Ob dnevu spomina na žrtve prometnih nesreč se vrstijo pozivi k odgovornemu ravnanju na cesti. Foto: Pixabay
Ob dnevu spomina na žrtve prometnih nesreč se vrstijo pozivi k odgovornemu ravnanju na cesti. Foto: Pixabay

Zaradi protikoronskih ukrepov tokrat večina dejavnosti poteka na spletu, so se pa predstavniki Zavoda varna pot, ki je koordinator aktivnosti v Sloveniji, v četrtek žrtvam poklonili z vencem in simbolno svečko na ljubljanskih Žalah. Dan poteka pod pokroviteljstvom Združenih narodov, Svetovne zdravstvene organizacije in Evropskega združenja žrtev prometnih nesreč, so navedli v zavodu.

Ker je v tem letu delež števila prometnih nesreč s smrtnim izidom pod vplivom alkohola narasel na 40 odstotkov, so v zavodu pripravili še posebno, digitalno kampanjo Ukrepajmo.si, v kateri skupaj s številnimi vplivneži ozaveščajo o pomembnosti odgovorne vožnje s prilagojeno hitrostjo in brez alkohola.

Podpori tega dne se med drugimi pridružujejo tudi predsedniki republike, državnega zbora in državnega sveta Borut Pahor, Igor Zorčič in Alojz Kovšca, pristojni ministri ter verski voditelji. Njihova sporočila so dostopna na spletni strani zavoda in družbenih omrežjih.

Čustvene rane pri prijateljih in svojcih ostanejo. Foto: BoBo
Čustvene rane pri prijateljih in svojcih ostanejo. Foto: BoBo

Čustvene rane ostanejo

Po Pahorjevih besedah ta dan ponuja priložnost, da opozorimo na čustvene rane, ki jih takšni dogodki trajno pustijo svojcem in prijateljem ponesrečenih, in da se zahvalimo reševalnim enotam in službam, ki sodelujejo pri rehabilitaciji poškodovanih in podpori svojcem. Najpomembneje pa je, je dodal predsednik, da lahko vsak dan največ za varnost na cestah naredimo sami. "Naše odgovorno ravnanje na cesti lahko reši življenje," je poudaril.

Tudi Zorčič je opozoril, da lahko vsak od nas z vztrajnim upoštevanjem cestnoprometnih predpisov, z zavestjo o posledicah prometnih nesreč in odgovornim obnašanjem na cestah stori veliko, da zastrašujočo statistiko o posledicah prometnih nesreč omilimo. "Ne nazadnje s takim ravnanjem ustvarjamo družbeno okolje, ki tudi druge ozavešča, da je vsako neodgovorno in nevarno obnašanje v prometu nezaželeno," je dejal.

Naj bodo zbrani in odgovorni, aktivno spremljajo promet okoli sebe, prilagodijo hitrost in se osredotočijo na vožnjo, je vse udeležence v prometu pozval tudi Kovšca. "Upoštevajmo ta zlata pravila, da se nam naše poti ne bodo usodno presekale," je dejal predsednik DS-ja, ki je Zavodu varna pot izrekel priznanje za velik in pomemben prispevek k temu, da se kruta statistika žrtev prometnih nesreč iz leta v leto vendarle popravlja.

Alkohol za volanom je še vedno težava. Foto: Pixabay
Alkohol za volanom je še vedno težava. Foto: Pixabay

Alkohol ostaja težava

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je dejal, da s stanjem varnosti v cestnem prometu nikoli ne smemo biti v celoti zadovoljni, temveč si moramo vsakodnevno prizadevati za izboljšanje razmer, pri tem pa se moramo "vsi zavedati, da vsak posameznik v prometu nosi svojo odgovornost".

Minister za notranje zadeve Aleš Hojs je dodal še poziv k družbeni enotnosti v pričakovanju odgovornega ravnanja udeležencev v cestnem prometu. Minister za zdravje Tomaž Gantar je izpostavil alkohol, ki je v negotovih časih epidemije morda še bolj prisoten, a spomnil tudi na nekatere programe, ki lahko pomagajo tistim, ki se želijo iz njegovega primeža izvleči.

Tudi v. d. generalnega direktorja policije Igor Jurič je spomnil na epidemijo, ko lahko naša nepremišljena ravnanja ogrozijo ne le drugega udeleženca v prometu, pač pa tudi tiste, ki bi bili lahko posredno prikrajšani za zdravniško oskrbo. Cilj pa mora ostati vizija nič, je poudaril.

V. d. direktorja Agencije za varnost prometa Jože Hribar je navedel, da se je število smrtnih žrtev in poškodovanih na cestah v Sloveniji v zadnjih 15 letih več kot prepolovilo. Toda za statistiko vedno stojijo ljudje, je opozoril in pozval k ukrepanju. "Želim si, da bi previdnost in sočutje v največji možni meri prenesli tudi na naše ravnanje na cestah," je sklenil.

Slovenske ceste so po podatkih zavoda Varna pot od leta 1991 do 2019 zahtevale 7628 življenj, 303.238 ljudi pa je bilo poškodovanih. Na svetu se vsakih 24 sekund zgodi smrtna prometna nesreča. Žrtve nesreč v svetovnem merilu vsako leto predstavljajo več kot 1,3 milijona ljudi, kar je Evropsko združenje žrtev prometnih nesreč označilo kot pandemijo smrti na cestah.

Asistenčni sistemi lahko zmanjšajo število nesreč

AMZS se s kampanjo, ki promovira predvsem uporabo aktivnega radarskega tempomata, sistema za ohranjanje smeri vožnje in sistema za samodejno zaviranje v sili, pridružuje pobudi predsednika Mednarodne avtomobilistične zveze (Fia) Jeana Todta.

"V AMZS-ju smo prepričani, da kombinacija na vožnjo osredotočenega voznika, ki pravilno uporablja napredne asistenčne sisteme, in ustrezne cestne infrastrukture precej zmanjšuje verjetnost, da tak voznik postane povzročitelj prometne nesreče," so zapisali v sporočilu za javnost.

Vozniki morajo vedeti, kakšen sistem je vgrajen v njihovem vozilu in kako deluje. Sistemi pa so zanesljivi le, če so tehnično brezhibni in delujejo v ustreznem okolju, pri čemer lahko že vremenski vplivi ali umazanija na kamerah oziroma radarskih senzorjih zmotijo sistem in ta ne deluje pravilno.

Napredni asistenčni sistemi bodo od julija 2022 obvezni pri vgradnji v vsa na novo homologirana vozila, dve leti pozneje pa še v vsa nova vozila. Za konec so vseeno opozorili, da je še vedno voznik tisti, ki je s svojim ravnanjem v največji meri odgovoren za varno vožnjo.