Foto: BoBo
Foto: BoBo

Delo noč in dan, vdiranje v spalne prostore, grožnje s smrtjo, posmehovanje in verbalno nasilje. Vse to naj bi izkusili delavci iz Indije, ki so v Slovenijo prišli zato, da bi delali v avtopralnici AvtoStop. Ob prihodu na letališče prijazni pozdravi, nato pa hladna prha.

"Vzeli so mi potni list," je za TV Slovenija povedal delavec.

In ga z izgovorom, da bo tako najvarneje, obdržali za ves čas njihovega dela, ki je obsegalo 62 ur tedensko za 650 evrov na mesec. A tudi bivali so v prostorih delodajalca. Njegov pomočnik, ime naj bi mu bilo Harry, pa je v njihove spalnice vinjen prihajal tudi sredi noči.

"Prebudil nas je in rekel, vstanite in pospravite, spali boste potem. Videti so nas hoteli samo delati," je povedal delavec.

Psihično in fizično izčrpani delavci so želeli pobegniti, toda delodajalec je bil jasen – lovke našega podjetja so dolge. In kot naj bi jih opozoril njihov neposredni nadrejeni Harry, njihovo podjetje prijateljuje s predstavniki visoke in lokalne politike ter policijo in Slovensko vojsko, imajo vpliv in denar.

"Kot da bi nas kupili iz Indije za sužnje. Vsi Indijci smo bili izčrpani, vsi smo želeli iti, ampak nismo imeli svojih potnih listov," je še povedal delavec.

Obisk inšpekcije za delo

Svoje potne liste je 12 delavcev iz Indije resda dobilo v roke, a le dan pred obiskom inšpekcije za delo. Da prihajajo, so vedeli, saj je Harry ob izročitvi potnih listov trem delavcem, ki niso imeli popolnoma urejenega statusa bivanja v državi, naročil, naj naslednji dan zaradi obiska inšpekcije ostanejo v apartmaju. Ta je naslednji dan res prišla na ogled, po njegovem odhodu pa …

"Poklical me je samega v sobo in zaklenil vsa vrata. Nato mi je rekel, naj nemudoma vrnem svoj potni list, če ne me bo ubil," je povedal delavec.

Ob tem je v roki držal kladivo, zato so prestrašeni delavci poklicali policijo. "Policiji smo pojasnili situacijo. Rekli so nam, da to ni trgovina z ljudmi, ampak da nam lahko vseeno pomagajo oditi od tod."

Nato so pobegnili neznano kam, a le dva delavca sta se obrnila na Delavsko svetovalnico. "Delodajalec očitno nekaj ve, kaj se dogaja glede morebitnih nadzorov, manj kot se tukaj naredi, počasneje kot se dela, bolj je samozavesten tisti, ki ima toliko ljudi v roki," je povedal Goran Lukić iz Delavske svetovalnice.

Delavci, ki se te dni še vedno skrivajo, nimajo upanja na pozitiven razplet okoliščin, njihov največji strah pa je, da se bodo morali vrniti v Indijo.

V ljubljanski avtopralnici izkoriščali indijske delavce

Lastnik pralnice: Podjetje so izkoristili za pot na sever Evrope

Z uradnimi pojasnili so v družbi Amonte, ki je lastnica avtopralnice AvtoStop, skopi. Direktor Semir Hajdarpašić pred kamero ni želel, je pa v daljšem pogovoru vse očitke zanikal. Zagotovil je, da z vsemi delavci ravnajo dobro in upoštevajo vsa zakonska določila, kar velja tudi za tuje delavce. Glede konkretne skupine delavcev iz Indije je dejal, da so z njimi ravnali enako po vseh pravilih.

Ekipo TV Slovenija je odpeljal tudi do hiše, kjer so tuji delavci nastanjeni. "Glede tega lahko rečem, da gre za precej boljšo nastanitev, kot smo jih vajeni iz zgodb o tujih delavcih," je v vklopu v živo dejal Matej Luzar.

Glede inšpektorjev za delo je Hajdarpašić potrdil, da so v podjetju bili in v spremstvu policije opravili nadzor, a da večjih nepravilnosti niso odkrili. Prepričan je, da gre pri vsem skupaj za poskus skupinskega izsiljevanja tujih delavcev, saj pravi, da so vse od začetka izražali zadovoljstvo nad delovnimi pogoji, nato pa kar naenkrat zahtevali višje plače in izginili. Domneva, da so podjetje le izkoristili za nadaljevanje poti proti severu Evrope.

Finančna uprava, inšpektorat za delo in policija so konec julija ločeno opravili nadzor v podjetju, a postopki še niso končani. Na inšpektoratu za delo so lahko potrdili le, da so bivanjske razmere za delavce ustrezne.

Lukić: Tujce še bolj izkoriščajo, ker ne poznajo svojih pravic

"So nianse pri načinu poslovnega modela, a ta način izkoriščanja je vključen v to globalno posredovanje. Tisto, kar je začetna točka, je, da ti delavci plačajo za to. V tem primeru so plačali 2100 evrov, da so bili potem izkoriščani in da so nato zbežali od tega delodajalca, za katerega so plačali veliko denarja, da bi pri njem delali," je v Odmevih primer komentiral Goran Lukić iz Delavske svetovalnice.

Po Lukićevih besedah je tu ekonomska računica delodajalcev jasna. "Prilagajajo se tržnim zakonitostim povpraševanja in ponudbe, če ni delavca tukaj, je pa tam, če so pa tam, jih pa lahko še bolj izkoriščamo, ker ne poznajo svojih pravic," je povedal.

Mesec: Težava je metoda dela

"Težava je metoda dela. Včeraj sem se sešel z delovno inšpekcijo in jih povprašal o tem primeru. Rekli so: vse je v redu, naš odzivni čas je bil en dan. Ko smo prišli tja, pa je bila stvar pospravljena, delavcev ni bilo na delovnih mestih, kršitev zato nismo mogli zaznati. Zdaj se ukvarjajo s tem, kako iz pričevanj delavcev sestaviti kazenske ovadbe," je primer komentiral minister za delo, družino in socialne zadeve Luka Mesec in dodal, da je to metodo dela treba obrniti.

"Takšne zgodbe vedno prvi zaznajo nevladne organizacije in preiskovalni novinarji. Inšpekcija bi morala biti tista, ki takšne zgodbe zazna, in strinjam se z Goranom Lukićem – tudi naša ekipa na ministrstvu sodeluje z njim – nujno je vzpostaviti sistem mešanih inšpekcij, sistem rednega nadzora, pa ne rednega, da bodo vnaprej znane frekvence, pač pa da inšpekcije pridejo tu in tam ... saj vemo, katera podjetja so problematična," je nadaljeval Mesec.

Agencije za posredovanje dela, ki so najpogostejši kršilec, bi po njegovih besedah morale biti "pod neke vrste konstantnim nadzorom", morali bi imeti občutek, da inšpekcija "lahko kateri koli trenutek pride in ugotovi kršitve". Dejal je še, da ne izključuje možnosti menjav na vrhu inšpekcije, in pritrdil voditelju Igorju E. Bergantu, da je inšpektorjev premalo.

Vabljeni k ogledu celotnega pogovora v videu spodaj.

Odzivi na zlorabe delavcev v ljubljanski avtopralnici