Zemljevid prikazuje stanje v Evropi, svetlejša barva je boljša, temnejša slabša. Najslabše, krvavo rdeče, sicer tukaj ni. Foto: MMC RTV SLO
Zemljevid prikazuje stanje v Evropi, svetlejša barva je boljša, temnejša slabša. Najslabše, krvavo rdeče, sicer tukaj ni. Foto: MMC RTV SLO

Na indeksu zaznave korupcije za leto 2017 je Slovenija zabeležila oceno 61, na lestvici držav pa se je uvrstila na 34. mesto.

Indeks zaznave korupcije razvršča države glede na zaznavo koruptivnosti javnega sektorja, naslanja pa se na neodvisne vire, med drugim na ustanove s področja upravljanja in analize poslovnega okolja. Rezultati indeksa zaznave korupcije so predstavljeni na lestvici od 0 do 100. Ocena 0 pomeni visoko koruptivnost države, rezultat 100 pa "zelo čisto" državo.

Transparency International (TI) Slovenia ocenjuje, da v Sloveniji pri ključnih sistemskih premikih še vedno ni dovolj zavzetosti, ki bi prinašala večje premike v pozitivno smer. Pri tem med drugim izpostavlja počasnost pri sprejemu novele zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, za sprejem katere je po dolgi proceduri na vladi v prejšnjem sklicu DZ-ju zmanjkalo časa.

Alma Sedlar je od lani predsednica Transparency International Slovenia. Foto: BoBo
Alma Sedlar je od lani predsednica Transparency International Slovenia. Foto: BoBo

"Na to novelo čakamo dolgo. Predolgo. Vlado pozivamo, naj čimprejšnji sprejem sistemskih ukrepov za učinkovitejše preprečevanje korupcije, vključno z novim programom vlade za krepitev integritete in transparentnosti, ter čimprejšnja novelacija zakona o preprečevanju korupcije postaneta ena od njenih prednostnih nalog," besede predsednice TI Slovenia Alme Sedlar povzema sporočilo za javnost.

Sedlarjeva ob tem dodaja, da na celostno ureditev še vedno čakajo tudi področja lobiranja, preprečevanja pojava vrtljivih vrat ter zaščite prijaviteljev oziroma žvižgačev.
Pomanjkanje napredka v TI Slovenia opažajo tudi pri vzpostavljanju integritete najvišjih predstavnikov oblasti. "Kljub večkratnim pozivom TI Slovenia tudi ta sklic DZ-ja še ni sprejel etičnega kodeksa za poslance in poslanke, čeprav k sprejetju poziva Skupina držav proti korupciji Greco. Neizpolnjevanje mednarodnih priporočil in zavez s področja integritete in preprečevanja korupcije meče slabo luč na vse javne institucije," pravi Sedlarjeva.

Na zaznavo korupcije pa po oceni TI Slovenija vpliva tudi nesmotrna in nepregledna poraba javnih sredstev. Zato si želijo porabo javnih sredstev in izvedbo postopkov javnih naročil približati javnosti s projektom Pakt integritete, v okviru katerega TI od leta 2016 kot neodvisni opazovalec spremlja energetsko sanacijo bolnišnic.

Celotna tabela z izidi

Kako so se uvrstili drugi
Najvišje na indeksu zaznave korupcije za leto 2018 sta med 180 državami Danska z oceno 88,1 in Nova Zelandija z oceno 87,2. Najslabše so uvrščene države, kjer še vedno potekajo spopadi ali je bila pred kratkim vojna Južni Sudan in Sirija z oceno 13 ter Somalija z oceno 10.

Na TI Slovenija še ugotavljajo, da primerjava indeksa z drugimi kazalniki kaže, da se niže uvrščajo države, ki ne zagotavljajo medijske svobode in kjer so novinarji pogosto preganjani zaradi svojega poročanja. Prav tako je vidna povezava med indeksom zaznave korupcije in zagotavljanjem prostora za delovanje civilne družbe.

V pripravi zakon o preprečevanju korupcije

Na ministrstvu za pravosodje napovedujejo, da bodo predlog novele zakona o integriteti in preprečevanju korupcije v vladno obravnavo predložili predvidoma v prvi polovici leta. Obenem pa menijo, da ni mogoče opredeliti, kakšen je neposreden vpliv trajanja postopka sprejemanja novele na oceno Slovenije na indeksu zaznave korupcije.

Predlog novele zakona o integriteti in preprečevanju korupcije je trenutno v strokovnem usklajevanju, v prihodnjih tednih ga bodo posredovali v medresorsko usklajevanje in ga predvidoma v prvi polovici leta predložili v vladno obravnavo. Pripravili pa so tudi predlog novele zakona o kazenskem postopku, katere namen je prav tako zagotavljanje ustreznejših procesnih orodij za pregon korupcijskih kaznivih dejanj.