Zora Plešnar, Odsev 20, 1978–1980, črno-bela fotografija na papirju. Foto: Marko Tušek/UGM
Zora Plešnar, Odsev 20, 1978–1980, črno-bela fotografija na papirju. Foto: Marko Tušek/UGM

Na postavitvi je predstavljen izbor del, ki so leta 2019 sestavljala retrospektivo del fotografinje v UGM-u, oziroma 50 fotografij iz zbirke mariborske galerije po izboru kustosinje Andreje Borin, ki je za postavitev v Pilonovi galeriji poskrbela v sodelovanju s Simono Šuc.

Sorodna novica Umrla fotografinja Zora Plešnar, ki je zaznamovala zgodovino slovenske fotografije

Ko so bile fotografinje še redkost
Leta 1925 rojena Zora Plešnar je bila najvidnejša slovenska fotografinja 70. in 80. let prejšnjega stoletja. Njena umetniška pot se je začela ob vključitvi v mariborski Fotoklub, ki je bil v 60. in 70. letih eden najuspešnejših fotoklubov v tedanji Jugoslaviji.

Dve leti pozneje je bila edina ženska, ki je sodelovala na prelomni razstavi fotografske skupine Mariborski krog. Prizadevala si je za avantgardni modernizem in uveljavila vrsto novosti tako v tehničnem kot tudi v izraznem smislu.

Tri desetletja črno-belih ciklov
Slovensko fotografijo je skozi tri desetletja trajajoče delovanje obogatila z odličnimi črno-belimi cikli. V svojem ustvarjanju se je največ posvečala pokrajini in portretom. Njene fotografske podobe pokrajin so pogosto povzdignjene v nadrealno, prividno, imaginarno in sanjsko. "Realni tukaj in zdaj njenih odsevov, oblakov, hribov ali mesta v nastajanju je univerzalen in brezčasen, v dotiku s sanjsko razsežnostjo, ki prosto prehaja med zunanjo podobo in notranjim doživljanjem," so zapisali v ajdovski galeriji.

Zora Plešnar, Na ulici II, 1978, črno-bela fotografija na papirju. Foto: Marko Tušek/UGM
Zora Plešnar, Na ulici II, 1978, črno-bela fotografija na papirju. Foto: Marko Tušek/UGM

Tudi odlična portretistka
Zora Plešnar se je posvečala tudi portretom, pri katerih se je v polnosti izrazil njen mili značaj in naklonjenost do otrok. Cikel Otroštvo s svojo neposrednostjo in pristnostjo tako predstavlja vrh njene portretne fotografije.

Postavitev v Pilonovi galeriji je pospremil izčrpen katalog z uvodno besedo direktorice UGM-a Brede Kolar Sluga, kustosinja Andreja Borin pa je obdelala posamezne cikle avtoričinih del. Ob razstavi je izšla tudi zgibanka z besedilom kustosinje in reprodukcijami razstavljenih del, ki jo je oblikoval Primož Brecelj.

Razstava Zora Plešnar. Retrospektiva. Izbor del je v Pilonovi galeriji na ogled do 2. maja.