Letošnji prejemnik Borštnikovega prstana, najvišjega priznanja za življenjsko delo na področju igralske ustvarjalnosti, je Peter Boštjančič, igralec v Drami SNG-ja Maribor. Foto: BoBo
Letošnji prejemnik Borštnikovega prstana, najvišjega priznanja za življenjsko delo na področju igralske ustvarjalnosti, je Peter Boštjančič, igralec v Drami SNG-ja Maribor. Foto: BoBo

Petru Boštjančiču so nocoj podelili Borštnikov prstan in uprizorili predstavo Plameneča voda v izvedbi baleta HNK Ivana pl. Zajca z Reke. Nocojšnja prireditev v Veliki dvorani SNG-ja Maribor je bila torej zadnji dogodek letošnjega 55. festivala Borštnikovo srečanje, sporočajo organizatorji.

Gledališče "drži zrcalo življenju"
Dolgoletnemu članu igralskega ansambla Drame SNG-ja Maribor Petru Boštjančiču je prstan izročil igralec Peter Ternovšek, ki je dobil to nagrado leta 2006, na odru pa so mu namesto preostalih aktualnih Borštnikovih nagrajencev zaploskali sodelavci mariborske Drame. Boštjančič je s solzami v očeh priznal, da takšnega poklona ni pričakoval, v zahvalnem govoru pa je poudaril pomembno vlogo gledališča, ki da "drži zrcalo življenju".

Mariborski igralec je že več kot 20 let član mariborskega gledališča, predtem je igral v celjskem, sodeloval pa je tudi z drugimi gledališči. Foto: BoBo
Mariborski igralec je že več kot 20 let član mariborskega gledališča, predtem je igral v celjskem, sodeloval pa je tudi z drugimi gledališči. Foto: BoBo

Pojasnil je, mu je še vedno najljubša vloga Hamleta, ki ga je igral pred 40 leti, in ob tem je spomnil na prizor, ko Hamlet uporabi igralce za past za svojega strica. "In kaj se zgodi? Kralj odreagira. Tisti kanček vesti se mu zbudi. Preko teatra Hamlet ugotovi, da je stric morilec. Torej je teater tisti, ki vzbudi v nas tista najgloblja doživljanja, ki so del naše psihe, naše zavesti, naše podzavesti, in to je ta fenomen teatra," je povedal in optimistično dodal: "Gledališče ne bo umrlo, dokler bo človek. To je duhovna hrana, ki jo človek potrebuje."

"Festival je bil dobro pripravljen na izvedbo v teh zahtevnih okoliščinah, ohranjali smo visoko stopnjo prilagodljivosti in imeli pripravljenih več scenarijev," je ob oznanitvi spremembe izvedbe sporočil umetniški direktor Aleš Novak. "Zaradi skokovitega porasta okužb, ki so zašle tudi v umetniške ansamble in ekipe, so se začele vrstiti odpovedi predstav v jedrnem delu programa, tudi v tekmovalnem izboru. Pomemben del slovenskih gledališč z današnjim dnevom ustavlja svoje javno delovanje in pričakujemo lahko, da se bo to v prihodnjih dneh zgodilo tudi v podravski statistični regiji. Nadaljevanje izvajanja programa v takih okoliščinah bi bilo povezano s številnimi tveganji, hkrati pa bi zaradi odpovedi nekaterih predstav porajalo tudi dileme o verodostojnosti letošnjih festivalskih nagrad. Kljub naši zavezanosti in odločnim prizadevanjem za izvedbo festivala v zahtevnih okoliščinah smo bili primorani sprejeti resnično težko odločitev in izvedbo tekmovalnega dela festivala preložiti na prihodnje leto. Delimo skupno usodo slovenskih gledališč in skupaj bomo počakali, da epidemija izgubi svojo paralitično moč. Želimo si, da bi ta prekinitev trajala le kratko in da bo učinkovita, zdaj je treba poskrbeti za najranljivejše."

Otvoritvena predstava Plameneča voda v izvedbi Hrvaškega narodnega gledališča Ivana pl. Zajca z Reke je nastala kot projekt Evropske prestolnice kulture Reka 2020. Foto: HNK Rijeka
Otvoritvena predstava Plameneča voda v izvedbi Hrvaškega narodnega gledališča Ivana pl. Zajca z Reke je nastala kot projekt Evropske prestolnice kulture Reka 2020. Foto: HNK Rijeka

Na nocojšnji prireditvi je zbrane nagovorila državna sekretarka na ministrstvu za kulturo Ignacija Fridl Jarc. "Ko nas odnosa do drugega in drugačnega v prihodnjih dneh gledališka umetnost ne bo mogla učiti neposredno z odra, naj nas s svojim poslanstvom nagovarja posredno. Z veličino našega sočutja do vseh bolnih in tistih, ki se zanje vsak dan borijo, z odprtostjo do ljudi, ki nas v teh trenutkih potrebujejo ob sebi, z lepoto misli, ki jih bomo namenili drug drugemu," je dejala.

Program je že pred prestavitvijo dogajanja zahteval nekaj sprememb in tako ga je nocoj namesto uprizoritve Soul Chain koreografinje Sharon Eyal v izvedbi nemške skupine Tanzmainz (ta je bila iz epidemioloških razlogov primorana odpovedati svoje gostovanje v Bratislavi in Mariboru) odprla Plameneča voda (Burning Water) v produkciji Hrvaškega narodnega gledališča Ivana pl. Zajca z Reke. Predstava v koreografiji grškega koreografa Andonisa Foniadakisa je nastala v okviru programa Evropska prestolnica kulture (EPK) Reka 2020.

Borštnikovo srečanje se umešča v širši evropski prostor, poudarja umetniški direktor festivala Aleš Novak. Foto: BoBo
Borštnikovo srečanje se umešča v širši evropski prostor, poudarja umetniški direktor festivala Aleš Novak. Foto: BoBo

Maribor je gledališko obarvan že od ponedeljka, ko se je uvodni del festivala začel s programskima sklopoma Mlado in Študentsko gledališče, ki so ju uvedli pred dvema letoma. Z današnjim slovesnim odprtjem pa se bo nadaljeval v formatu kot vrsto let poprej, seveda če bodo to dopuščale epidemiološke razmere v državi.

V prihodnjih dneh bi se morale zvrstiti predstave v tekmovalnem in spremljevalnem programu, konec prihodnjega tedna pa bi festival končala podelitev nagrad.

Jedro festivala je sicer še vedno tekmovalni program z izborom del slovenske gledališke produkcije v pretekli sezoni. Na fotografiji štiri od predstav tekmovalnega programa: Alice v postelji, Sin, Gejm in Očiščenje. Foto: SNG Drama Ljubljana, Mini teater, SLG Celje, SMG
Jedro festivala je sicer še vedno tekmovalni program z izborom del slovenske gledališke produkcije v pretekli sezoni. Na fotografiji štiri od predstav tekmovalnega programa: Alice v postelji, Sin, Gejm in Očiščenje. Foto: SNG Drama Ljubljana, Mini teater, SLG Celje, SMG

Tekmovalni program ostaja tudi jedro festivala. Za festivalske nagrade se bo torej drugo leto potegovalo devet uprizoritev, ki jih je izbral selektor Rok Bozovičar. Strokovno žirijo, ki jih bo ocenjevala, sestavljajo umetniški direktor mednarodnega gledališkega festivala Bitef Ivan Medenica, režiserja Haris Pasović in Norbert Rakowski, teatrologinja Barbara Orel in dramaturginja Vilma Štritof.

Zaključek Borštnikovega srečanja
Tekmovalni program Borštnikovega srečanja (po zaporedju datumov premier)

Katarina Morano, Žiga Divjak: Sedem dni. Režija Žiga Divjak. Mestno gledališče ljubljansko, premiera 19. september 2019.

Avtorski projekt po delih Rudija Šeliga: Izobčenke. Režija Mirjana Medojević. SNG Drama Ljubljana, premiera 27. september 2019.

Dane Zajc: Grmače. Režija Nina Rajić Kranjac. Drama SNG Maribor, koprodukcija Konservatorij za glasbo in balet Maribor, premiera 27. september 2019.

Henrik Ibsen: Strahovi. Režija Igor Vuk Torbica. Prešernovo gledališče Kranj, premiera 10. oktober 2019.

Susan Sontag: Alice v postelji. Režija Dorian Šilec Petek. SNG Drama Ljubljana, premiera 8. november 2019.

Po motivih Marka Breclja in Marka Mlačnika: Biokozmizem::Izreka. Režija Dragan Živadinov. Zavod Delak, premiera 26. november 2019.

Gledališko potovanje po motivih Modre ptice Mauricea Maeterlincka: Sedem vprašanj o sreči. Režija Tomi Janežič. Lutkovno gledališče Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče, premiera 10. januar 2020.

Florian Zeller: Sin. Režija Eduard Miler. Mini teater, premiera 18. januar 2020.

Sofi Oksanen: Očiščenje. Režija Jari Juutinen. Slovensko ljudsko gledališče Celje in sadsongskomplex:fi, premiera 21. februar 2020.

Avtorski projekt Gejm. Režija Žiga Divjak. Slovensko mladinsko gledališče in Maska Ljubljana, premiera 10. junij 2020.

Petru Boštjančiču bodo podelili Borštnikov prstan
Borštnikov prstan gre Petru Boštjančiču
Začetek Borštnikovega srečanja