Lani je 1. avgusta slavil Wout van Aert, ki je po dveh tretjih mestih naredil zmagoviti korak k slavju v Sieni. Zatem je slavil tudi na prvem
Lani je 1. avgusta slavil Wout van Aert, ki je po dveh tretjih mestih naredil zmagoviti korak k slavju v Sieni. Zatem je slavil tudi na prvem "spomeniku" sezone Milano–Sanremo, s čimer je ponovil dvojček zmag Juliana Alaphilippa iz 2019. Foto: Twitter Jumbo Visma

Lani se je v peklenski vročini pri 40 stopinjah v senci ravno v Toskani 1. avgusta nadaljevala pokoronska sezona svetovne serije. Pandemija še ohranja omejitve – drugič zaporedoma brez gledalcev in navijačev, ki so se v 15 letih tako zaljubili v makadamski spektakel cest vinske pokrajine Chianti, zaradi česar ni dvoma, katera enodnevna dirka je ob petih klasičnih kolesarskih spomenikih najpomembnejša v cestni kolesarski sezoni.

"Emirati" bodo dirkali za dva kapetana: italijanski prvak Davide Formolo je bil lani drugi, pol minute za Van Aertom, visoko pa po zmagi na UAE Touru želi tudi sproščeni Pogačar, četudi bo očitno ostal brez njemu tako ljubega dežja. Foto: RCS Sport
Za Mateja Mohoriča sta glavni italijanski spomladanski klasiki Strade Bianche in spomenik Milano–Sanremo (20. marca) osrednja cilja prvega dela sezone. Foto: Team Bahrain Victorious
Za Mateja Mohoriča sta glavni italijanski spomladanski klasiki Strade Bianche in spomenik Milano–Sanremo (20. marca) osrednja cilja prvega dela sezone. Foto: Team Bahrain Victorious

Pogačar in Mohorič v širšem krogu favoritov
A zadnje dni se je gledala predvsem vremenska napoved - navijači in tekmovalci, ki imajo raje blato kot prah, navijajo za dež. Za petek je napovedano izmenjavanje dežja in sonca ter 4 mm padavin, kar naj bi spralo prah in za sončno soboto prihranilo nekaj luž.

Blatni prizori iz leta 2018, ko je slavil Tiesj Benoot ali pa iz 7. etape Gira 2010, ko je Cadel Evans unovčil znanje iz gorskega kolesarstva, naj se tako ne bi popolnoma ponovili. Zato pa bo tokrat pomemben dejavnik veter: na določenih odsekih v prsi ali s strani, na drugih pa od zadaj, kar bo voda na mlin napadalcev.

Najboljši izid: 4. mesto Kocjana iz 2011
Na Strade Bianche 2021 bo štartalo pet od sedmih Slovencev svetovne serije, pri čemer bosta šla zmagovalec uvodne dirke svetovne serije Tadej Pogačar in Matej Mohorič na štart kot kandidata za vrh, saj sta sokapetana ekip UAE Emirates in Bahrain Victorious in sta bila lani v peklenski pripeki 13. in 19., predlani Pogačar ob debiju 30., leta 2018 v blatu pa Mohorič 11. Jan Polanc bo zvesti Pogačarjev pomočnik, medtem ko bo Mohorič računal na podporo dveh rojakov Jana Tratnika in Domna Novaka. Najboljši slovenski dosežek sega v leto 2011, ko je bil Jure Kocjan četrti.

Mimo vinogradov in oljk v osrčju Toskane, pri čemer se tretjina prevozi po makadamu. Najprivlačnejša novejša dirka se dogaja od štarta v Sieni do cilja na slikovitem srednjeveškem trgu del Campo, kamor zmagovalec vedno pride sam. Foto: RCS Sport
Mimo vinogradov in oljk v osrčju Toskane, pri čemer se tretjina prevozi po makadamu. Najprivlačnejša novejša dirka se dogaja od štarta v Sieni do cilja na slikovitem srednjeveškem trgu del Campo, kamor zmagovalec vedno pride sam. Foto: RCS Sport

Dirka za kolesarje, ki zabavajo
Zasedba na 15. izvedbi Belih cest je izredno močna. Na vrh meri na štartu sezone razgirani Bauke Mollema (Trek Segafredo), znova bo noge pretegnil Egan Bernal, pri čemer bo močan adut Ineosa mladi Britanec Tom Pidcock, zadnji korak k zmagi si želi Jakob Fuglsang (Astana). Potem je tu par nekdanjih zmagovalcev Michal Kwiatkowski (Ineos Grenadiers) in Zdenek Štybar (Deceuninck QuickStep), ki vedno končata med najboljšimi.

Zadnja dva prvaka Alaphilippe in van Aert
Ravno zadnja dva prvaka Belih cest sta med najbolj izpostavljenimi favoriti. Svetovni prvak Julian Alaphilippe je prav vsak dan dirkanja v novi sezoni skrbel za šov, pri čemer je z napadi znal omogočiti zmage supermočni ekipi Deceuninck Quickstep. Pri Belgijcih je v postavi tudi Joao Almeida, tretji z Dirke po Emiratih.

"Od začetka sezone kažem mavrični dres. Še vedno nisem zmagal, a sem vesel, kako dirkam, tako kot sem, ko sem šel po ta dres," je Francoz napovedal nov šov, potem ko ga je lani iztirila serija predrtih gum.

Strade Bianche so dirka Wouta van Aerta – tukaj je pred tremi leti prvič na cesti opozoril nase, po dveh tretjih mestih pa mu lani na zadnjem makadamskem odseku ni bil nihče kos. A belgijski zvezdnik Jumba Visme zdaj v Sieni šele začenja cestno sezono.

Mathieu van der Poel in Wout van Aert sta velika tekmeca v ciklokrosu že od mladih nog, ravno to znanje zimskega kolesarjenja jima prinaša primerjalno prednost pred tekmeci in status prvih favoritov. Foto: EPA
Mathieu van der Poel in Wout van Aert sta velika tekmeca v ciklokrosu že od mladih nog, ravno to znanje zimskega kolesarjenja jima prinaša primerjalno prednost pred tekmeci in status prvih favoritov. Foto: EPA

Resnično lepa dirka, vedno spektakularna. Mogoče ni spomenik, a si to zasluži biti.

Julian Alaphilippe

Vse oči uprte v Van der Poela
Zaradi tega bo na štartu z bremenom prvega favorita njegov večni tekmec Mathieu van der Poel. Nizozemec je dobil že prvo cestno dirko sezone (1. etapo Po Emiratih), v nedeljo je na Kuurne-Bruselj-Kuurne uprizoril 80-kilometrski skok za trening, med tednom na Le Samynu pa z zlomljenim krmilom poskrbel za zmagoviti lead-out Timu Merlierju (Alpecin Fenix). A lani je bil MdvP ob istih najvišjih pričakovanjih 15., dve mesti za Pogačarjem.

"Alaphilippe in Van der Poel sta zagotovo fanta, na katera moram paziti z enim očesom, a je tu tudi veliko več drugih močnih kolesarjev kot jih je bilo na uvodnem koncu tedna v Belgiji. Imamo kar nekaj klančarjev, kot sta Fuglsang in Pogačar, tudi Bernal. To kaže, kako pomembna je ta dirka," je branilec naslova Wout van Aert poudaril po četrtkovem treningu na belem makadamu.

Strade Bianche se je kot dirka elite rodila iz netekmovalnega dogodka kolesarskih starodobnikov. V pokrajini Chianti so leta 1997 na pobudo Giancarla Broccija organizirali dan za ljubitelje starih koles – L'Eroica. Prvič se je zbralo 92 lovcev na občutke in čustva, ki so se podali na 209 km s 3819 višinskimi metri, hitro pa je to postala najbolj zaželena vožnja – ne dirka – kolesarjev z vsega sveta. Desetletje pozneje so dodali še pravo dirko, ki je ekspresno zrasla v eno najzanimivejših kolesarskih tekmovanj v letu. Pogoji za sodelovanje na rekreativni L'Eroici: stara kolesa, izdelana vse do leta 1987, železni ali aluminijasti (alan) okvir, menjalni ročici pritrjeni na spodnji cevi, zunanja napeljava kablov, pedala s košaricami in trakovi ter kolesni obroči z najmanj 32 naperami, medtem ko so obročniki lahko visoki le 20 mm. Za sedeže se priporoča starinski videz moderne izdelave, zaradi težavnosti proge pa so dovoljena sodobna prestavna razmerja. Foto: EPA
Strade Bianche se je kot dirka elite rodila iz netekmovalnega dogodka kolesarskih starodobnikov. V pokrajini Chianti so leta 1997 na pobudo Giancarla Broccija organizirali dan za ljubitelje starih koles – L'Eroica. Prvič se je zbralo 92 lovcev na občutke in čustva, ki so se podali na 209 km s 3819 višinskimi metri, hitro pa je to postala najbolj zaželena vožnja – ne dirka – kolesarjev z vsega sveta. Desetletje pozneje so dodali še pravo dirko, ki je ekspresno zrasla v eno najzanimivejših kolesarskih tekmovanj v letu. Pogoji za sodelovanje na rekreativni L'Eroici: stara kolesa, izdelana vse do leta 1987, železni ali aluminijasti (alan) okvir, menjalni ročici pritrjeni na spodnji cevi, zunanja napeljava kablov, pedala s košaricami in trakovi ter kolesni obroči z najmanj 32 naperami, medtem ko so obročniki lahko visoki le 20 mm. Za sedeže se priporoča starinski videz moderne izdelave, zaradi težavnosti proge pa so dovoljena sodobna prestavna razmerja. Foto: EPA
Kolesarji se bodo vrnili na toskanske bele ceste 19. maja, ko se bo 11. etapa Gira končala v mestu Montalcino, ki je središče vinske pokrajine Chianti in rojstni kraj Strade Bianche. Foto: RCS Sport
Kolesarji se bodo vrnili na toskanske bele ceste 19. maja, ko se bo 11. etapa Gira končala v mestu Montalcino, ki je središče vinske pokrajine Chianti in rojstni kraj Strade Bianche. Foto: RCS Sport

Spomenik fenomena dirkanja po makadamu
Strade Bianche oz. Bele ceste so elitna dirka, ki je povezana s sodobnim kolesarskim fenomenom. Ne, to niso električna kolesa, temveč selitev h koreninam – vožnja po makadamu, in to v jedru italijanskega ter svetovnega kolesarstva – Toskani z njeno očarljivo pokrajino, kjer se ameriškemu gravlu reče sterrato.

Kolesarje čaka 184 km v Sieni in okoli nje, kjer se začne dirka in konča v osupljivi srednjeveški kulici trga Piazza del Campo, kjer pa tudi letos ne bo mrgolelo gledalcev. Dirka cestnih profesionalcev na makadamu se je rodila komajda leta 2007 kot spremljevalka takrat ob desetletnici odbite rekreativne L'Eroice. Prvič se je res še dirkalo jeseni, a nato je organizator Gira podjetje RCS Sport hitro ugotovil, da si spektakularna dirka z izjemnim potencialom zasluži spomladanski termin, ko je vse v znamenju klasik.

Najbolj južna severnjaška klasika, kot se glasi uradno geslo dirke, je leta 2013 pridobilo še zdajšnje in hitro ikonično ime, in je v 14 letih prinesla takšne dirke in razplete ter zmagovalce (Fabian Cancellara je slavil kar trikrat, Michal Kwiatkowski dvakrat), da so sami kolesarji začeli razglašati Strade Bianche za šesti spomenik.

Če bo petek dovolj deževen, bo v soboto na makadamu ostalo nekaj luž, predvsem pa bodo kamenčki zadžali vodo, torej bo kolesarje prej prekrilo blato kot običajni prah. Za soboto je napovedano pretežno jasno z do 10 stopinjami Celzija. Foto: RCS Sport
Če bo petek dovolj deževen, bo v soboto na makadamu ostalo nekaj luž, predvsem pa bodo kamenčki zadžali vodo, torej bo kolesarje prej prekrilo blato kot običajni prah. Za soboto je napovedano pretežno jasno z do 10 stopinjami Celzija. Foto: RCS Sport

63 km makadama na 11 odsekih
Glavna posebnost trase je 11 makadamskih odsekov (po italijansko sterrato) v skupni dolžini 63 km. Prvi pride na vrsto že po le 17 km, najdaljši makadam (Lucignano d'Asso) pa je dolg 11,9 km. Dirka se razredči na posamezne skupine običajno na dobri polovici na 7. odseku makadama San Martino in Grania (9,5 km) in zlasti osmem odseku Monte Sante Maria (11,5 km–Cancallarin odsek), kjer gre večinoma navkreber, pri čemer ne manjka strmih klančin. Sledi najkrajiši, komaj 800 metrski odsek Monteaperti, kjer pa gre za zid z do 18-odstotki!

Če ne odloči makadam, je tukaj vzpon v sami Sieni
Odločilni napadi so prihranjeni za zadnji, 11., odsek Le Tolfe (1,1 km - najprej strm spust, nato pa še strmejši vzpon vse do 16 odstotkov) le 12 km pred ciljem, kjer se je lani tekmecev znebil Van Aert. Za konec sama Siena prinaša zaključno rampo za odločitev mož na moža: ostri tehnični zavoji in via Santa Caterina z do 16-odstotnim naklonom le 500 m pred ciljem. Štart v soboto ob 11.40, najboljši v cilju pa okoli 16.30, gre pa sicer za elitno dirko z najkrajšim TV-prenosom.

Zato ne čudi, da se veliko kolesarskih navdušencev v soboto odpravlja na lov za domačimi makadamskimi cestami, doma pa bodo ravno za zaključek, kjer bi se lahko povsem v ospredju videlo tudi kakšnega Slovenca.

Pri ženskah nizozemska dilema: van Vlueten ali van der Breggen?

Strade Bianche prinašajo tudi sedmo izvedbo elitne dirke za kolesarke - 136 km z osmimi odseki belih cest v dolžini 31,4 km. Zmagovalka zadnjih dveh let je Annemiek van Vlueten, ki lovi trojček in s tem poimenovanje enega makadamskih sektorjev po sebi v novi ekipi Movistar. S sobotno zmago na Omloopu je status prve favoritinje utrdila svetovna prvakinja Anna van der Breggen (SD Worx), ki je v Sieni slavila v blatni izvedbi leta 2018. V italijansko-slovenski ekipi Ale BTC Ljubljana nastopa edina Slovenka Eugenia Bujak, stavijo pa na lani drugouvrščeno Španko Mavi Garcio.