Kot je zapisala strokovna komisija za podelitev Borštnikovega prstana, jo odlikujejo igralska predanost, vrhunskost in unikatnost. Foto: Luka Kaše/arhiv SMG
Kot je zapisala strokovna komisija za podelitev Borštnikovega prstana, jo odlikujejo igralska predanost, vrhunskost in unikatnost. Foto: Luka Kaše/arhiv SMG

Nadeli ji ga bodo na sklepni slovesnosti 54. Festivala Borštnikovo srečanje, ki bo v Mariboru potekalo od 14. do 27. oktobra.

V Ujetnikih svobode. Foto: SMG
V Ujetnikih svobode. Foto: SMG

Gledališka in filmska igralka Marinka Štern se je rodila 19. maja 1947 na Jezerskem. Leta 1975 je diplomirala na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) v Ljubljani in se zaposlila v Slovenskem mladinskem gledališču. Občasno je ustvarjala tudi v drugih slovenskih institucionalnih in neinstitucionalnih gledališčih – med drugim v Pekarni, EG Glej, Koreodrami, PG Kranj, Café teater, Bunkerju in MG Ptuj –, nastopila pa je tudi v televizijskih in radijskih produkcijah.

"Vesela, srečna sem, drugega trenutno ne znam povedati," je dobitnica prstana dejala v prvi izjavi za medije ob današnji razglasitvi njenega imena.

Po končanem študiju se je igralka zaposlila v Slovenskem mladinskem gledališču. Foto: Festival Tinta
Po končanem študiju se je igralka zaposlila v Slovenskem mladinskem gledališču. Foto: Festival Tinta

V SMG-ju je ustvarila več kot 80 vlog, med katerimi je marsikatera zaradi njene igralske prezence ostala nepozabna. V sedemdesetih letih je upodobila predvsem več likov, namenjenih otroškemu in mladinskemu občinstvu, osemdeseta leta pa sta njeno delo med drugim zaznamovali še danes kultni predstavi Ljubiše Ristića Peržani in Missa in a minor. Omeniti velja še Ujetnike svobode, Šeherezado, Odiseja in sina ali Svet in dom, Susn, Nalogo, Fragile!, Eno in drugo, Zločin in kazen.

Med obsežnim nizom vlog, ki jih je ustvarila, velja omeniti Arkadine v Utvi režiserja Tomija Janežiča, Budilke v Snu zelenjavne noči Svetlane Makarovič in Dušana Jovanovića ter Pie v Zločinu na Kozjem otoku v režiji Paola Magellija. Za igro v Jaslicah v režiji Vinka Möderndorferja je leta 1981 prejela Borštnikovo diplomo, leta 1993 si je s kolegicami v kvartetu štirih Susn delila Borštnikovo nagrado za posebne dosežke, leta 2006 pa je dobila Borštnikovo nagrado za igro za vlogo Inse Breydenbach v predstavi Ena in druga. "Dobra vloga hitro nastane, če je dober tekst. Ker tam že v osnovi vse funkcionira," je dejala.

Dobra vloga hitro nastane, če je dober tekst. Ker tam že v osnovi vse funkcionira

Marinka Štern

Med novejšimi vlogami so v predstavah Lalala Mateja Filipčiča in Jane Pavlič, Portreti Vita Tauferja in Kje sem ostala Nine Šorak in Urše Adamič. Slednjo ima za eno svojih najljubših vlog, saj se ukvarja z družbeno aktualnim problemom demenco. V zadnjem obdobju je jo poznamo predvsem z malih zaslonov.

Igralka je sodelovala z najvidnejšimi režiserji slovenskega prostora, kot so Dušan Jovanović, Janez Pipan, Vito Taufer, Matjaž Pograjc, Eduard Miler, Tomaž Pandur, Tomi Janežič, Diego de Brea, Jernej Lorenci in Matjaž Farič.

Prstan si bo Marinka Štern nadela 27. oktobra na zaključni slovesnosti Festivala Borštnikovo srečanje. Foto: Goran Bertok/ iz arhiva SMG
Prstan si bo Marinka Štern nadela 27. oktobra na zaključni slovesnosti Festivala Borštnikovo srečanje. Foto: Goran Bertok/ iz arhiva SMG

Igralka, ki povezuje nepovezljivo
Kot je zapisala strokovna komisija za podelitev Borštnikovega prstana, je Marinka Štern "suverena igralka, ki je vedno pripravljena iz neznanega narediti znano, povezati nepovezljivo, predvsem pa z natančno igralsko prezenco začarati in včasih kar uročiti gledalke in gledalce".

"Gledališču pripada do popolnosti. Kdor jo pozna, ve, da ne bo zamudila nobene gledališke vaje, da svoje delo postavlja pred vse. Kadar ima pred seboj vlogo, se je loti odločno in študiozno, poišče vzporednice v resničnem življenju. Za enigmatičen monolog z minimalnimi avtorjevimi napotki, kot ga je mojstrsko ustvarila v Achternbuschevi Susn, študira paciente v psihiatrični kliniki ali zapornice v zaporu in zmodelira svojo vlogo kot kiparka svojo skulpturo, do zadnjih podrobnosti," še piše komisija.

V predstavi Zločin in kazen. Foto: Žiga Koritnik/ arhiv SMG
V predstavi Zločin in kazen. Foto: Žiga Koritnik/ arhiv SMG

Festival Borštnikovo srečanje se bo začel z mednarodno konferenco o razvoju novih občinstev Prečiti meje, s katero letos nadgrajujeta lani uvedena nova programska sklopa Mlado in Študentsko gledališče. Jedro festivala ostaja izbor uprizoritev pretekle gledališke sezone v Sloveniji, ki se potegujejo za festivalske nagrade.

Sorodna novica Katere predstave so v igri za Borštnikove lovorike?

Selektor tekmovalnega programa Matjaž Zupančič je izbral 12 naslovov. Skupno bo v 14 dneh po napovedih umetniškega direktorja Aleša Novaka na ogled 42 gledaliških uprizoritev, kar predstavlja enega največjih festivalskih obsegov doslej. To je omogočilo povišanje finančnih prilivov, tako od obeh ustanoviteljev, ministrstva za kulturo in Mestne občine Maribor, kot iz drugih virov, s čimer znaša letošnji proračun festivala okoli milijon evrov.

V želji, da bi pritegnili čim več občinstva, so pridobili tudi nova prizorišča. "Naša želja je, da bi mesto v teh dveh tednih živelo z našim festivalom," pravi Novak.

Iz tujine je med drugim predstava ob slavnostnem odprtju festivala, ki bo 18. oktobra. To je Poroka britanskega kolektiva Gecko Amita Lahava. Ob tej priložnosti bodo odprli tudi razstavo Portreti Primoža Korošca s fotografijami prejemnic in prejemnikov Borštnikovega prstana.

Dobitnica Borštnikovega prstana je Marinka Štern
Gostja v Odmevih: Marinka Štern