Prva dama performansa Marina Abramović je že več desetletij obsedena z Mario Callas oziroma z drame polnim življenjem te operne dive, ki ji je zdaj posvetila multimedijski umetniški projekt, naslovljen 7 smrti Marie Callas (7 Deaths of Maria Callas).

Maria Callas se je rodila v New Yorku grškim priseljencem kot Maria Kalogeropulos. Foto: IMDb
Maria Callas se je rodila v New Yorku grškim priseljencem kot Maria Kalogeropulos. Foto: IMDb

Glasbeno-gledališko stvaritev, ki združuje elemente videa in performansa, sestavlja sedem slavnih arij, povezanih s slavno sopranistko. Glasbo za projekt je zložil srbski skladatelj Marko Nikodijević, poleg Abramovićeve pa v njem nastopa tudi hollywoodski igralec Willem Dafoe. Soavtor scenarija je Petter Skavlan, dirigira Joel Gamzou, kostume pa je ustvaril Riccardo Tisci za znamko Burberry.

Krstna uprizoritev predstave je bila 1. septembra v bavarski državni operi v Münchnu, od 5. septembra pa bo posnetek brezplačno na voljo na več platformah, vključno s spletno stranjo omenjene operne hiše. Premiera je bila prvotno načrtovana za 11. april, vendar je bila zamaknjena zaradi pandemije in namesto 3200 je v dvorani sedelo zgolj 200 gledalcev. Abramovićeva bo tudi šla v samoizolacijo pred naslednjimi štirimi ponovitvami v Münchnu, uprizoritve v Atenah, Berlinu, Firencah in Parizu pa so še zmeraj pod vprašajem.

Žensko telo kot hkratni vir moči in bolečine
Leta 1946 v Beogradu rojena Marina Abramović se v projektu osredotoča na žensko telo ‒ predvsem na svoje lastno, ki ga obravnava kot vir moči in bolečine. Maria Callas (1923‒1977) je sredi 20. stoletja postala eden najbolj znanih glasov na svetu, a so bili dogodki v njenem življenju deležni skoraj enake pozornosti kot njena nadarjenost.

Sedmerica znamenitih prizorov smrti
Abramovićeva v 7 smrtih Marie Callas poustvarja sedem znamenitih prizorov smrti iz najpomembnejših vlog Callasove: Addio del passato iz La Traviate, Vissi d'arte iz Tosce, Ave Maria iz Otella, Un bel dì vedremo iz Madame Butterfly, Habanera iz Carmen, Il dolce suono iz Lucie di Lammermoor in Casta Diva iz Norme.

Vsako izmed scen spremlja kratki film, ki ga predvajajo na odru, v vsakem izmed njih pa Dafoe v vlogi ljubimca ubije Abramovićevo. Delo tako na oder prinaša tragične usode opernih likov Callasove kot tudi tragičnost njene lastne življenjske zgodbo. V predstavi ne manjka elementov, značilnih za umetničine performanse, kot so noži, kače ali ogenj.

Četrt stoletja tleča želja po poklonu operni divi
Marina Abramović je v svojih spominih Walk Through Walls (2016) zapisala: "Že 25 let želim ustvariti delo, posvečeno življenju in umetnosti Marie Callas. Prebrala sem vse biografije o njej, poslušala njen izjemni glas in gledala na film ujete posnetke njenih nastopov. Tako kot jaz je bila strelec po horoskopu, vselej me je navduševala njena osebnost, njeno življenje ‒ in njena smrt. Tako kot mnogi liki, ki jih je upodobila na odru, je tudi ona umrla zaradi ljubezni. Umrla je zaradi zlomljenega srca."