Jan Hajn, Brez naslova, 1962. Foto: Galerija Photon/Jan Hajn
Jan Hajn, Brez naslova, 1962. Foto: Galerija Photon/Jan Hajn

Razstava češke povojne avantgardne fotografije Poezija vsakdana predstavlja umetnike, ki so privzeli Bauhausove eksperimentalne tehnike izpred druge svetovne vojne.

Foto: Galerija Photon/Jaroslav Vávra
Foto: Galerija Photon/Jaroslav Vávra

Vpliva onkraj nacionalnih meja
Ena prvih povojnih fotografskih skupin na Češkem je bila skupina Dofo iz Olomouca, ki je delovala med letoma 1958 in 1975. Vpliv članov skupine se je zaradi njihove ambicioznosti, pomembnosti in kakovosti širil prek nacionalnih meja in prispeval k širši evropski umetniški sceni.

Na ogled so fotografije, ki jih podpisujejo Jan Kubiček, Emila Medkova, Vilem Reichman, Čestmir Kratky, Jan Pikous, Ladislav Postupa, Antonin Gribovsky, Jan Hajn, Rupert Kytka, Jaromir Kohoutek, Ivo Preček, Vojtech Sapara, Bela Kolarova in Jaroslav Vavra. Kot so zapisali v Galeriji Photon, tokratna razstava o smernicah na področju češke avtorske fotografije v 60. letih prejšnjega stoletja predstavlja tudi nekaj pomembnih predhodnikov in spremljevalcev te skupine.

Ladislav Postupa, Roža. Foto: Galerija Photon/Ladislav Postupa
Ladislav Postupa, Roža. Foto: Galerija Photon/Ladislav Postupa

Poudarjena izvirnost vizije in domiselna razlaga resničnosti
Kuratorica Štepanka Bieleszova je ob razstavi zapisala, da medtem ko je druga svetovna vojna vidno vplivala na vsa družbena področja in tako napovedala svetovni razvoj fotografskega novinarstva, reportaž in dokumentarne fotografije, je fotografija prevzela vlogo informacijskega medija. Ko so na Češkem nastopile nove politične razmere – nestrpni politični sistem pod taktirko komunistične partije –, so fotografije pogosto odražale načrtovana priporočila in socialni realizem, posledično pa je politika pogosto ogrožala estetsko vrednost fotografije.

Foto: Galerija Photon/Antonín Gribovský
Foto: Galerija Photon/Antonín Gribovský

Nadrealizem, strukturalizem, konkretna in optična umetnost
V primerjavi s svobodno in eksperimentalno fotografijo medvojnega obdobja so sprva običajne vsakdanje teme, žanre in posnetke začeli v 50. letih prejšnjega stoletja postopno opuščati. Po besedah kuratorke je bila ena prvih povojnih fotografskih skupin na Češkem torej skupina Dofo, ki so jo sestavljali ljubitelji, ki so opravljali fizična in tehnična dela v tovarnah in proizvodnih obratih. Komunističnemu režimu so se zdeli ideološko sprejemljivi, saj so dofovci poudarjali izvirnost vizije in domiselno razlago resničnosti glede na fotografov notranji občutek.

Mednarodnost živahnega gibanja
Po besedah Štepanke Bieleszove je skupina uporabljala številne Bauhausove predvojne eksperimentalne tehnike, fotografije pa so kot izrazne, strukturne in pogosto halucinantne podobe odražale subjektivne občutke ustvarjalcev. Gibanje je bilo mednarodno in je vključevalo fotografe iz Nemčije, Japonske, Švedske in ZDA. Sredi 60. let prejšnjega stoletja so napredna gibanja, eksperimenti in relativna odprtost na Češkoslovaškem ustvarili živahno kulturno sceno, a jo je sovjetska invazija nasilno končala leta 1968.

Razstava Poezija vsakdana je v Galeriji Photon na ogled do 16. oktobra.

Poezija vsakdana: češka avantgardna fotografija