Spletni portal 24ur.com je prejšnji teden objavil, da je za prisluhe slovenski agentki in arbitru odgovorna hrvaška obveščevalna služba SOA, natančneje agent Davor Franić, znan tudi kot Davor mehanik.

Večer pred objavo imena in fotografije hrvaškega obveščevalca Franića so v uredništvo dobili klic, v katerem so jih prosili in jim predlagali, naj prispevka ne objavijo.

"Lobist, ki nas je kontaktiral, se niti ni zavedal razsežnosti, prav tako ni poznal glavnega naročnika poskusa pritiska na slovenski neodvisen medij. Za namero, da zgodbo objavimo, je vedel izjemno majhen krog ljudi, zgolj dva novinarja na POP TV-ju, in Hrvaška je to lahko izvedela le s prikritimi obveščevalnimi metodami," je prepričan novinar Jure Tepina.

Poleg tega je "član uprave ene najpomembnejših hrvaških medijskih hiš in dober prijatelj številnih hrvaških politikov skušal prepričati ali celo podkupiti direktorja tuje multinacionalke, da ta pritisne na POP TV", je zapisal Tepina.

Na 24ur.com so tudi objavili posnetek tega pogovora, na katerem je po navedbah Tepine vodilni predstavnik avstrijske Styrije na Hrvaškem, 51-letni Ivan Tolj, ki naj bi bil "alfa in omega časnika Večernji list in spletnega portala 24sata.hr". Tolj naj bi omenjenega neimenovanega direktorja tuje multinacionalke klical v imenu hrvaške vlade, kar je dal sogovorniku tudi jasno vedeti.

Tolj ima glede na posnetke, ki jih je objavil POP TV, tesne povezave tako s hrvaško predsednico Kolindo Grabar-Kitarović kot tudi s premierjem Andrejem Plenkovićem. Na enem od posnetkov sedi tudi skupaj z vodjo SOA Danielom Markićem.

Hrvaška zanika prisluškovanje

Večer pred objavo imena in fotografije hrvaškega obveščevalca Davorja Franića je uredništvo POP TV-ja dobilo klic, v katerem so jih prosili in jim predlagali, naj prispevka ne objavijo. Foto: BoBo

Hrvaška uradno sicer zanika informacije o prisluškovanju in trdi, da je zgodba izmišljena. A postavlja se vprašanje, "zakaj bi se hrvaška stran tako trudila vplivati na tuj medij in preprečiti zgodbo, za katero – brez dokazov – trdijo, da je izmišljena", še piše novinar POP TV-ja, ki napoveduje nova razkritja nekaterih vpletenih in prisluhe.

Hrvaška zavrača vsakršno odgovornost za prisluhe sicer nedovoljenih pogovorov med slovensko agentko in arbitrom med arbitražo leta 2015. Te prisluhe so objavili hrvaški mediji, dolgo pa se je ugibalo, kdo stoji za njimi.

Hrvaška je po razkritju prisluhov sporočila, da odstopa od arbitraže, ker da je ta "nepovratno kompromitirana". Arbitražno sodišče je kljub temu sprejelo odločitev, da je Slovenija storila prekršek, a ne take narave, da ne bi moglo sprejeti končne odločitve. Hrvaška kljub temu vztraja, da je iz arbitraže izstopila, in ne priznava niti končne razsodbe iz leta 2017.

SD zahteva sklic Sveta za nacionalno varnost
Socialni demokrati (SD) so zaradi razkritja, da je hrvaška vlada prek posrednika poskušala vplivati na POP TV, zahtevali takojšen sklic Sveta za nacionalno varnost, da se "z mirnimi in preudarnimi koraki zaščiti državo, ljudi, medije in demokracijo".

Kot so sporočili, "je hrvaška politika z nezakonitimi in nemoralnimi prijemi ogrozila zaupanje med sosednjima državama", hrvaški državi in hrvaškim ljudem pa povzročila "veliko nacionalno sramoto" in "škodo mednarodnih razsežnosti". Na drugi strani so poudarili, da delovanje Slovenije "je in mora biti drugačno", saj da ta prisega in udejanja vladavino prava v domačih in mednarodnih odnosih.