Zaradi visokih temperaturnih obremenitev se je treba izogibati velikim fizičnim naporom. Foto: BoBo
Zaradi visokih temperaturnih obremenitev se je treba izogibati velikim fizičnim naporom. Foto: BoBo

Kot je za Val 202 povedal Brane Gregorčič, dežurni meteorolog z agencije za okolje, "rekordov ravno ne bo, bo pa vroče". In če smo se zadnjih nekaj dni prebujali v sveža jutra, pa bo že od četrtka drugače – priča bomo tako imenovanim tropskim jutrom in nočem. Temperature se bodo že zjutraj ponekod povzpele na okoli 20 stopinj Celzija, ob morju pa še kakšno stopinjo več. Vročina bo trajala do petka. Ob koncu tedna bo popustila – v soboto in nedeljo v večjem delu Slovenije temperature ne bodo presegle 30 stopinj, a se bodo tej številki približale.

Več o vremenu pa si lahko preberete TUKAJ.

Sreda bo minila brez neviht, povečana možnost zanje pa bo v četrtek pozno popoldne in v noči na petek, in sicer v zahodnih in severnih krajih. V petek čez dan bo verjetnost za padavine padla na 30 odstotkov, ob koncu tedna pa bo 40-odstotna.

Uživajte velike količine tekočine in se izogibajte fizičnim naporom

Na Univerzitetnem kliničnem centru (UKC) Ljubljana priporočajo, da ljudje, ki nimajo klimatske naprave, uporabljajo ventilator, ki pa v ekstremni vročini ne zadošča. Če v bivalnih prostorih nimajo učinkovitega hlajenja, naj se večkrat dnevno hladijo s tuširanjem ali kopanjem, so priporočili.

Obleci je treba ohlapna, lahka in svetla oblačila. Štedilnika pa naj ljudje ne uporabljajo, ker dodatno segreva prostor.

"Pijte veliko vode, še preden začutite žejo. Pri tem se izogibajte ledeno hladnim tekočinam, saj lahko dražijo prebavila," svetujejo. Odsvetujejo uživanje pijač, ki vsebujejo alkohol, kofein ali teofilin, ki je v pravem čaju. Te učinkovine namreč povečajo izločanje vode. Je pa treba zaužiti toliko tekočine, da se dnevno izloči običajno količino seča, ki ne sme biti temen.

V Centru za geriatrično medicino so pri tem spomnili, da ob visokih temperaturah izgubljamo z znojenjem več tekočine. Zaradi večje izgube tekočin pa je učinkovitost zdravil za nižanje krvnega tlaka večja. Z dodatno uporabo zdravil za odvajanje vode lahko v tem primeru povzročimo prekomerno izsušenost telesa.

V času visokih temperatur je zato koristno dnevno merjenje krvnega tlaka sede in stoje. Ob rednem jemanju zdravil za nižanje krvnega tlaka je slednji lahko nizek najprej stoje, nato pa tudi sede.

Kako prepoznati toplotno izčrpanost

Če je krvni tlak stoje nizek, lahko bolniki zmanjšajo ali prehodno opustijo odmerek zdravil za nižanje krvnega tlaka, vendar morajo o tem obvestiti osebnega zdravnika. Prav tako naj ga obvestijo, če zmanjšajo ali prehodno opustijo zdravila za odvajanje vode, ker se je njihova telesna masa znižala pod običajno ali ciljno.

Zgodovinski vročinski val: v ZDA umrlo več kot 100 ljudi, v Kanadi pa že na stotine

Močno znojenje, onemoglost, hladna in bleda koža, hiter in šibek pulz, slabost in/ali bruhanje ter omotica pa so že znaki toplotne izčrpanosti. Takrat je treba piti obilno, a po požirkih, se uleči in razrahljati oblačila. Aktivno se lahko ljudje hladijo z uporabo vlažnih tkanin in uporabo ventilatorja. Če se bruhanje ne ustavi, je treba takoj poiskati zdravniško pomoč.

Znaki za toplotni udar pa so telesna temperatura nad 39 stopinj Celzija, vroča in pordela koža, hiter in močan utrip, možni so motnja zavesti in krči. V tem primeru je treba takoj poklicati številko 112. Posameznika s takimi simptomi je treba umakniti v hladen prostor in ga začeti hladiti s hladnimi, vlažnimi tkaninami ali hladno kopeljo. Posamezniku z motnjo zavesti pa ne smemo ponujati tekočine, so besede centra še zapisali v UKC Ljubljana.

Zdravniki priporočajo še, naj se občani s sosedi, prijatelji ali sorodniki dogovorijo za občasen obisk in nadzor starostnikov.

Zajel nas je nov vročinski val