom čez Sredozemsko morje. Foto: AP
Umetnik je v letih, odkar se Evropa spoprijema z begunsko krizo, kritiko preusmeril proti Zahodu. Instalacija, ki jo je naslovil Zakon popotovanja, je posvečena na tisoče ljudem, ki so utonili med begom čez Sredozemsko morje. Foto: AP
"Nimam domovine, ker me Kitajska zavrača, odkar sem se rodil. Kdor pozna svoj cilj, ni več begunec. Jaz sem begunec," je izjavil leta 2019, ko je zapustil Nemčijo. "Nemčija ni odprta družba. To je družba, ki želi biti odprta, predvsem pa se želi zaščititi. Nemška kultura je tako močna, da resnično ne more sprejeti drugih idej in argumentov." Foto: EPA

Čeprav Aj razstavlja številne že znane inštalacije, videodela, fotografije in skulpture, pa opozarja, da se večina teh del "nikoli ni spoznala med seboj", da so torej zdaj prvič vsa razstavljena na enem mestu.

Gotovo se še spomnite: Aja so leta 2011 na pekinškem letališču prijele kitajske oblasti in ga nato brez kakršne koli utemeljitve v priporu zadrževale 81 dni; to je bil del obširnejše akcije, ki naj bi zadušila disidentsko aktivnost. Ko je svoj potni list dobil nazaj, se je umetnik preselil v Evropo.

Poklon portugalski rokodelski tradiciji
Na svojih potovanjih po Portugalski je obiskoval številne tradicionalne manufakture, ki še vedno delajo po starih metodah in z materiali, kot so marmor, ročno poslikane keramične ploščice, plutovina in tekstili. Ko je začel eksperimentirati s temi novimi elementi, so nastali avtoportretni kip iz plutovine, izrezan zemljevid sveta iz tekstila, 40-metrska preproga in cilinder iz marmorja, ki je visok skoraj dva metra.

V enem od bolj odmevnih projektov je izdelal glave podgane, vola, tigra, zajca, zmaja, kače, konja, ovna, opice, petelina, psa in prašiča ter jim dodal podstavke. Pri tem se je zgledoval - sledil je sedmim ohranjenim izvirnikom, pet glav je zasnoval na novo - pri manjših glavah kitajskega horoskopa iz 18. stoletja, ki sta jih jezuita iz Evrope izdelala za dvor dinastije Čianlong in ki so nekdaj krasile vodnjak v stari poletni rezidenci v Pekingu. Vodnjak so leta 1860 poškodovale francoske in britanske čete. Foto: AP
V enem od bolj odmevnih projektov je izdelal glave podgane, vola, tigra, zajca, zmaja, kače, konja, ovna, opice, petelina, psa in prašiča ter jim dodal podstavke. Pri tem se je zgledoval - sledil je sedmim ohranjenim izvirnikom, pet glav je zasnoval na novo - pri manjših glavah kitajskega horoskopa iz 18. stoletja, ki sta jih jezuita iz Evrope izdelala za dvor dinastije Čianlong in ki so nekdaj krasile vodnjak v stari poletni rezidenci v Pekingu. Vodnjak so leta 1860 poškodovale francoske in britanske čete. Foto: AP

Po duši Mediteranec
Kurator razstave, Brazilec Marcello Dantas, se je na tiskovni konferenci spominjal tudi tega, da je Aj na Portugalskem prvič pristal nekega dne v letu 2019, ob osmih zjutraj. Do poldneva je že kupil hišo blizu mesteca Montemor-o-Novo, približno sto kilometrov jugovzhodno od Lizbone. "Odločitve vedno sprejemam na podlagi svojega instinkta," o tem pove umetnik. "Tukaj se počutim udobno. Verjetno je bila to najboljša odločitev, kar sem jih kdaj sprejel." Na Pirenejskem polotoku mu je všeč relativno počasen tempo življenja, ljudje, ki se mu zdijo "zelo odprti", hrana "zelo sprejemljiva" in izobilje sonca.

Obdobje omejenega gibanja in vsesplošnega zaprtja zaradi epidemije se je zanj izkazalo za "zelo produktiven čas". V zadnjem letu je poleg vseh novih umetnin posnel tudi tri dolgometražne filme. Še pred koncem tega leta bo izdal novo knjigo ter odprl še eno razstavo, tokrat v Portu.