Peter Skalar. Foto: Fundacija Brumen/Primož Korošec
Peter Skalar. Foto: Fundacija Brumen/Primož Korošec

Leta 1941 rojeni Peter Skalar je eno najpomembnejših imen grafičnega oblikovanja in vidnih sporočil pri nas, ki se še kako dobro zaveda pomena in družbenega poslanstva grafičnega oblikovalca za sodobno vizualno kulturo. Med drugim je bil dejaven kot pisec strokovnih besedil in uveljavljen kot dober poznavalec teorije.

Prav tako je bil med soustanovitelji Fundacije Brumen in več let tudi njen vodja kot tudi vodja bienala Brumen, ki je osrednji dogodek na področju oblikovanja v Sloveniji. Na njem se predstavljajo najboljši dosežki slovenskega oblikovanja zadnjih dveh let, mednarodna žirija pa vrhunskim projektom podeli istoimenske nagrade. Fundacija, bienale in nagrade so poimenovani po Jožetu Brumnu (1930–2000), enem izmed pionirjev grafičnega oblikovanja pri nas.

Vidna sporočila, postavljena na raven javne dobrine
Kot je v utemeljitvi nagrade zapisala Vesna Teržan, je Skalar najprej pomemben zaradi svojega opusa, v katerem prevladuje natančno premišljen ustvarjalni pristop z jasno in trdno strukturo likovnih elementov. Njegov pristop, ki je funkcionalen in prijazen do uporabnika, zaznamuje visoka stopnja askeze.

Filmska glava TV obzornik, RTV Ljubljana, 1966. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Filmska glava TV obzornik, RTV Ljubljana, 1966. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja

Kultivirani likovni jezik Petra Skalarja je v javni skupni prostor vedno prinesel presežek. S svojimi deli je namreč postavil vidna sporočila na raven javne dobrine, ki plemeniti naše skupno okolje. Zaveda se pomena dobro strukturiranega likovnega polja, kompozicije, sintakse in semantičnih poudarkov, ki grafičnemu oblikovanju in vidnim sporočilom sploh omogočijo, da dosežejo in nagovorijo ciljno publiko. Primarna likovna sintaksa ter premišljena semantična nadgradnja skupaj z ubrano tipografsko strukturo dajejo njegovim delom jasnost, odličnost in eleganco, še piše v utemeljitvi.

Študij oblikovanja zaživi na likovni akademiji
Aktivno se je angažiral pri razvoju stroke, pri čemer je bil sestavni del jedra skupine kolegov v prizadevanjih za ustanovitev visokošolskega študija oblikovanja v okviru ljubljanske akademije za likovno umetnost. Tako je pomembna tudi njegova vloga pedagoga in predavatelja na leta 1984 ustanovljenem oddelku za oblikovanje.

Od arhitekture k oblikovanju
Skalar je leta 1960 vpisal študij arhitekture na ljubljanski Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo (FAGG). Nekaj časa je študiral tudi na eksperimentalni B-smeri na oddelku za arhitekturo pri Edu Ravnikarju, pri katerem je tudi diplomiral. Po diplomi je pridobil status samostojnega oblikovalca ter je skupaj s Špelo Kalin in Sašem Mächtigom ustanovil Studio ARS, ki pa so ga leta 1969 preimenovali v Studio MSSV, v katerem so se jim pridružili Judita Skalar, Matjaž Vipotnik in Janez Suhadolc. Je prejemnik tako nagrade Prešernovega sklada kot tudi Prešernove nagrade.

Petru Skalarju bodo nagrado podelili 13. aprila ob 19. uri na odprtju razstave in podelitvi preostalih nagrad 10. bienala Brumen v Narodni galeriji.

Označevalni sistem Urgentnega bloka Kliničnega centra v Ljubljani, 1980. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Označevalni sistem Urgentnega bloka Kliničnega centra v Ljubljani, 1980. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Naslovnica Ljubljanska banka Annual Report 1983. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Naslovnica Ljubljanska banka Annual Report 1983. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Monografija Miljenko Licul, Fundacija Brumen, Narodna galerija, 2011. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Monografija Miljenko Licul, Fundacija Brumen, Narodna galerija, 2011. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Naslovnica knjige Katarina, pav in jezuit, Slovenska matica, 2000. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja
Naslovnica knjige Katarina, pav in jezuit, Slovenska matica, 2000. Foto: Osebni arhiv Petra Skalarja