Ljubljanskemu potniškemu prometu je število potnikov upadlo. Foto: BoBo
Ljubljanskemu potniškemu prometu je število potnikov upadlo. Foto: BoBo

Da bi trend množične uporabe osebnih avtomobilov obrnili, se bodo morali različni deležniki spoprijeti s številnimi izzivi, pri tem pa okrepiti javni potniški promet in ga zapovrh povezati z drugimi oblikami prevozov, so se strinjali gostje okrogle mize, ki je potekala pod okriljem projekta SmartMOVE: Pametne rešitve za trajnostno mobilnost.

Kako potnika pospremiti od začetka do konca dejanske poti

Kot je dejala direktorica podjetja SŽ – Potniški promet Darja Kocjan, jim je v zadnjem času s kakovostnejšimi storitvami zaradi novih vlakov in razširjene ponudbe uspelo prepričati večje število potnikov. Nove potnike pa bi prineslo tudi izboljšanje železniške infrastrukture, kot je zagotovitev dvotirnosti na nekaterih obljudenih progah.

Po njenih besedah bi morali ponudniki javnih prevozov več narediti na področju preprostosti uporabe samega potniškega prometa. "Vsi skupaj imamo težave na relaciji začetka in konca poti," je dejala in dodala, da izziv predstavlja razširitev ponudbe, ki bi omogočila "kapilarno napajanje" javnega prevoza. "Mislim, da bomo največ naredili s tem, da bomo razširili ponudbo," je še pripomnila.

LPP-ju upadlo število potnikov

Sorodna novica Virtualna urbana: namesto kartice mobilna aplikacija

Da je treba najti nove načine, kako ljudem še bolj približati javni potniški promet, pa je poudaril tudi namestnik direktorja Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) Rok Vihar in dodal, da se glede števila prepeljanih potnikov postopoma vračajo k predkriznim ravnem, ko so dnevno prepeljali 170.000 potnikov. Trenutno se namreč številke gibljejo pri 140.000 potnikih na dan.

Ob tem je predstavil tudi projekt prenove mestne kartice Urbana, ki se uporablja za plačilo voženj z avtobusi LPP-ja. Ker je trenutni sistem omenjenega plačevanja že zastarel in ne zajema sodobnih potreb uporabnikov, bodo v okviru aplikacije zagotovili možnost plačevanja z različnimi plačilnimi sredstvi, s čimer bodo olajšali dostop do avtobusov. Kot je ocenil Vihar, je nova aplikacija prvi korak na poti povezovanja različnih prevoznikov, ki bi morali biti po njegovem vključeni v enoten sistem.

Sorodna novica Podpora Bojanu Kumru za infrastrukturnega ministra. "Zeleni prehod bo prioriteta."

Družba, ki naj jih vse poveže

O možnostih skupnega povezovanja različnih mobilnostih ekosistemov je spregovoril tudi vodja sektorja za javni potniški promet na ministrstvu za infrastrukturo Matjaž Vrčko. V Slovenski akademiji znanosti in umetnosti so zasnovali okvir, kjer bi ga lahko organizirali na enoten način z integriranim vključevanjem različnih deležnikov, je izpostavil in dodal, da bi si želeli, da bi bil hrbtenica tega sistema javni potniški promet. Ob tem je izrazil upanje, da bo napredek na tem področju dosežen s pomočjo novonastale Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa, ki mora delo začeti do letošnjega novembra.

Eden od ciljev njene ustanovitve je tudi uskladitev voznih redov in skupno načrtovanje vstopnih točk, je spomnil Vrčko. Ob tem je opozoril, da bodo morali v prihodnje sistem javnega potniškega prometa približati predvsem "zaposleni populaciji". Med drugim je omenil tudi možnost uvedbe tako imenovane vozovnice Slovenije za uporabo različnih vrst javnega potniškega prometa.

Souporaba koles, vozil, skupinski prevozi

Različne oblike javnega potniškega prometa pa trenutno dopolnjujejo tudi skupinski prevozi, souporaba električnih vozil in e-koles. Kot je izpostavil Matej Čer iz podjetja za najem vozil Avant Car, trenutno opažajo pozitiven trend glede povečanja števila uporabnikov in opravljenih voženj. Po njegovem mnenju je med njihovimi strankami veliko takih, ki so pred tem imeli lasten avtomobil, pri čemer pa se razmere trenutno spreminjajo. Lastništvo avtomobila ob inflaciji in posledično višjih stroških namreč postaja luksuz, je dodal.

Da je prihodnost v skupni uporabi e-koles, pa je na okrogli mizi poudaril Marjan Beltram iz Nomaga. Po njegovih besedah so v podjetju še vedno hrbtenica javnega avtobusnega prevoza, hkrati pa zagotavljajo tudi izposojo 600 e-koles v 16 občinah. "Imamo dobre rezultate, povečujemo število uporabnikov in dopolnjujemo LPP in Bicikelj," je podčrtal Beltram.

Kaj je projekt SmartMOVE

V okviru projekta SmartMOVE bodo s 1. februarjem v sodelovanju s podjetjem GoOpti zagnali tudi projekt prevoza na delo s tako imenovanimi brezplačnimi dinamičnimi skupinskimi prevozi s kombijem. Kot je razložil direktor podjetja GoOpti Marko Guček, se je na prevoze skupno prijavilo 500 ljudi. V treh mesecih izvajanja projekta pa bodo poskušali ugotoviti, kako projekt izvesti, da bo zanimiv tudi dolgoročno, pri čemer je še posebej pomembno "trajanje prevoza". Po Gučkovih besedah je cilj pritegniti predvsem uporabnike osebnih avtomobilov.